Examen november N/F

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Examen november N/F

#1 Bericht door PH2LB »

In navolging van het Examen september F topic, maar even een topic "Examen november N/F" ingeschoten.
Het volgende examen is op woensdag 6 NOVEMBER en wordt gehouden in AMERSFOORT NH-hotel, Stationsweg 75.
(bron : link)

Ondergetekende zal die dag een poging doen het F examen met goed gevolg af te ronden.

Wie gaat er nog meer ?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PC3D
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 20:19
Roepletters: PD3DL
Locatie: JO22NA

Re: Examen november N/F

#2 Bericht door PC3D »

Ik ga dan voor mijn N.

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#3 Bericht door PD5WL »

Tuurlijk ga ik mee, dan wel voor mijn N. En daarna natuurlijk het vel begeerde biertje.. ;)

GreetZ,

Wijnand
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#4 Bericht door coolepascal »

Wijnand, bedoel je het felbegeerde of welicht ook het 'verdiende' biertje ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA4TW
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:07
Roepletters: PA4TW
Locatie: Bussum (JO22og)
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#5 Bericht door PA4TW »

Ik ga het dan proberen voor mijn F. N heb ik afgelopen mei gehaald in Vlaardingen.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#6 Bericht door PH2LB »

In Wijnands geval is het lood om oud ijzer, als hij een heerlijk speciaal biertje ziet dan begeert hij het.
Maar ik hoop dat hij hem na het examen ook verdient heeft :lol:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#7 Bericht door PD5WL »

Op voor het examen dus, aangezien ik al sinds deze zomer geen echt speciaal bier meer op heb.. ;) (Nee al die supermarkt gerstenat telt niet mee..)

Maar goed nog 4 hoofdstukken dan is het boek uit en dan flink aan de examen trainingen... En PD2LB lastig vallen met moeilijke vragen, die hij vervolgens beantwoord als of hij een pro is... :D :D

Ik ben benieuw,Wie leren er in groepsverband en wie leert er zelfstandig? en waar loop je tegen aan??

Ik Leer nu zelfstandig en krijg bij stand van een aantal mede HAM'ers als ik er niet uit kom., maar voor mijn F heb ik me echt voor een groepscursus opgegeven.

GreetZ,

Wijnand
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Examen november N/F

#8 Bericht door Math PD0MAT »

2 dagen geleden m'n "Cursusboek voor het F-examen" binnengekregen, al ga ik in november eerst maar eens voor m'n N licentie.

Ik hoorde iemand over examen trainingen? Op het examen van mei '11 na heb ik nog geen oude examens of proefexamens gezien. Heeft iemand daar een linkje of ISBN van?

EDIT:
Zoeken is ook moeilijk...
Met dank aan PC5E: http://www.pc5e.nl/downloads/examen/Bro ... mens-N.zip
Veel oude examens incl. uitwerkingen, zelfs een verdwaald F examen.
Een zelfde pakket is overigens te vinden voor de F examens, even de N in F veranderen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#9 Bericht door Randy »

De samenvattingen op de site van Robert zijn inderdaad goed. Ik heb beiden twee keer doorgelezen in de trein en dat was voldoende om mijn F-examen te halen (let wel: de oude MTS en jaren zelfbouwer geweest, als leek is dit zeker niet voldoende). Leer en maak vooral de oude examens. Alle vragen worden gegenereerd uit een pool van ca. 250 vragen, waarbij waarden wel eens veranderd worden. Dus op het ene examen heb je weerstanden van 10K en in NOvember heeft hetzelfde schema en vraagstelling opeens weerstanden van 4K7. Door de vragen te maken weet je in ieder geval op welke vlakken je nog moet leren en waar de zwaktes zitten. Voor die vragen duik je vervolgens het vreselijk saaie blauwe boek in om kennis op te doen.

Ik ben volgende maand nog even in Amersfoort om een kijkje te nemen en wat mensen een hand te schudden, omdat het voor me om de hoek is.

De laatste examens van september zijn hier te vinden: http://www.hamnieuws.nl/2013/09/exameno ... september/

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Examen november N/F

#10 Bericht door PA3BAS »

Math schreef:2 dagen geleden m'n "Cursusboek voor het F-examen" binnengekregen, al ga ik in november eerst maar eens voor m'n N licentie.

Ik hoorde iemand over examen trainingen? Op het examen van mei '11 na heb ik nog geen oude examens of proefexamens gezien. Heeft iemand daar een linkje of ISBN van?

EDIT:
Zoeken is ook moeilijk...
Met dank aan PC5E: http://www.pc5e.nl/downloads/examen/Bro ... mens-N.zip
Veel oude examens incl. uitwerkingen, zelfs een verdwaald F examen.
Een zelfde pakket is overigens te vinden voor de F examens, even de N in F veranderen.
Math, je kan ook heel hard leren voor N en dan slagen voor F. Ik heb dat zo gedaan en het is me gelukt. De examens worden in dezelfde zaal na elkaar gehouden. Je moet dan uiteraard wel twee keer examengeld betalen. Ga je eerst examen voor F doen, en als je het idee hebt dat je daarvoor gezakt bent ga je voor N.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#11 Bericht door elsinga »

Ik ben gelijk voor F gegaan, met in gedachten dat ik die 2e keer examengeld ook voor een herkansing F kon gebruiken als het nodig was. Niet nodig trouwens. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Examen november N/F

#12 Bericht door PA1LH »

@Math: op de site van http://www.ham-radio.nl staat een hele zooi examen, voor zowel N- als F licentie. De examens gaan terug tot 2009 en gaan tot en met de laatste van vorige maand.
Plus dat je kunt kiezen tussen de examens oude stijl en nieuwe stijl.
Daar kun je echt je hart ophalen als je examens wilt oefenen. :)
Alvast succes met je examen.
Leon - PA1LH.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Examen november N/F

#13 Bericht door Math PD0MAT »

pa3bas schreef:Math, je kan ook heel hard leren voor N en dan slagen voor F. Ik heb dat zo gedaan en het is me gelukt. De examens worden in dezelfde zaal na elkaar gehouden. Je moet dan uiteraard wel twee keer examengeld betalen. Ga je eerst examen voor F doen, en als je het idee hebt dat je daarvoor gezakt bent ga je voor N.
Die 60 voor een extra examen steek ik liever in hardware, dat staat voorlopig iets hoger op het prioriteitenlijstje.
Het is een leuke aanpak, maar voorlopig wil ik eerst eens wat ervaring opdoen en het vak leren voor ik de F banden onveilig ga maken met mijn gebrek aan ervaring :)
Bovendien, N lijkt mij voorlopig ingewikkeld genoeg. Ik heb verschillende examens langs zien komen en niet iedere set vragen valt mij even goed. De natuurkunde wil wel, maar alle terminologie en antennekunde die om de hoek komt kijken wordt nog veel oefenen voor dat er in zit.

Een ieder alvast veel succes gewenst met het examen :)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#14 Bericht door coolepascal »

Math,
Er zijn gewoon cursussen die je kunt volgen.
Als leek verwacht niemand van je dat je alle materie al beheerst.
Na zo'n cursus is het ook voor jou gesneden koek.
N of F maakt niet uit, als je er maar voor gaat.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Examen november N/F

#15 Bericht door PD5WL »

6 november schiet al aardig op jongens...

Ik mag om 16:15... Wie o wie zal ik nog meer treffen... (Nee Lex niet roepen.. ik ik ik... want ik weet dat jij er ook bent... :lol:

Ik ben er bijna klaar voor.. nog ff een paar dagen de puntjes op de i zetten.. en dan komt het vast wel goed...
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Plaats reactie