Compromis Verticals

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1EHA

#31 Bericht door PD1EHA »

ja ik heb alles is door gelezen,ik gebruik zelf nu de diamond BB 7V om dezelfde redenen,ik kan moeilijk een antenne kwijt met radialen etcetra (ivm buren).
Ik kan je zeggen dat deze antenne uitstekend werkt.
Op de 20 en 40 en 80 meter is de antenne SWR 1.3 -1.5 alleen op de 10 meter moet je echt met een tuner aan de gang.
Overigens heel makkelijk te monteren,en diamond staat wel bekend om zijn zeer net afgewerte antennes.

Dan ben ik eens benieuwd,welke antenne is geen compromis antenne??
Ja 1 die precies voor 1 freqentie is gemaakt,maar voor de rest allemaal denk ik toch?
Volgens mij heeft elke amateur een tunner in de set of er naast,en dat is niet omdat de antenne nou overal zo optimaal is.

OP DE FOTO STAAT HIJ IETS GEBOGEN DOOR DE WIND
Bijlagen
sized_P4213218.JPG
(174.98 KiB) 150 keer gedownload

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#32 Bericht door pa7wwo »

Hoi Cyber

Welke antenne is geen compromis antenne?

Ik denk iedre antenne die door zijn constructie geen onnodige verliezen heeft op de banden waarvoor je hem gebruikt.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een 40, 20 en 15 mtr vertical gebouwd.

Op 40 mtr is het een 1/4 golf GP met radials. monoband dus geen compromis door trap verliezen en een goed stralingsdiagram.

Op 20 mtr wordt deze antenne met aanpassing geschakeld als halve golf vertical, weer monoband geen compromis geen onnodige verliezen en een goed stralingsdiagram .

Op 15 mtr word het ding zonder aanpassing gebruikt als 3/4 golf vertical.
Geen traps geen verliezen door te kort aan lengte etc. , Maar toch een compromis omdat het stralingsdiagram nu 2 lobben bevat 1 lage opstraalhoek en 1 hoge lob die als verloren energie beschouwd mag worden.

Dus je ziet het op 40 , 20 mtr geen compromis antenne op 15 mtr wel een compromis antenne.

Ik hoop dat je zoeen iedee krijgt van een compromis antenne.

Overigens zijn bijvoorbeeld dipolen van 2 x 20 mtr met oepen lijn gevoed op alle banden hoger als 30 MC ook compromis antennes omdat het stralingsdiagram op die banden meestal absoluut onvoorspelbaar is en de opstraalhoeken veel te hoog zodat de energie voor het grootste gedeelte de ruimte in verdwijnt.

Dus antennes vergelijken is erg moeilijk en de theorie hier omtrend is veel en complex.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#33 Bericht door pe2er »

pa7wwo schreef:...Dus antennes vergelijken is erg moeilijk en de theorie hier omtrend is veel en complex...
Over het vergelijken van antennes; er is een leuk programma waarmee je een vergelijking kunt maken tussen de ontvangst prestaties van twee verschillende antennes. Het programma bestuurt een coax relais, waarmee de ontvanger afwisselend met de ene en de andere antenne verbonden word. De ontvanger is een Sofware Designed Radio. De ontvangen signaalsterkte wordt in een grafiekje weergegeven. Hiermee kun je makkelijk een statistisch gemiddelde bepalen en zo de prestaties van beide antennes vergelijken.

Het programme heet Ciao Radio en is een ontwikkeling van Re Claudio.

Een vergelijking tussen twee antennes ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Ciao Radio is als demo gratis aan te vragen. Voor de SDR is een stukje hardware nodig. Soft en hardware zijn voor een redelijke prijs te koop (IMHO).

De uitkomst van een dergelijke vergelijking tussen antennes is betrouwbaarder dan een vergelijking 'een' QSO met de ene antenne en 'een' QSO met de andere.

Plaats reactie