Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 24 nov 2017, 17:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 17:37 

on2nl schreef:
Is dit dan beldraad zoals ze in belgie zeggen? 2x 0,75 mm en hoever en met wat hou je de draden uit elkaar?

Ja, gewoon dubbeldraad van 2 x 0,75mm. Je hebt het meestal in wit, zwart, brons etc. Maar ik gebruik
de kleurloze, dan zie je de koperdraad (tegenwoordig vertind geloof ik) en dat vind ik gewoon mooier! :D

Afbeelding Afbeelding

Overigens, uit elkaar getrokken (dubbele lengte) en dan even rekenen met prijzen op internet kom ik al
gauw rond de € 0,20 per meter... Da's niet zo goedkoop, er staat een Engelsman op amateurmarkten,
daar koop je échte (dunne) antennelitze al vanaf € 0,25 per meter dacht ik. Iets dikker voor € 0,50/m.

Je hebt van die strips van bijv. 1 meter lang, om posters op te hangen. Die heb ik wel gebruikt. In stukjes
zagen, klein gaatje links en rechts (in de bocht) en dan aan de draad rijgen. Die dingen "knijpen", dus
blijven goed zitten op de draad!

Afbeelding

Maar er zijn makkelijker manieren, wie heeft een beter/makkelijker idee?

FT-817ND | FT-847 | FT-857D | FT1000MP Mark V | Elecraft KX1 | BQC #357.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 19:17 

Bedankt voor de mooie uitleg pa3dat.
Die posterstrips lijken me wel handig.

Enige tijd terug was ik vislijnen aan het bekijken in de winkel en als amateur zul je wel begrijpen waarom.
Toen begon een andere man tegen mij over het vissen en dan sta je daar als ge niks van vissen kent. :D

Nic

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2012, 21:19 

PA1 schreef:
Ik had er even bij moeten zetten dat het zelfs met een tuner ertussen niet lukt op de 80 meter. Dit ter info voor TS. En dat dat geld voor een G5RV Junior wist ik natuurlijk wel maar ik formuleerde het fout dus bij deze.

En tja, geheime amateur.. mischien ben ik 007 wel dus pas maar op daar in het gehucht Turke... :mrgreen:
Zonder gekheid: ik hou niet zo van dat open gedoe op internet, dat er mensen zijn die daar geen moeite mee hebben prima, maar ik dus zelf niet. Een aantal mensen van dit forum kennen mij en dat is voldoende. Mocht er ooit eens een zendamateur.com treffen komen dan ben ik er ook en dan weet je wie ik ben maar om dat nu op dit fraaie internet te zetten: nee dus, maar daar hebben we het in het verleden al eens eerder over gehad. Overigens posten hier meer mensen die niet hun call als nick gebruiken dus ik ben zeker niet de enigste. Ik gebruik al meer dan 15 jaar internet en het is zeker niet meer zo zoals het vroeger was dus dat is de reden voor mijn "anonimiteit"
Dat zie je ook op QRZ.Com: vrij veel amateurs hebben de straatnaam er niet meer bij staan en ik geef ze groot gelijk.

Maar dat terzijde, terug on topic :D

Ben het helemaal met je eens! :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2012, 19:01 

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 15:20 

Bedankt voor alle reacties! Besloten om zelf een G5RV-junior te maken, moet zeker lukken met al die perfecte tips. Dus...wie weet, tot binnenkort op 40 of 20!

'73 de Han PD0SBJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 16:03 

Werkt hier als een speer alles is 1op1
Alleen de 40 meterband is 1.8op1

http://www.dlza.nl

http://www.web-hamradio.nl/news.php

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 16:22 

Op de Jutberg, kleine versie 30 en lange versie 35 euro... en het zag er prima uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 17:51 

PD0SBJ,
De G5RV en diens broertjes en neefjes zijn gewoon doublets, niets meer, maar wel ietsje minder.
Er wordt een slim feedsysteem gebruikt om een lage SWR op enkele banden te verkrijgen, maar dat feedsysteem is ook meteen de concessie; het heeft wel wat verlies, voornamelijk in het coax gedeelte, omdat daar een behoorlijke staande golf op staat.

In mijn opinie: een comfortabele maar matige antenne.
Als je de mogelijkheid hebt om eenzelfde doublet te voeden met symmetrische (liefst open) lijn en een fatsoenlijke tuner beneden bij je transceiver dan zal deze versie het altijd winnen van de G5RV.
En de dipool-lengte mag je dan kiezen, zoals die in je tuin het beste past.

Ga je voor snel en handig dan is de G5RV heel practisch.
Ga je voor de beste performance op jouw QTH dan is de doublet met open lijn de beste keus.

Groetjes,
Wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012, 18:06 

on2nl schreef:
Bedankt voor de mooie uitleg pa3dat.
Die posterstrips lijken me wel handig.

Enige tijd terug was ik vislijnen aan het bekijken in de winkel en als amateur zul je wel begrijpen waarom.
Toen begon een andere man tegen mij over het vissen en dan sta je daar als ge niks van vissen kent. :D

Nic

Vislijn, wordt door vogels/vleermuizen moeilijk gezien
afgezien het zielig is voor de vogels, kan zo'n vette duif met hoge snelheid, je antenne behoorlijk toetakelen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 00:13 

ik heb ze zelf gemaakt en ben er altijd goed mee uit gekomen in en binnen en buiten Europa :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2017, 17:04 

Hier ook een paar weken op het dak gestaan. Helaas niet te tunen met de FT-450D interne tuner en vond het ook nog weer wat om een externe tuner erbij aan te gaan schaffen. Weer weggedaan en mijn endfedje van 12m weer opgehangen.

Ik heb hem verkocht aan iemand met een FT-817 met tuner (extern) en ook die had er moeite mee. Wellicht een maandagmorgen produkt maar ik hoef hem niet meer.

Bert, de PD2B

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 14 okt 2017, 08:54 

Ik gebruik die van mij zonder tuner op 10 20 en 40 Allemaal onder de 1:2
ik heb de armen van 2,5mm vd draad, in het midden een mini-lasdoosje naar lintlijn die je vroeger nog wel eens aan radio-antennes vond
en dan via een mantelstroomfilter door 20m rg58 naar mijn set.
Het is geen superantenne, maar voor mijn woonsituatie ben ik er heel tevreden mee.
Dit was we een beetje een oud topic trouwens.
Het zijn leuke antennes als je eens zelf wat wil bouwen, voor een testversie pak je gewoon wat draad en kroonstenen, en je hebt binnen een uurtje al resultaat
als het dan werkt, kun je een echte weerbestendige bouwen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 okt 2017, 15:39 

PE1KEL schreef:
Ik heb zowel de G5RV en de junior uitvoering gehad.
De gewone antenne werkt goed, maar de SWR was niet beter dan 1:1.7 te krijgen, met de junior had ik problemen met aanpassen op 80 meter, bijna onmogelijk en de rest ging redelijk.
Op mijn nieuwe locatie heb ik nu een Alpha Delta DX-CC hangen, is 2 x 12.5 meter.
Voedingspunt is maar op 7 meter, beide uiteinden lopen onder een hoek van 90 graden naar beneden en eindigen op 2.5 meter van de grond.
Volgens de papieren zou dat de swr nadelig beinvloeden maar op 80,40,20,15 en 10 meter is de swr overal onder de 1:2 met zelfs 1:1 op 80,40 en 15 meter. De WARC-banden moeten uiteraard getuned worden waarbij de 18 meter wel het slechtst is.
Ik had deze antenne eerder moeten hebben.
Misschien is deze antenne iets te lang, maar ik vind ze beslist beter dan de beide G5RV's.

Adriaan.

De Alpha Delta DX-CC lijkt me ook een prima antenne , een spin, en voor 80 meter met verlengspoelen. Ik heb zelf de Junior jaren gebruikt met vakanties, deze antenne ging prima op 10,20 en 40M. Ik denk dat hij voor de ADDXCC niet veel onderdoet maar je mist natuurlijk wel 80M met de Junior.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur