Examen september F

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Examen september F

#121 Bericht door PE2P »

TomNL schreef: De spanning tussen X en Y wordt gevraagd. En eigenlijk weet ik niet hoe ik dat bereken bij deze. :oops:
Weleenswaar een oud topic, maar jammer dat het plaatje er niet meer bij staat.
Dus heb ik het plaatje er nu maar weer bij gezet.
Bijlagen
2015snap003661.jpg
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen september F

#122 Bericht door PA3DJS »

Op basis van JBF:

We hebben te maken met een serieschakeling, dus door alle circuitonderdelen loopt dezelfde stroom. Y is het gemeenschappelijk punt (zeg maar massa). Als ik het over spanning heb, bedoel ik wat je voltmeter aangeeft als je de zwarte draad aan Y hebt zitten.

Rechts staat meer spanning dan links, om precies te zijn rechts staat 4 volt meer dan links, dus de stroom zal van rechts naar links lopen door de twee weerstanden.

I = 4V/8Ohm = 0.5 A Over de linkerweerstand valt dus 4Ohm*0.5A = 2V. Omdat de stroom naar links loopt, is de rechterkant van de linkerweerstand hoger in spanning dan de linkerkant. Op punt X moet dus altijd meer spanning staan dan 4V.

De spanning op X (ten opzichte van Y) is dus: 4V + 2V = 6V.

Doordat toevallig de beide weerstanden dezelfde waarde hebben, is de spanning in Y het gemiddelde van de twee spanningsbronnen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen september F

#123 Bericht door PA3DJS »

PA3DJS schreef:Op basis van JBF:

We hebben te maken met een serieschakeling, dus door alle circuitonderdelen loopt dezelfde stroom. Y is het gemeenschappelijk punt (zeg maar massa). Als ik het over spanning heb, bedoel ik wat je voltmeter aangeeft als je de zwarte draad aan Y hebt zitten.

Rechts staat meer spanning dan links, om precies te zijn rechts staat 4 volt meer dan links, dus de stroom zal van rechts naar links lopen door de twee weerstanden.

I = 4V/8Ohm = 0.5 A Over de linkerweerstand valt dus 4Ohm*0.5A = 2V. Omdat de stroom naar links loopt, is de rechterkant van de linkerweerstand hoger in spanning dan de linkerkant. Op punt X moet dus altijd meer spanning staan dan 4V.

De spanning op X (ten opzichte van Y) is dus: 4V + 2V = 6V.

Doordat toevallig de beide weerstanden dezelfde waarde hebben, is de spanning in Y het gemiddelde van de twee spanningsbronnen.
Doordat toevallig de beide weerstanden dezelfde waarde hebben, is de spanning in X het gemiddelde van de twee spanningsbronnen.

Plaats reactie