radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#16 Bericht door Roy pd8rw »

Van uit milsbeek plasmolen bredeweg en het eerste stuk als je groesbeek
binnen komt lopen word het lastig om pi3nym te werken weet ik uit ervaring met de porto
voor de rest van de dagen lijkt het me zeker niet onmogelijk om pi3nym en
pi2nym te gebruiken van uit de verschillende dorpen waar je doorkomt

weet overigens niet of de repeater 'groesbeek' nog of weer actief gaat zijn tijdens de viersaagse??
Wellicht dat iemand dat al wel weet??

Mvg Roy 73

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#17 Bericht door PD3UTR »

Oke maar net voor Breedeweg voordat je die heuvel opgaat dan zit je net tegen de grens van Duitsland aan misschien dat daar ergers wel een opening zit ja ik denk Als Berg en Dal de lucht ingaat (repeater) dat er best wel een aardig dip uit is. Maar je kan niet elke dag geluk hebben ligt ook aan de weersomstandigheden enz enz is ook een factor.

Maar ik zie nog steeds geen freq. 's langskomen in Mhz graag wel de recente freq.

maar toch dank voor je melding, wie aanvullingen heeft hierover ik hou me eigen aanbevolen.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#18 Bericht door PA3BAS »

Repeater in kerkje van Elten kan zo maar eens goed gaan. Uit het bolletje 145.6625 mhz ctcss 110 hz?

Vlak de beheerders van pi3utr niet uit. Arnhem wordt ook een bovenregionaal steunpunt. Kan die tijd misschien wel operationeel zijn.
.... But will it blend?

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#19 Bericht door PD3UTR »

Dat is informatie waar we wat aan hebben, bedankt alvast.

Zo de 1e freq. zetten we gelijk in mij lijstje, en die van Nijmegen ook even.

Ja dat is waar ook Arnhem wordt straks gekoppeld aan PI3UtR daar had ik zo gauw even niet bij stil gestaan, dan zou het zomaar mogelijk zijn dat als ik bij route van de 40km net langs de grens van Arnhem loop dat ik met eventueel 4 watt via de repeater van Arnhem te horen ben ik de regio Utrecht en verre omstreken. Dat zou best eens leuke verbindingen kunnen opleveren want de repeater uit Arnhem staat gekoppeld met die van Hilversum en Utrecht.

Sta er al een repeater in Arnhem dan die nu gekoppeld is met PI3UTR en Hilversum, zo echt gaf wezen als hij er nog staat voor de 4daagse. En ook door de beheerders en niet te vergeten de mensen achter die schermen die er veel werk verrichten aan het prachtig mega project, ik ben reuze benieuwd of alles zo lukt als het bedacht is we houden het forum goed in de gatten.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#20 Bericht door PA4JAN »

royaal schreef:Van uit milsbeek plasmolen bredeweg en het eerste stuk als je groesbeek
binnen komt lopen word het lastig om pi3nym te werken weet ik uit ervaring met de porto
voor de rest van de dagen lijkt het me zeker niet onmogelijk om pi3nym en
pi2nym te gebruiken van uit de verschillende dorpen waar je doorkomt

weet overigens niet of de repeater 'groesbeek' nog of weer actief gaat zijn tijdens de viersaagse??
Wellicht dat iemand dat al wel weet??

Mvg Roy 73
Vaak is Groesbeek dan te gebruiken op 145.775 Dus we hopen nu ook weer ?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#21 Bericht door PA3BAS »

Luisteramateur schreef: Sta er al een repeater in Arnhem dan die nu gekoppeld is met PI3UTR en Hilversum, zo echt gaf wezen als hij er nog staat voor de 4daagse. En ook door de beheerders en niet te vergeten de mensen achter die schermen die er veel werk verrichten aan het prachtig mega project, ik ben reuze benieuwd of alles zo lukt als het bedacht is we houden het forum goed in de gaten

Arnhem heeft een eigen repeater, alleen is ie al lange tijd in de revisie. Hij schijnt wel in bedrijf te zijn, maar voor mij te ver weg. Vroeger kon je 'm prima werken in Arnhem en omstreken. Qso's gemaakt vanaf de Waalkade in Nijmegen. Hier binnenshuis ook goed te gebruiken. Ik hoop maar dat ze 'm weer eens terugzetten.

Nu is ie dus ergens in Nijmegen geplaatst, en wie weet kan je 'm dan gebruiken tijdens de Vierdaagse.

De Arnhemse repeater moest verhuizen van frequentie ivm het coversity-project. Nu zit er een repeater dus op 430.050 met een subtoon van ik meen 77 Hz, maar dat weet ik echt niet zeker.

Vlak ook de 70 cm repeater Nijmegen niet uit.
.... But will it blend?

Roy pd8rw
Berichten: 489
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#22 Bericht door Roy pd8rw »

Elten gaat zeker lukken in de omgeving van groesbeek met een porto
nijmegen ook zvanuit groesbeek maar dan voorbij het centrum va n groesbeek pas
zeg maar vanaf de 7heuvelenweg daarvoor , bredeweg plasmolen enzz zal hier en daar ook werken maar niet 100% over de hele route

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#23 Bericht door PD3UTR »

Weet je of repeater in Elten een ingang freq en een uitgang freq heeft?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#24 Bericht door PE7EB »

Elke repeater heeft een in- en uitgangsfrequentie, bij een simplex repeater zijn deze gelijk aan elkaar :-)

Repeater Elten
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#25 Bericht door PA3BAS »

Luisteramateur schreef:Weet je of repeater in Elten een ingang freq en een uitgang freq heeft?

Standaard examenkost volgens mij. Op twee meter ligt de ingangsfrequentie 600Khz lager dan de uitgangsfrequentie, op 70 cm ligt de ingangsfrequentie 1,6 Mhz hoger dan de uitgangsfrequentie. Hoe dat zit op op 23 cm weet ik niet.... :oops:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#26 Bericht door PA3JMS »

Hallo luisteramateur, op de Veron site vind je een kaartje met alle repeaters in Nederland. Niet 100% up-to-date maar goed genoeg.
http://www.veron.nl/vereniging/download ... aartje.pdf

Een wel gemeend advies google eerst voordat je gaat vragen naar frequenties. Vrijwel elke repeater heeft wel een site. Ik heb dat zelf ook gedaan en heb mijn eigen 2 meter repeater kaartje gemaakt.

Verder staan de freqeunties waarop de repeaters in Nederland te vinden staan vast. Programmeer ze allemaal in je porto. Bedenk dan ook dat Nederland in principe maar 4 subtonen kent. dan betekent dit dat je als je elke frequntie er vier keer in zet met de bijbehorende toon je vrijwel elke repeater in Nederland kunt werken.

Het zelfde geld voor de simplex spraak kanalen. (natuurlijk geen subtoon nodig)

Leuk topic geworden. Blijkbaar zijn er ook veel sportieve amateurs de zomaar even een vierdaagse lopen. Zie ik mezelf niet doen.

@PA3BAS, ben bang dat dat niet zo is. Betekent in mijn ogen dat ervaren amateurs beginnende amateurs opweg moeten helpen.
73 Jan

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#27 Bericht door PA3BAS »

Vandaar ook mijn uitleg erbij.... :wink:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#28 Bericht door PD7P »

heb m zelf ook al meerdere keren gelopen maar nog nooit met porto of andere comm. app.(buiten de foon dan)
dit jaar niet aanwezig,ook niet tijdens de intocht............ik hou er niet zo van om mezelf te kwellen
maar voor degene die hem dit jaar wel gaan lopen veel succes en misschien.....................maar da's dan héééééél misschien :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

pd0mac
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:41
Contacteer:

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#29 Bericht door pd0mac »

Met D-STAR kun je prima uit de voeten :)

PI1KAN (hotspot op 431.000 MHZ, shift 0 MHz) is al jaren in de lucht en vlak voor de Vierdaagse van 2014 is ook PI1NYM (repeater, 438.0500 MHZ, shift -7,6 MHz) operationeel.

Landelijk bereik via DCS007B of regionaal via DCS007M (gateway Gelderland)!

Wil je meer weten over digitale communicatie voor radio-amateurs? Kijk eens op http://digitale-modes.startpagina.nl/

73,
Michel (PD0MAC) - beheerder PI1KAN (ook APRS-digipeater)
Luisteramateur schreef: Ja dat is waar ook Arnhem wordt straks gekoppeld aan PI3UtR daar had ik zo gauw even niet bij stil gestaan, dan zou het zomaar mogelijk zijn dat als ik bij route van de 40km net langs de grens van Arnhem loop dat ik met eventueel 4 watt via de repeater van Arnhem te horen ben ik de regio Utrecht en verre omstreken. Dat zou best eens leuke verbindingen kunnen opleveren want de repeater uit Arnhem staat gekoppeld met die van Hilversum en Utrecht.

Sta er al een repeater in Arnhem dan die nu gekoppeld is met PI3UTR en Hilversum, zo echt gaf wezen als hij er nog staat voor de 4daagse. En ook door de beheerders en niet te vergeten de mensen achter die schermen die er veel werk verrichten aan het prachtig mega project, ik ben reuze benieuwd of alles zo lukt als het bedacht is we houden het forum goed in de gatten.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
73

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: radiozendamateurs tijdens de 4daagse 2014 te Nijmegen

#30 Bericht door Randy »

PA3BAS schreef:
Luisteramateur schreef:Weet je of repeater in Elten een ingang freq en een uitgang freq heeft?
Standaard examenkost volgens mij. Op twee meter ligt de ingangsfrequentie 600Khz lager dan de uitgangsfrequentie, op 70 cm ligt de ingangsfrequentie 1,6 Mhz hoger dan de uitgangsfrequentie. Hoe dat zit op op 23 cm weet ik niet.... :oops:
Bijna... De Duitse 70cm repeaters hebben geen shift van +1.6 maar -7.6 met de ingang hoog. In het geval van Elten-Emmerich zit de uitgang op 439.0250 MHz. In Nederland gebruiken we de 7.6 MHz shift trouwens ook veel meer en zo goed als alle digipeaters (PI1xxx) zijn met deze shift uitgerust. Ook nog eens stukken makkelijker en goedkoper te filteren.

Plaats reactie