Examen N en Examen F mei 2014

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 414
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#16 Bericht door pa3a »

Iedere multiple choice vraag waarbij discussie mogelijk is over welk antwoord goed is, is geen goede vraag.

Maakt niet uit of het een typefout is, of dat het gegeven op meerdere manieren geïnterpreteerd of uitgelegd kan worden, of wat dan ook.
Volgende keer de vraag vervangen door een andere en voor alle deelnemers op deze slechte vraag een generaal pardon verlenen.

Of kan dat niet?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#17 Bericht door PA3DJS »

@PE0AGO: Je kunt niet verwachten dat je als amateur van ieder land het bandplan kent en de privileges voor elke machtiging. Had dat wel de bedoeling geweest, dan had men het land erbij moeten noemen.

Volgens mij mag een USA N-houder niet eens op 2 m komen (in de USA) en dan had het antwoord alsnog B moeten zijn. Zie http://www.arrl.org/frequency-allocations

Kortom deze vraag is niet te beantwoorden, tenzij je Nederland veronderstelt. Ik ben het eens met PA3A: generaal pardon.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#18 Bericht door PE0AGO »

Rare opmerking, hoe kom je er bij dat ik dat verwacht ?

Mag een NL novice in de USA op 144-148MHz uitkomen ?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#19 Bericht door elsinga »

PE0AGO schreef:Het is heel simpel, in NL houdt de 2 meter band op bij 146 MHz, dus gaat de vraag over een land waar 146.650 wel is toegestaan.

Aangezien een NL radioamateur kennis moet hebben van internationale voorschriften/aanbevelingen is deze vraag van toepassing.
Aangezien dat nergens in de vraag staat en het over een examen voor een NL amateur gaat, is de kans groter dat het om een gebruiker in NL gaat.

Een amateur moet overigens voor het NL examen niets weten over de wetgeving in het buitenland (staat namelijk nergens in de exameneisen vermeld), hij moet zich er alleen van op de hoogte stellen als dat nodig is. Dus als ik naar de US ga, dan moet ik weten dat ik daar van 144-148 MHz mag werken, maar niet als ik in Nl examen ga doen. Zou wel zot zijn, weet jij welke regels er in India van toepassing zijn? Of in Japan? Zonder ze eerst op te zoeken? Nou dan... Kennis over het IARU bandplan van onze regio is voldoende (maar is bij ons geen wet, maar een suggestie).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#20 Bericht door elsinga »

PE0AGO schreef:Mag een NL novice in de USA op 144-148MHz uitkomen ?
Nee, volgens de CEPT-N regeling: "The operating privileges issued by non-CEPT administrations to holders of the CEPT Novice Licence" : "The operating terms and conditions of the amateur service licence granted by the alien’s government (art.97.107 (b,2) of FCC Rules and Regulations codified in Title 47 of the Code of Federal Regulations), i.e. those of the CEPT Novice Licence". De "non-CEPT administration" is in dit geval de FCC en de "alien’s government" is dus de NL regering (in casu de FCC).

Oftewel, een Novice uit NL mag in de US alleen tussen 144 en 146 uitkomen. Denk ik. Ben in elk geval blij dat ik Full ben, ben ik in de US gewoon Amateur Extra (de hoogste licentievorm daar). :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#21 Bericht door PA3DJS »

PE0AGO schreef:Rare opmerking, hoe kom je er bij dat ik dat verwacht ?

Mag een NL novice in de USA op 144-148MHz uitkomen ?
Vanwege jouw opmerking m.b.t. het juiste antwoord, zie citaat:
PE0AGO schreef:D is het juiste antwoord, 146.650 is een USA repeater uitgangs frequentie.
@elsinga: Bedankt voor de toelichting m.b.t cept novice in USA

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#22 Bericht door elsinga »

Jongens, laten we dit gewoon (als je zelf hier een ander antwoord had dan het op het antwoord blad genoemde en dat net de doorslag gaf) doorgeven aan de examencommissie. En die beslist dan wel. Ik denk in elk geval dat ze hun eigen antwoord niet meer fout mogen rekenen en dat ze het hier algemeen als goede antwoord geziene antwoord ook goed zouden moeten rekenen. En dat ze die typfaut voor de volgende keer moeten corrigeren. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD8D
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2014, 10:32
Roepletters: PD8D
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#23 Bericht door PD8D »

Net nog wat statistieken gehoord van het examen op de Rotterdamse ronde (PI4RTD) van PA0HPV:

Er waren 99 deelnemers in totaal, waarvan een groot gedeelte uit de regio Zuid-Holland.

Uitslagen:

F examen: 41 deelnemers waarvan 24 geslaagd, 58,5%
Eerste N examen: 11 deelnemers waarvan 7 geslaagd, 63,6%
Tweede N examen: 47 deelnemers waarvan 35 geslaagd, 74,5%

Uitslagen en examen worden aan het AT doorgegeven, daar wordt het nog eens doorgenomen, gaat het weer terug naar de examen-commissie en dan krijg je een brief thuis, nog even geduld dus :)
Yaesu FT-7800 / Baofeng UV-5RA+ / RTL-SDR / Garmin Montana 600 / Diamond X50N / Diamond MR77

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#24 Bericht door PE0AGO »

Kan me niet voorstellen dat het een typefout betreft, dat zou erg "klunzig" van de opsteller(s) van het examen zijn.

Men mag toch aannemen dat de examenopgaven degelijk gecontroleerd worden.

Ben zeer benieuwd naar een reactie/motivatie van de opsteller.

Waar kan gevonden worden wat de inhoud is van hoofdstuk 12 ...... http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... en-n_0.pdf

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#25 Bericht door PA3BAS »

Theoretisch he...

Repeater heeft een atof. Volgens mij is dat een vergunning. Die zou het AT als ze dat willen kunnen uitgeven voor een frequentie waar je met een amateurlicentie niet mag zenden.

Ontvangen wel, dus als de ingang op een frequentie ligt waar we wel mogen zenden is er eigenlijk niets aan de hand. In dit voorbeeld zou de ingang dan op 146.050 liggen, en daar mogen we niet zenden....

Volgens mij wordt dit principe ook toegepast bij amateursatellieten die soms een voor amateurs wat wonderlijke downlinkfrequentie hebben.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#26 Bericht door pa3kc »

Volgens mij is het gewoon antwoord B, Niet toegestaan.

Het is een in stinker. De genoemde frequentie mag je niet op zenden.

Zoiets als dit is in het verleden ook al voorbij gekomen op een examen. Toen was het ook Niet toegestaan het juiste antwoord.

Voor diegene die het niet weten: de examen vragen zijn van toepassing op de Nederlandse situatie en niet op buitenlandse. Deze vraag was louter bedoeld voor de Nederlandse situatie en niet ergens in een ander Land. De IARU regio vragen daar gelaten zijn er geen examenvragen die over buitenlandse situaties gaan.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#27 Bericht door TomNL »

PD8D schreef:
F examen: 41 deelnemers waarvan 24 geslaagd, 58,5%
Eerste N examen: 11 deelnemers waarvan 7 geslaagd, 63,6%
Tweede N examen: 47 deelnemers waarvan 35 geslaagd, 74,5%
Zijn de examens moeilijker geworden? Vorig jaar september waren zowel N als F boven de 80%.
(bron http://www.hamnieuws.nl/veel-geslaagden ... e-examens/ )

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#28 Bericht door PA4JAN »

PE0AGO schreef:Het is heel simpel, in NL houdt de 2 meter band op bij 146 MHz, dus gaat de vraag over een land waar 146.650 wel is toegestaan.

Aangezien een NL radioamateur kennis moet hebben van internationale voorschriften/aanbevelingen is deze vraag van toepassing.
Je legt toch een examen af in Nederland
Welke kant van de weg rijden ze in Engeland oja Welke afslag pak je op de weg in Duitsland
Je leert de Nederlandse voorschriften en niet de Internationale

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#29 Bericht door PA4JAN »

PD8D schreef:Net nog wat statistieken gehoord van het examen op de Rotterdamse ronde (PI4RTD) van PA0HPV:

Er waren 99 deelnemers in totaal, waarvan een groot gedeelte uit de regio Zuid-Holland.

Uitslagen:

F examen: 41 deelnemers waarvan 24 geslaagd, 58,5%
Eerste N examen: 11 deelnemers waarvan 7 geslaagd, 63,6%
Tweede N examen: 47 deelnemers waarvan 35 geslaagd, 74,5%

Uitslagen en examen worden aan het AT doorgegeven, daar wordt het nog eens doorgenomen, gaat het weer terug naar de examen-commissie en dan krijg je een brief thuis, nog even geduld dus :)
Het bewijs is er dat er meer Gokkers zijn geweest :D Als je goed leert is zakken bijna niet mogelijk
Bij het DLZA slaagt meer dan 90% hoe kan dat dan vaak zelf 95% Toen ik op ging zelfs 100% van de 30 man voor de N

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen N en Examen F mei 2014

#30 Bericht door PA4JAN »

Vragen op een examen die niet kloppen komt vaker voor Deze worden bij het AT als goed gerekend
Het is ook als eens gebeurt dat een vraag dubbel stond of dat je een examen kreeg die al 3 keer eerder was geweest in dat jaar
Of 2 keer het zelfde examen achter elkaar in 4 mnd
We blijven gelukkig mensen

Plaats reactie