HF Beginnersvragen...

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Edwin Edeling
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2006, 09:45
Locatie: Den Haag

HF Beginnersvragen...

#1 Bericht door Edwin Edeling »

Het onderwerp is al vaker aan de orde geweest, sorry 8) .

Binnenkort ga ik mijn bestaande antennemastje renoveren. Antennes en mast worden aangepast aan het "zendamateurisme". Vorige jaar ben ik geslaagd voor Novice, heb er alleen nog totaal niks mee gedaan.

Wat ik voor VHF/UHF ga plaatsen weet ik wel, met die materie heb ik redelijk veel ervaring, maar ik zou ook iets op HF willen gaan doen. Van HF heb ik de ballen verstand en ik heb er dus vragen over.


-Plaats van de antenne?

Moet een HF antenne ook zo hoog mogelijk op het dak, of kan ik zo'n antenne ook in de achtertuin, tussen de huizen, plaatsen? Op het dak kan ik geen draadantennes of andere grote antennes kwijt en de enige antenne die hier mogelijk zou zijn, is zo'n PKW Bazooka. Er doen wisselende verhalen de ronde over die PKW maar als je geen andere opties hebt, blijft er weinig anders over, lijkt mij :D Ook in onze (kleine) tuin kan ik niet zo'n hele grote antenne kwijt, maar dan zou ie wel een meter of 3-4 lang kunnen zijn (maar dan zonder radialen).


-Aarding?

Misschien een domme vraag, maar ik ben nog maar een beginner 8) . Hoe belangrijk is aarding voor een HF-antenne? Op het dak kan ik moeilijk aarden, in de tuin is dat dan weer geen probleem. Als je op het dak niet of moeilijk kan aarden, zijn er dan nog kunstgrepen om er nog iets van te maken?

-Antennetuner?

Wat doet zo'n antennetuner nou eigenlijk? Ze zijn in alle soorten en maten te koop, maar wat is een leuk instapmodel (vooral qua prijs).

-Overig

Er zijn vast wel meer amateurs die klein behuisd zijn en niet veel antenneplaatsingsmogelijkheden hebben. Hoe hebben jullie je "antenneproblemen" opgelost?

Groeten,
Ed

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: HF Beginnersvragen...

#2 Bericht door wbeekman »

-Plaats van de antenne?

Liefst zo hoog mogelijk, maar soms is dit niet te realiseren.

-Aarding?

Liefst wel, maar ook hier is het niet altijd mogelijk. Op een flat kan je nog wel eens via het balkon en het betonijzer een goede aardig krijgen.


-Antennetuner?

Die zorgt voor de aanpassing van de impedantie van de antenne naar 50 Ohm. (zender of transceiverkant)

-Overig

Gebruik een VHF antenne op een kleefvoet in de vensterbank bij het raam.
Maar er zijn meer mogelijkheden zoals een magnetische antenne voor HF.
Heb vroeger gewerkt met een sloper vanuit het dakraam naar het schuurtje beneden en dan weer horizontaal terug naar de woning.
(soort gevouwen V. )
Gebruikte wel een tuner hoor.

Edwin, hoop dat je hier iets aan hebt, maar anders ga naar een verenigingsavond of naar amateurs bij jou in de buurt.
Kijk ook eens op blz 118 van Electron maart 2007 als je die hebt.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie