Voorstellen VERON VR 2014

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Voorstellen VERON VR 2014

#1 Bericht door PA2LO »

Voor wie er belangstelling voor heeft: de voorstellen die tijdens de VR van de VERON (12 april a.s.) worden behandeld, zijn vanaf vandaag te bekijken op http://veronamersfoort.nl/?p=2269

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#2 Bericht door PE9DX »

Er leeft weer heel veel zo te zien bij de leden.
In totaal zeven voorstellen waar je een dag voor vrij moet maken als je naar de VR toegaat als afgevaardigde van je afdeling.
Ik geef je het te doen.

Op één dag komen hier soms meer "discussiepunten" voorbij dan in een heel jaar door de afdelingsleden nu is geformuleerd.

Succes een ieder die hier vrijwillig naar toe gaan!

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#3 Bericht door on3dd »

Ik ben bang dat de voorstellen van andere jaren en nu in 2014 voor de N houder net zo snel de prullenbak ingaan als de vorige.

Ik pleit nog steeds voor harmonisatie van de bandplannen voor de Novice Amateur zodat deze ook lokaal op 80 meter of 160 kunnen uitkomen in PA land en ook daarbuiten.

Het oude verhaal wat in de electron heeft gestaan van Ruud PA1EU Electron NR:2 2012 http://www.zendamateur.com/download/file.php?id=5741 , en de enquête van het AT DUO Market Research is helemaal nix meegedaan.

Op 70 cm is er al voor de landbouw boeren DGPS een paar MHz afgepakt , en op 40m het digitale modus verhaal, daarnaast zitten de leuke stations vaak boven 7.130 MHz en 14.300 MHZ.

Het Jota verhaal waar je dus jonge leden mee kon winnen is ook verpest door WAG contest door ruimte beperking N houder HF , remco PE1MEW wist hier al tijden van.


De meeste ergenis punten zijn dus al jaren bekend bij iedereen. Straks hebben we alleen nog maar plc amateurs omdat we elkaar het licht niet gunnen, en niet willen samenwerken tussen de locale clubs.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#4 Bericht door pa3met »

on3dd schreef: Ik pleit nog steeds voor harmonisatie van de bandplannen voor de Novice Amateur zodat deze ook lokaal op 80 meter of 160 kunnen uitkomen in PA land en ook daarbuiten.

Het oude verhaal wat in de electron heeft gestaan van Ruud PA1EU Electron NR:2 2012 http://www.zendamateur.com/download/file.php?id=5741 , en de enquête van het AT DUO Market Research is helemaal nix meegedaan.

.
Goed idee. Inderdaad, laten we vooral elke vorm van stimulatie weghalen. Nog sterker -- eigenlijk vind ik dat de stimulans om te weken ook wel weg kan. Geef me gewoon een huis, een leuke set en idem antenne.

Ik begrijp wel waarom die argumentatie de prullenbak in gaat ja.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#5 Bericht door pa1bvm »

allemaal de gouden speld op en overal nee tegen zeggen ..dat schiet pas lekker op
ik hoop dat onze overheid op doortastende manier werk maakt van de enquête resultaten , want tjonge wat zijn daar veel besluiten genomen.

Let op ! u nadert een besluitvormingszone ,wacht tot het rode licht gedooft is .. er kan nog een besluit komen

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#6 Bericht door Randy »

on3dd schreef:Ik pleit nog steeds voor harmonisatie van de bandplannen voor de Novice Amateur zodat deze ook lokaal op 80 meter of 160 kunnen uitkomen in PA land en ook daarbuiten.
(...)en op 40m het digitale modus verhaal, daarnaast zitten de leuke stations vaak boven 7.130 MHz en 14.300 MHZ.
Het is *niet* de VERON (VRZA/UBA/NVA/etc.) die over de toewijzingen voor Novices gaan, maar de landelijke toezichthouder: Agentschap Telecom in dit geval. Er is op internationaal vlak niets geregeld voor Novices. Waar het Novice-examen in België min of meer weggegeven wordt, moet je er in Nederland nog wel wat voor doen. Echt altijd hoor ik ‘harmoniseren’ als synoniem voor ‘geef me meer zonder er iets voor te doen’. Nooit is er iemand zie kijkt naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten waar je als Novice (Technician) enkel op een stukje 10-meter band in SSB mag uitkomen. Ook nooit hoor ik het Verenigd Koninkrijk als voorbeeld waar je nog steeds een morsetest (A-Z, 0-9, 5WPM) mag doen. Nooit hoor ik het Duitse voorbeeld waarbij je de 40- en 20-meter band mag inleveren. Het is altijd meer, meer, meer en uitsluitend kijken naar België.

De verenigingen zijn wel druk geweest om Novice te harmoniseren in de zin dat landen elkaars vergunningen accepteren, zodat je ook de grens over kan. Dit is bijvoorbeeld het geval in Nederland, Duitsland, Polen, België en Portugal. Dat is de enige ‘harmonisatie’ die verenigingen toegezegd hebben en daar zetten ze zich ook hard voor ingezet.

Nu komt er een voorstel waarbij het bestuur van de grootste landelijke vereniging opgeroepen wordt zich in te zetten om een deel van de 40-meter band voor de Novice amateur uit te breiden en alvorens het voorstel besproken is, is het al niet goed. “De leuke stations zitten boven de 7130 kHz” is nu het excuus. Volgend jaar de hele 40-meter band maar voorstellen, het jaar erop de WARC-banden erbij en het jaar daarom maar 1,5 kWatt toestaan voor de Novice amateur? Ik kan heel goed begrijpen dat met deze instellingen voorstellen keihard afgewezen worden.

Wil je een internationale herkenning is er maar 1 oplossing: Ga je F-licentie halen. Gezien de pool ongeveer een 350 vragen bevat waarvan je er 50 krijgt kan het echt niet zo moeilijk zijn. Proefexamens leren, proefexamens leren en proefexamens leren. Veel meer is het niet. Het hele F-boek leren hoeft allang niet meer, alle componenten van een schema kennen hoeft niet meer en moeilijke wiskundige berekeningen zijn ook niet meer nodig om te slagen voor je F-licentie.

Digimodes kan trouwens ook prima op 40-meter voor de N-amateur. Op 7076USB bijvoorbeeld, waar de hele wereld elkaar werkt met een 5 Watt vermogen in JT65. Behalve in Nederland, waar wat novices 7077 als huisfrequentie uitgeroepen hebben en het daardoor voor andere Novices onmogelijk gemaakt wordt.

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#7 Bericht door pe1pip »

on3dd schreef: Ik pleit nog steeds voor harmonisatie van de bandplannen voor de Novice Amateur zodat deze ook lokaal op 80 meter of 160 kunnen uitkomen in PA land en ook daarbuiten.

Harmonisatie kan twee kanten op:

1- iedereen krijgt alles erbij wat een ander in een ander land ook heeft
2- iedereen wordt alles afgepakt wat een ander in een ander land niet ook heeft

Oorspronkelijk had de D-amateur toegang tot een paar kanalen in FM op de 2m band. Dat is in de loop der tijd uitgegroeid tot behoorlijk wat banden en modi voor de huidige Novice. Dat is (wat mij betreft) de novices best gegund, maar misschien moet je tevreden zijn met wat er nu allemaal allemaal wel mag, zeker in het vergelijk met 20-30 jaar geleden. Ik denk dat niemand het fijn vindt als de harmonisatie er op uit zou draaien dat de Novices weer maar een paar kanalen FM op 2m mogen gebruiken. Dat je nu niet alles kan mag je best als een reden zien om de F te halen.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#8 Bericht door pa3met »

pe1pip schreef:
on3dd schreef: Ik pleit nog steeds voor harmonisatie van de bandplannen voor de Novice Amateur zodat deze ook lokaal op 80 meter of 160 kunnen uitkomen in PA land en ook daarbuiten.

Harmonisatie kan twee kanten op:

1- iedereen krijgt alles erbij wat een ander in een ander land ook heeft
2- iedereen wordt alles afgepakt wat een ander in een ander land niet ook heeft
amen. well said R.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

-Verwijderd account

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Volgens mij zou je voor dit onderwerp bij de Europese Commissie in Brussel aan de deur moeten kloppen.
Die zouden een voorstel kunnen doen voor 1 europees examen voor alle radiozendamateurs :idea:
Daarmee maak je een begin van harmonisatie; exameneisen en de examens zelf zijn dan exact hetzelfde in heel europa.
Daarna kunnen we het gaan hebben over gelijktrekking van de mogelijkheden voor de verschillende licenties.

Achterliggende gedachte is hierbij dat er al jarenlang gesproken wordt over één Europa, maar dat er nu nog steeds -soms grote- verschillen bestaan die men "vergeten" is gelijk te trekken.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#10 Bericht door PA3JMS »

Die zouden een voorstel kunnen doen voor 1 europees examen voor alle radiozendamateurs
Daarmee maak je een begin van harmonisatie; exameneisen en de examens zelf zijn dan exact hetzelfde in heel europa
Volgens mij is dat al het geval. De examen eisen voor F en N zijn voor CEPT landen gelijk. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/HAREC. Voordeel je hoeft geen gast licentie meer aan te vragen in de CEPT landen.
73 Jan

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#11 Bericht door on3dd »

In de US leeft het amateurschap heel iets anders dan in ckoe contest nl . Daar zijn veel tech houders alleen maar in het bezit van het papiertje voor hun calamiteiten spelletje en voorbereiding op terreur en zombie's et cetera.

Daar zul je je familie verdedigen met wapens omdat het oom agent bureau te ver weg is, of dat er een tropische cycloon aanwezig is enz.

Digi mode op 40 mtr zit onder de 7050 , us stations waarneem ik vaak op 7039 en dan ga ik niet op 7076 zitten. Eerst geven ze je een stukje 40 in nl en dan passen ze het bandplan aan waardoor je als piraat verder moet onder 7050.

40 meter is een erg drukke band waar veel kw stations om de gekste reden elke dag wel weer een contest hebben. Het is veel te smal, maar wel een leuke band als er ruimte is.

Om lokaal te kunnen werken is 80 meter perfect, en na 0000 uur gaat het ook prima op 160. Op 40 en 20 meter kun je dit met een draad vaak wel vergeten.

Op 80 en 160 is het vaak gezellig in spraak en dit moeten we meer hebben op de band ipv alleen maar FSK, GFSK, MSK, GMSK en F1 tm F12 operator contesten.

Dat ham radio niet meer is zoals het in 1950 was met de techniek en het bruine studie boek denken veel amateurs nogsteeds wel in die oude tijd anno het jaar 2k. Daar ligt de situatie.

Om jeugd interesse te winnen met hamradio is al 1 drempel, maar het harec boek is voor erg veel de druppel om af te haken. Ik ben ook van mening dat dit niet voor iedereen weggelegd is qua studie haalbaarheid en motivatie en helemaal niet meer van deze tijd is.

Ik ken maar soort amateur welke de hobby delen op gelijk gebied. Daarom pleit ik ook voor 1 licentie en voor harmonisatie om discriminatie en verkoop van de frequentie's te voorkomen.


Er is sterke behoefte voor harmonisatie voor de N houders in de het nog bestaande EU en om lokaal op 80mtr te kunnen weken. Ik zal daarvoor best wat willen opgeven om meer gezelligheid op de band te krijgen ipv toetsenbord operators.

Uit onderzoek is dit al meerdere keren gebleken, en dat mensen niet meer afdelings vergaderingen toegaan om dit te bekrachtegen heeft denk ik de reden dat we de internet forums hebben en mail. Ook het elitaire gedrag van gouden spelden speelt hier een grote rol mee.

F houders zijn net zo hebberig met hun 70 MHz verhaal als de Novice, alleen veel novice houders willen harmonisatie en meer leden , inbreng en gezelligheid op de band, dit staat haaks tov wat de PA0 houders welke N houders niet dulden.


Als er geen samenwerking kan zijn en alleen maar discriminatie , dan zou een licentie en lidmaatschap van een club weinig waarde meer hebben behalve voor qsl post.


Ik hoop dat deze bekende punten in de EU ook snel worden opgelost om verkoop van frequentie's ten behoeve van onze hobby te voorkomen.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#12 Bericht door TomNL »

on3dd schreef: Om lokaal te kunnen werken is 80 meter perfect, en na 0000 uur gaat het ook prima op 160. Op 40 en 20 meter kun je dit met een draad vaak wel vergeten.
Probeer 2 eens, dan komt daar ook nog eens iemand :-)

Verder is iedereen natuurlijk vrij om examen te doen voor F. Om dan over discriminatie te spreken gaat wel ver.

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#13 Bericht door on3dd »

Voor de 138.8 kHz , of hf zou ik wel een hele golf draad weg kunnen spannen over het grasland, maar een versa tower met 4 harken erin is niet haalbaar ivm de gemeente en toezicht. Een draad valt niet op.

Het idd jammer dat 2 mtr rustig is, maar 2 mtr / 70cm ssb zit niet veel meer in kant en klare Icom dozen met kleuren scherm. Die 9100 allmode is kewl , maar kleurloos.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#14 Bericht door PA3DAT »

Ik begrijp niet dat sommigen altijd maar alles willen harmoniseren... Dat is volgens mij helemaal niet een doelstelling van het
verenigd Europa. Harmoniseren? Dat we straks allemaal maximaal 110km/uur mogen, net als in de Scandinavische
EU-landen? Dat de uitkeringen op het gebied van bijstand, WW of AOW net zo laag worden als in Portugal of Griekenland?
De Duitsers hadden tot voor kort niet eens een Minimumloon... Veel laagopgeleide Duitsers hebben een dubbele baan om
rond te komen!

Hoe kun je dat alles nou in vredesnaam harmoniseren? Dat harmoniseren wordt niets, laten we dat nou gewoon vergeten.

De Eu schrijft zelf over harmonisatie:
In EU-verband heeft de term betrekking op de pogingen van de Europese Commissie en de lidstaten om de nationale wetgeving,
regelgeving en tarieven, zoals die van accijnzen en btw, beter op elkaar af te stemmen en waar nodig gelijk te trekken.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, betekent harmonisatie niet dat voor alles Europese normen worden voorgeschreven.
Harmonisatie betekent erop toezien dat de door de verschillende EU-landen vastgestelde wetten en regels gelijke uitwerking
hebben. Lidstaten zijn dus vrij om eigen wetten en regels te voeren zolang de daaruit voortvloeiende resultaten maar
overeenkomen. Het is niet nodig om de teksten van alle wet- en regelgeving in Europa gelijk te trekken.

Harmonisatie betekent ook de coördinatie van de nationale technische voorschriften om ervoor te zorgen dat producten en
diensten overal in de EU vrij kunnen worden verhandeld. Hierbij valt te denken aan veiligheidsvoorschriften en
consumenrenrechten die in de interne markt gelden. In dit geval spreekt men van technische harmonisatie.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voorstellen VERON VR 2014

#15 Bericht door Randy »

En daar geef je goede voorbeelden Aloys,

De meeste amateurs realiseren zich niet dat 'harmonisatie' gaat leiden tot het inleveren van veel spectrum voor niet HAREC houders.

Anyway: VR-voorstellen... Geen N/F-diccussie. Mist iemand nog wat en waarom heeft hij/zij dit niet in de afdeling besproken?

Plaats reactie