TET antenne ( Nu met foto's )

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#31 Bericht door PD0DMA »

Hi Aloys,
Het T stuk: het is een gewoon PL-259 T stuk, achterkant is mechanisch alleen het oog voor het ophangen en electrisch om de aarde te bevestigen. Toen ik die ophangdop er net af schroefde vond ik wel dat de kern van dat T stuk vrij dicht tegen de achterkant van die dop zat, had mij kunnen voorstellen dat er een soort van isolatiedop/plaatje aan de binnenkant zou moeten zitten, lucht is uiteraard een prima isolatie, maar er zit vrij weinig ruimte/lucht tussen. Misschien hoort daar ook wel iets tussen en is die er bij mij niet (meer) bij. Zit er bij de exemplaren van Henk wel isolatie aan binnenkant van die PL dop met die ophangring? Nou ja, ze zijn ook niet voor heeel grote vermogens gebouwd natuurlijk, maar moet ook weer niet zo zijn dat als je die dop stevig aan draait dat de boel kortsluit, al zul je dat wel snel zien op je meters binnen :oops: (AVO meter geeft overigens geen sluiting aan als ik die dop er stevig op heb gedraaid)

pietje20
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 mei 2010, 20:23

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#32 Bericht door pietje20 »

PA3DAT schreef:Ik vraag me af wat precies de functie is van dat T-stuk, electrisch gezien. Handig om op te
hangen ja, maar die kant van het T-stuk, is die open? Zit daar alleen een dop op met een haak,
om 'm aan op te hangen?
De dop met het ophangoog is inderdaad een ,,blinde dop,, en er zit verder niets tussen van isolatie.
PA3DAT schreef:Verder worden de spoelen traps genoemd, sperkringen dus. Die moeten dan ook van coax zijn
na te maken, dat is wellicht eenvoudiger na te bouwen?
Het zijn er echter 3, geen 4. De antenne lijkt daarom op een kwartgolf-antenne voor 10 t/m 40
meter, mede gezien zijn lengte...
Zou de laatste 'trap' soms een verlengspoel zijn voor 80 meter?
Het geheel zou met coax traps zijn na te maken maar daardoor wordt het geheel wel een stuk zwaarder. De laatste 'trap' is idd een verlengspoel voor 80 meter.
PA3DAT schreef:Ik vind 'm wel interessant omdat ik bij mijn vakantiehengel nog eens een draad-vertical wil
maken voor 10, 20 en 40 meter, met 2 coaxtraps erin. De ideale N-vakantieantenne... :D
Ik gebruik nu een dualbander voor 20 en 40 meter, met één coaxtrap.
Tijdens de vakantie gebruik ik een set van ECO Antenne, helaas niet meer te koop, voor 10, 15, 20, 40 en 80 meter. Maar er is een goed alternatief van ProAm. De ECO antennes zijn TLC en de ProAm CLC antennes, er is al een vergelijk gedaan tussen deze 2 merken en er was geen verschil. Voordeel is wel dat het allemaal monoband antennes zijn, snel te wisselen en noot problemen met ,,opzetten / ophangen,, van een antenne.

En met de antennes 10 t/m 40 meter kan je gewoon rondrijden de 80 meter is te lang om te rijden.

We gaan deze week de TET antenne ook testen in het veld, afspannen naar een boom en de trekhaak van de auto als tegencapaciteit. Verder hebben we de spoelen goed bekeken en volgens ons moet 400 watt geen probleem zijn met deze antenne.

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#33 Bericht door pd0sbr »

Kan het zijn dat PA4HB een piraat is ik weer het wel zeken dat Henk uit Zaandam een piraat is hij komt uit met de call pa4hb terwel hij pd7hb is piraat piraat

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#34 Bericht door pa3dsc »

De nickname zegt niks over het al of niet hebben van een vergunning voor het zenden.
Een zendamateur onderscheidt zich door zijn gedrag, niet door zijn roepletters,
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#35 Bericht door Rene - pg3r »

pd0sbr schreef:Kan het zijn dat PA4HB een piraat is ik weer het wel zeken dat Henk uit Zaandam een piraat is hij komt uit met de call pa4hb terwel hij pd7hb is piraat piraat
Heb je daar nou ruim 6 jaar over moeten nadenken?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#36 Bericht door PA3DAT »

Ja, inderdaad.
En het is nu een beetje laat om dat nog te gaan roepen, volgens qrz.com is de huidige PA4HB, Harry, een keurige
radioamateur uit Hoogeveen. Waarom keurig? Omdat hij er met naam, adres, emailadres etc. vermeld staat. Hij heeft
blijkbaar niets te verbergen. Zie https://www.qrz.com/db/pa4hb

Voordat we hier die call een beetje zwart gaan maken... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#37 Bericht door DK1NL »

Aloys, het hebben van een account op qrz.com zegt ook niet alles!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#38 Bericht door PE2AAB »

DK1NL schreef:Aloys, het hebben van een account op qrz.com zegt ook niet alles!
Maar wel veel. Er is een (zij het manuele) check door de countrymanagers van QRZ. Onterechte calls worden gewist.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0VRA
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 apr 2009, 13:18
Roepletters: PA0VRA
Locatie: Nieuwegein

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#39 Bericht door PA0VRA »

Kan het zijn, dat PD0SBR zelf een piraat is? Mag dan wel een cursus Nederlands taalgebruik gaan volgen. Ik kan niets zinnigs van zijn bericht maken..

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#40 Bericht door DK1NL »

De roepletters zijn uitgegeven, maar niet in gebruik.

Wat betekend dit?
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#41 Bericht door Rene - pg3r »

DK1NL schreef:De roepletters zijn uitgegeven, maar niet in gebruik.
Dat deze roepletters in het verleden geregistreerd zijn geweest. Sinds begin dit jaar worden die niet meer vrijgegeven voor gebruik door anderen.

Link

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: TET antenne ( Nu met foto's )

#42 Bericht door PD4M »

Misschien interessanter... Is het nog wat geworden in 2012 met die nabouw initiatieven van de TET 5WB antenne?
Maarten
PD4M

Plaats reactie