Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0SBJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mar 2012, 12:32
Roepletters: PD0SBJ

Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#1 Bericht door PD0SBJ »

Ik overweeg de aanschaf van een G5RV-junior antenne. Een normale G5RV kan ik vanwege ruimtegebrek niet kwijt. Heeft iemand ervaring met deze antenne en wil deze met mij (en anderen) delen? Ik lees te veel verhalen van horen-zeggen en wil graag ervaringen horen van iemand die werkelijk met een dergelijke antenne werkt.

Alvast bedankt voor de reacties! '73 PD0SBJ Han

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#2 Bericht door PA0AM »

Lezen!! De Wintersport antenne van PA3DAT.

73 Cor.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#3 Bericht door Ton_O_E »

ik heb de G5RV-junior, ik werk er de hele wereld mee behalve downunder , en azië
hij hangt 6 meter boven de grond, horizontaal
ik kan hem op 10 20 en 40m zonder tuner gebruiken, op 15 en 17m moet ik hem iets bij tunen
op 80 is ie onbruikbaar bij mij (zonder verlengspoelen ed)
Ik zou hem niet kopen, maar zelf bouwen :
http://www.tonteupen.nl/nieuw/projects.php?project=G5RV
voor een paar euro ben je klaar.

Het is de enige HF antenne die ik gebruik, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik heb eenzelfde ervaring (met dank aan PAoAM :wink: ).
Alhoewel, ik heb er alleen qrp op 20m mee gewerkt. Met matige condities, van onder uit een dal,
toch de VS op 20!
Zie http://www.femma.nl/home/reizen/oberstd ... index.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#5 Bericht door PA2LEN »

Ik heb slechte ervaringen met deze antenne ( het type 2x 7,75m oid)
Slechte swr en moeilijk aan te passen met de tuner, niet veel meer mee gewerkt dan harde stations uit het oosten (Rusland Polen ed) tijdens een contest.
Helaas kan ik de ervaringen van Aloys en Cor niet delen :-(

'73 lennart
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#6 Bericht door PE1NBD »

Ik heb enkele jaren geleden ook een G5RV Junior gebruikt en mijn verste verbinding hiermee was ZL op 40 meter. Als ik jou was zou ik deze variant van de G5RV zeker een keer proberen. Moest hem toen zelf wel met de interne tuner van mijn transceiver tunen maar ging prima.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Je kan ook de variant, ZS6BKW, proberen. Zelf maken is leuk een leerzaam.

In het veld deze antenne meerdere malen gebruikt. Hoogste punt, 9M boven de grond.
Zoals eerder genoemd moet er op bepaalde banden een tuner gebruikt worden.

Goede ervaringen!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#8 Bericht door PA1 »

Ik heb 'm ook maar de 80 meter lukt niet en de 10 meter lukt redelijk, de rest werkt verder wel prima. Mijn verste is Australie met slechts 20 watt. De "benen" staan in een hoek van 90 graden. Ik heb ook weinig ruimte dus dan is dit een van de weinige opties.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#9 Bericht door PA3DAT »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Zelf maken is leuk een leerzaam.
Inderdaad, zo'n eenvoudige antenne ga je toch niet kopen? Ik had nog ouwe litze, en verder gebruik ik
een rolletje kleurloos schemerlampjesdraad, rolletje van 10m uit de bouwmarkt. Even uit elkaar trekken
en je heb 2 x 10m voor weinig geld.
Mooie open lijn is tegenwoordig op elke amateurmarkt te koop, op de rol. En anders maak je dat ook
van schemerlampjesdraad, met kunststof afstandshoudertjes.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#10 Bericht door PA0AM »

Hallo geheime amateur.
Op deze verkorte G5RV zit 80 meter niet bij, de normale wel maar die is dan ook 2maal 15,5 meter.
Dus je moet je wel even verdiepen in dit ant ontwerp voordat je zoiets gaat gebruiken!
Kopen is zonde van je geld!
Zelf maken is makkelijk met open lijn of de bruine twin kabel.
Denk aan de goede lengte van de openlijn of twin en op het eind een mantelstroomfilter of 1:1 balun.
Dan pas de coax. Koop je er een let dan op dat die balun ook werkelijk in dat doosje zit!
En lees de site van PA0FRI eerst eens.

73 Cor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1 schreef:Ik heb 'm ook maar de 80 meter lukt niet....

Er wordt hier over een junior gesproken. Volgens mij is deze niet geschikt voor 80M.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#12 Bericht door Ton_O_E »

Nee, de junior is niet geschikt voor 80m, dit kun je oplossen door twee spoelen te maken, en nog nog 2x 2,55 meter draad,
of niet de junior, maar de gewone G5RV te maken.
Als je zo'n ding kant en klaar koopt, zul je er ook mee aan het afstellen (inkorten) moeten, dus je kunt hem net zo goed helemaal zelf bouwen.
Voorheen PA3TON

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#13 Bericht door PE1KEL »

Ik heb zowel de G5RV en de junior uitvoering gehad.
De gewone antenne werkt goed, maar de SWR was niet beter dan 1:1.7 te krijgen, met de junior had ik problemen met aanpassen op 80 meter, bijna onmogelijk en de rest ging redelijk.
Op mijn nieuwe locatie heb ik nu een Alpha Delta DX-CC hangen, is 2 x 12.5 meter.
Voedingspunt is maar op 7 meter, beide uiteinden lopen onder een hoek van 90 graden naar beneden en eindigen op 2.5 meter van de grond.
Volgens de papieren zou dat de swr nadelig beinvloeden maar op 80,40,20,15 en 10 meter is de swr overal onder de 1:2 met zelfs 1:1 op 80,40 en 15 meter. De WARC-banden moeten uiteraard getuned worden waarbij de 18 meter wel het slechtst is.
Ik had deze antenne eerder moeten hebben.
Misschien is deze antenne iets te lang, maar ik vind ze beslist beter dan de beide G5RV's.

Adriaan.

on2nl
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 sep 2009, 21:37

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#14 Bericht door on2nl »

PA3DAT schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Zelf maken is leuk een leerzaam.
Inderdaad, zo'n eenvoudige antenne ga je toch niet kopen? Ik had nog ouwe litze, en verder gebruik ik
een rolletje kleurloos schemerlampjesdraad, rolletje van 10m uit de bouwmarkt. Even uit elkaar trekken
en je heb 2 x 10m voor weinig geld.
Mooie open lijn is tegenwoordig op elke amateurmarkt te koop, op de rol. En anders maak je dat ook
van schemerlampjesdraad, met kunststof afstandshoudertjes.

Is dit dan beldraad zoals ze in belgie zeggen? 2x 0,75 mm en hoever en met wat hou je de draden uit elkaar?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Wie heeft ervaring met een G5RV-junior antenne?

#15 Bericht door PA1 »

Ik had er even bij moeten zetten dat het zelfs met een tuner ertussen niet lukt op de 80 meter. Dit ter info voor TS. En dat dat geld voor een G5RV Junior wist ik natuurlijk wel maar ik formuleerde het fout dus bij deze.

En tja, geheime amateur.. mischien ben ik 007 wel dus pas maar op daar in het gehucht Turke... :mrgreen:
Zonder gekheid: ik hou niet zo van dat open gedoe op internet, dat er mensen zijn die daar geen moeite mee hebben prima, maar ik dus zelf niet. Een aantal mensen van dit forum kennen mij en dat is voldoende. Mocht er ooit eens een zendamateur.com treffen komen dan ben ik er ook en dan weet je wie ik ben maar om dat nu op dit fraaie internet te zetten: nee dus, maar daar hebben we het in het verleden al eens eerder over gehad. Overigens posten hier meer mensen die niet hun call als nick gebruiken dus ik ben zeker niet de enigste. Ik gebruik al meer dan 15 jaar internet en het is zeker niet meer zo zoals het vroeger was dus dat is de reden voor mijn "anonimiteit"
Dat zie je ook op QRZ.Com: vrij veel amateurs hebben de straatnaam er niet meer bij staan en ik geef ze groot gelijk.

Maar dat terzijde, terug on topic :D
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie