28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details !

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3GUO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2013, 11:50
Roepletters: PA3GUO

28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details !

#1 Bericht door PA3GUO »

Interessedag Amateursatellieten - 28 september 2013
Op zaterdag 28 september 2013 wordt de allereerste "Interessedag Amateursatellieten" georganiseerd.
De bijeenkomst lift mee op de organisatie van de jaarlijkse VHF-dag van de VERON.

Locatie en route
We zijn te gast bij cafe-restaurant 't Binnenhof, in het kleine plaatsje Paasloo in de kop van Overijssel, op een steenworp afstand van de plaatsen Steenwijkerwold en Oldemarkt. De locatie is gevestigd op 5 minuten afstand van de A32 en de A6 naar Lelystad/Almere en Amsterdam is binnen 90 minuten te bereiken.

Kom ook!
Inmiddels is het gehele programma bekend en het staat bomvol interessante lezingen en spannende activiteiten! We nodigen iedereen van harte uit om te komen. Voor zowel nieuwe als ervaren operators wordt het een geweldige dag.

Twee Nederlandse satelliet bouwers vertellen over hun nieuwste satellieten, die beide in november gelanceerd gaan worden: FUNCube-1 (Wouter Weggelaar) en Delfi-n3Xt (Jasper Bouwmeester). Van beide projecten zullen engineering modellen aanwezig zijn: dan kan je zien hoe klein en geavanceerd een cubesat er in het echt uitziet!

Verder staan er veel praktijksessies gepland: neem dus vooral ook jouw eigen draagbare (zend-)ontvanger en antennes mee, dan kunnen we je op weg helpen of kan je jouw station vergelijken met dat van anderen! Met de huidige planning van satellieten is een ontvanger met SSB een must.

Natuurlijk is dit een fantastische kans om elkaar eens in het echt te ontmoeten. We hebben daarom veel tijd gereserveerd voor de OSCAR-lunch. De hele dag is gratis, inclusief koffie en lunch. Na afloop is er ook nog een gezellige barbecue voor de liefhebbers, daarvoor wordt een bijdrage van 17,50 euro gevraagd.

Programma
10:00 Aankomst deelnemers
Ontvangst met koffie en thee. Inschrijven en kennismaken bij de “informatietafel amateursatellieten”.

10:30 - 10:45 Praktijksessie VO-52
Luisteren naar, en mogelijk verbindingen maken via, de sterkste lineaire transponder van dit moment. Wel een lage elevatie, dus kijken of we "vrij zicht" hebben.
2m/70cm SSB transponder, maximale elevatie: 11 graden.

10:45 - 11:00 Welkom
Gemeenschappelijke opening VHF-dag en de Interessedag Amateursatellieten.

10:43 – 11:02 Praktijksessie HO-68
Luisteren naar de CW downlinksignalen van deze Chinese satelliet. De lineaire transponder functioneert niet meer, maar het baken is uitstekend om plezier te hebben met de ontvangst van amateursatellieten. Denk bijvoorbeeld aan het onderling testen van verschillende soorten antennes.
70 cm CW baken. Maximale elevatie: 49 graden.

11:04 – 11:24 Praktijksessie FO-29
Luisteren naar, en mogelijk verbindingen maken via, de lineaire transponder van deze satelliet. Wel staat deze satelliet erg ver weg om met draagbare apparatuur te kunnen gebruiken, maar met wat moeite en geluk is je eigen downlink signaal goed te horen.
2m/70cm SSB transponder. Maximale elevatie: 73 graden.

11:30 - 11:35 Welkom Interessedag Amateursatellieten
Opening van de eerste Interessedag Amateursatellieten in Nederland.

11:35 - 12:15 FUNcube-1 – A new satellite revealed (Wouter Weggelaar – PA3WEG)
Een presentatie door één van de bouwers, over de techniek van de FUNcube-1 satelliet, een project van onder andere AMSAT-UK. Vanwege uitgestelde lanceringen vliegt FUNcube-1 nog niet op 28 september, maar zeer waarschijnlijk is wel het engineeringsmodel van de FUNCube-1 live aanwezig in Paasloo! Een niet te missen presentatie dus!

12:15 - 13:00 Amateursatellieten stap-voor-stap, voor beginners én gevorderden! (Ivo Klinkert - PA1IVO en Henk Hamoen - PA3GUO)
Een introductie in wat je moet weten over de banen van LEO/HEO-satellieten en hoe je kunt voorspellen wanneer binnen bereik zijn. Ook over welke apparatuur nodig is om mee te kunnen doen met de amateursatellieten-hobby. Dus over Over TLE, AOS, LOS, TCA, Kepler en Doppler, RHCP, LHCP, PCs, Antennes, TRX, SDR, Cubesat CW-bakens. Hoewel deze sessie de basis voor het werken met amateursatellieten behandelt, willen we graag de ervaren amateurs vragen om hier hun ervaringen te delen. Bijvoorbeeld welke software pakketen worden er gebruikt, welke satellieten zijn populair, welke antennes en rotoren worden er gebruikt en welke transceivers zijn populair.

13:00 – 13:45 Praktijksessie FUNCube-1 Engineerings model (onder voorbehoud)
Zeer waarschijnlijk is het mogelijk om in Paasloo live verbindingen te maken via de transponder van het engineeringsmodel van de FUNCube-1 satelliet. Een leuke oefening of gewoon veel plezier met een satelliet waarvan de passage nu eens wel te plannen is! 2m/70cm SSB transponder.

13:00 – 14:00 OSCAR-lunch
Uitgebreid lunchbuffet, met als doel het ontmoeten van andere radioamateurs met interesse in amateursatellieten. Tegelijkertijd demonstratie van de beroemde FUNcube Dongle en bekijken het diverse apparatuur, zoals Arrow antenne, LVB-tracker, etc.

13:45 – 14:15 Praktijksessie LO-19
Luisteren naar het downlinksignaal van deze satelliet. Deze satelliet heeft al heel wat meegemaakt daarboven, maar op dit moment is er nog een erg sterke continue carrier te horen in de 70 cm. Erg leuk om Dopplerverschuiving goed waar te nemen, en te ervaren hoe groot deze is op verschillende punten tijdens de passage. Of weer het onderling testen van verschillende soorten antennes.
70 cm single carrier. Maximale elevatie: 59 graden.

14:15 - 15:00 Delfi-n3Xt (Jasper Bouwmeester - TU/d Delfi Program Manager)
De status van de volgende Nederlandse satelliet van de TU-Delft, die in November gelanceerd zal worden. Ook bij deze lezing is veel interessante hardware te zien, onder andere een engineering model van de S-band transmitter, het standregelsysteem en de VHF/UHF antenne.

15:00 - 15:15 Amateurradio en wetenschappelijke satellieten (Henk Hamoen – PA3GUO)
Een presentatie over de bijdragen die radioamateurs leveren aan wetenschappelijke satellietprojecten. Geen QSO's maken dus, maar een ondersteuning van ruimteonderzoek.

15:15 - 15:35 Een draagbaar multi-functioneel satellietstation (Ivo Klinkert – PA1IVO)
Een presentatie over een draagbare satellietstation om via low earth orbit (LEO) satellieten zelf verbindingen te maken, multi-mode, inclusief S-band ontvangen.

15:35 - 15:45 ARISS school verbinding aanvragen (Bertus Hüsken – PE1KEH)
Een presentatie over hoe een schoolcontact met het International Space Station (ISS) kan worden aangevraagd via ARISS.

15:45 - 16:00 AMSAT-NL (Wouter Weggelaar – PA3WEG, Voorzitter AMSAT-NL)
Informatie over het hoe en waarom van het oprichten van AMSAT-NL.

16:00 - 16:15 Toekomst van de interessedag (Ivo Klinkert - PA1IVO en Henk Hamoen - PA3GUO)
Evaluatie van de dag en een rondgang over de ideeën voor een soortgelijke dag over amateursatellieten in de toekomst.

16:15 Einde
Informeel vervolg en BBQ voor degene die zich daarvoor vooraf hebben opgegeven.

18:23 - 18:35 Praktijksessie VO-52
Als toetje voor diegene die er geen genoeg van kan krijgen.
2m/70cm SSB transponder. Maximale elevatie: 30 graden.

Nog veel meer informatie (bijvoorbeeld over het aanmelden) staat op deze website:
http://ivo.digiterraan.nl/other/SatDay2013.html

Tot ziens in Paasloo!
Ivo Klinkert - PA1IVO en Henk Hamoen - PA3GUO

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#2 Bericht door PE9DX »

Schitterend programma ik zal deze dag zeker aanwezig zijn.
In eerste instantie vond ik het jammer dat deze VHF / SAT dag samenviel met de mooiste radiomarkt van Nederland namelijk de Lichtmis.
Maar je moet keuzes maken, voor mij deze keer wordt dat dus de VHF / SAT dag met aansluitend de BBQ!

Groet Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#3 Bericht door PE5PVB »

Dat heb ik ook met de VHF dag. Eerst even snel naar de Lichtmis en daarna als een speer door naar Paasloo. Gelukkig ligt het op de route en is de afstand ongeveer een half uur.

PA3GUO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2013, 11:50
Roepletters: PA3GUO

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#4 Bericht door PA3GUO »

Leuk dat jullie komen!

Vergeet niet om je van te voren even aan te melden voor de gratis koffie & lunch:
http://ivok.home.xs4all.nl/other/SatDay ... ml#opgeven

Tot volgend weekend!
Henk, PA3GUO

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#5 Bericht door PE0SAT »

Het aftellen is begonnen, erg leuk initiatief en een prachtige agenda.

Ik zal een kijken of ik nog wat IQ files kan opnemen om die evt te kunnen gebruiken mocht iemand
wat willen testen.

73 Jan PE0SAT

PS Ik ga vanuit JO21 met de auto, is het nog een idee om samen te rijden?
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#6 Bericht door Steef »

Ziet er idd uit als een dag waar genoeg te beleven is.
Misschien kan ik de ruimte vinden oom ook eens een keer langs te komen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#7 Bericht door PD5DJ »

Helaas kon ik vandaag door omstandigheden niet aanwezig zijn :(, ik hoop dat het een mooie dag is geworden!
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#8 Bericht door pd0rkc »

Hallo Bjorn,

Jammer dat je er niet bij kon zijn het was een mooie informatieve bijeenkomst.
Het programma was goed gevuld dus daar hoef je geen zorgen over te maken.
Er komt zeer zeker nog een vervolg en dan hoop ik dat je dan iets kan vertellen
over je rotor kits projecten.

73's Cor PD0RKC
Bijlagen
DSC05623.JPG

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#9 Bericht door PE9DX »

Ben gister ook de gehele dag aanwezig geweest op de SAT/VHF dag, en met 106 bezoekers was dit mijns inzien een groot succes! Een X-aantal jaren terug was ik altijd op de VHF dag te vinden, daar lag en ligt mijn hobby-hart nog altijd. Nu was het wel zo dat kwam ik vroeger op deze dag ik 95% van de actiever VHF mensen kende en daar die dan ook tegen kwam. Nu was het zaterdag zo dat 95% van de bezoekers ik niet kende. Mijn vraag waar zijn de actieve VHFers gebleven? Aangezien het grootste gros van de bezoekers volgens mij actieve of geïnteresseerden in SAT's waren deze dag! Ook niks mis mee want ik was special hiervoor gekomen en heb me dan ook prima vermaakt. Heb weer vele nieuwe mensen leren kennen en heb de nodige vragen welke ik had beantwoord gekregen.

De lezingen / demo's op SAT gebied waren van een goed gehalte, gegeven door jonge enthousiaste mensen. Veel uitleg over de nieuw te lanceren Nederlandse satellieten en wat er voor de toekomst op het program staat. Wat mij opviel is dat heden ten dage het veel simpeler is geworden om via SATs verbindingen te maken, in de jaren 70/80 dat ik mij er mee bezighield had je toch een goed station nodig met wat vermogen. Nu is het zelfs mogelijk om met een mobiele set en een simpele duo antenne vanuit de hand een verbinding te leggen over een sat. Eigenlijk zouden meer amateurs zich eens met deze satellieten moeten bezig gaan houden, het is fascinerend! Alles wat onze hobby bied komt er bij te kijken, techniek, computers, opbouw van een station, telemetrie decoderen, signalen uit het heelal volgen etc.

De locatie Paasloo was ook prima gekozen, ruimte genoeg alhoewel sommige zaaltjes wel heel vol zaten tijdens de lezingen, prima en vriendelijk personeel, goede lunch, lekkere drankjes tussendoor, mooie terrassen om buiten te zitten en een uitstekende BBQ aan het eind. Sommige westerlingen zeiden dat wij noordelingen het wel heel erg hadden getroffen met zo'n evenement zo dicht bij huis. Maar bedenk dat ook voor menig noordeling ook dit een reis van 1,5 uur is. Maar gezien de geslaagde dag zeker geen probleem!!

Organisatie bedankt voor deze zeer geslaagde dag.

Johan-PE9DX.

ps voor een aantal foto's zie mijn facebook pagina: Johan Meezen
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#10 Bericht door PE1KXY »

Ja zeker een geslaagde dag, was gezellig, goede lezingen en idd erg leuk om elkaar zo te zien.
Erg veel info en praktijk voor het werken over (of is het met) satelliet, net wat ik nodig had.
Bedankt voor de gezellige dag allemaal!

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#11 Bericht door PE0SAT »

Erg leuke dag en kijk nu al uit naar een volgende dag, Ik wil Henk, Ivo en Wouter dan ook hartelijk bedanken voor deze
eerste Interessedag. Verder leuk om nu eens een gezicht bij een roepnaam te hebben gezien. Allemaal bedankt voor het
realiseren van deze leuke dag.

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#12 Bericht door PE9DX »

Heb de antenne inmiddels in elkaar gezet Jan, hij staat nu even op een noodmastje op 5 meter hoogte om te testen wat hij doet. SWR is prima 1:1 zo rond de 144.750 MHz. :D

Johan-PE9DX.
Bijlagen
Wimo 2x10 kruisyagi
Wimo 2x10 kruisyagi
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: 28 Sept: Interessedag Amateursatellieten - alle details

#13 Bericht door PE0SAT »

PE9DX schreef:Heb de antenne inmiddels in elkaar gezet Jan, hij staat nu even op een noodmastje op 5 meter hoogte om te testen wat hij doet. SWR is prima 1:1 zo rond de 144.750 MHz. :D

Johan-PE9DX.
Na even een verbinding via VO-52 vanavond? Tussen 20:15 en 20:28 ?

Suc6 met de antenne
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie