Suggesties voor antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Suggesties voor antennemast

#1 Bericht door PD2JHP »

Ik zit al een tijd te hikken tegen het ontbreken van een fatsoenlijke antennemast; woonachtig in een hoekwoning met zijtuin (-/- 5,5 meter ANP) denk ik er over om een slankmast neer te zetten; de hoogte moet om en nabij de 10 meter zijn om boven het dak uit te komen.

Momenteel werk ik met een schuifmastje op het balkon maar mijn XYL maakt hier toch wel bezwaar tegen (het ding is ook wel erg opzichtig met die raar uitziende Hentenna!) en staat regelmatig wat scheef (statement..).

Wat zijn de ervaringen met zo'n mast en/of zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

De te gebruiken antennes zijn veelal voor 2 meter en 70 cm waarbij ik denk aan een voormast-beam en een LP (log periodic); wellicht komt daar nog een combi-beam voor de 20 en 40 meter bij.

Het is een grote hobby van me om te experimenteren met alle soorten antennes; op het ogenblik werk ik met genoegen met een zelfontwikkelde horizontale Hentenna voor de 2 meter. Verder ben ik veel aan de knutsel met diverse soorten HF-draadantennes (veelal gemaakt van staaldraad en zelf gemaakte baluns) en zelfgebouwde LP's. Het is dus van belang een mast te hebben die eenvoudig neer te halen is.....

Bij voorbaat dank voor reacties en de vriendelijke groeten,

Jan

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#2 Bericht door pa1bjs »

mischien een clarke pompmast?
www.militaria4you.com heeft ze mischien of anders baco
www.baco-army-goods.nl
groet bas/pd1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#3 Bericht door PA3FAT »

kijk eens op de site van PH0AS
http://www.solcon.nl/arbosiebesma/pagina4.php

volgens mij heeft zijn filmpje ook al eens op Youtube e.d. gestaan.

Je ziet dan ook dat deze mast gemaakt is door PA7AVS (Allart, uit Grou FR)

Zelf een slankmast maken lijkt me ook te doen. Maar bij het neerlaten moeten je antenne's wel ruimte hebben. Anders heeft het geen toegevoegde waarde. Dus zoiets op je platdak zou een optie kunnen zijn.


Ben zelf aan het testen met een FB23 beam om de storing weg te krijgen, daarna mogelijk ook zoiets op het dak.(platdak)
Laatst gewijzigd door PA3FAT op 27 feb 2007, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#4 Bericht door pe5jw »

http://www.solcon.nl/arbosiebesma/

Arbo had hem tekoop geen idee of hij verkocht is je zou er een mailtje aan kunnen wagen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#5 Bericht door PA3FAT »

er staat ook zoiets op marktplaats

"mooie uitschuifmast vierkant"

die van Arbo niet op 2e en MP te vinden...
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#6 Bericht door pe5jw »

Heb hem net gesproken (afdelings avond) dacht dat hij zei dat hij hem verkocht had maar hij heeft wel meer info mail hem anders even.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

#7 Bericht door PD2JHP »

Nog bedankt voor de bemiddeling; ik heb hem inmiddels al een email gestuurd en zal op korte termijn telefonisch kontakt opnemen. Het blijkt dat hij tegen concurerende prijzen slankmasten kan leveren!

Met de vriendelijke groeten,

Jan

ph0as
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:21
Locatie: Kampen
Contacteer:

#8 Bericht door ph0as »

Hallo allemaal,

Ja Allart kan voor een in verhouding gunstige prijs een kwalitatief degelijke mast leveren. Punt is dat de masten van afstand er allemaal hetzelfde uitzien maar dat de materiaalkeuze (wanddikte) het glijsysteem en wel of niet bezitten van een eindstop essentiele verschillen zijn.
Grappig genoeg is z'n prijs dan ook nog goed.
Voor alle dudelijkheid ik heb geen enkel belang bij zijn verkoop, maar heb gewoon goede ervaringen met Allart en ben bereid dat te melden.
Komt vermoedelijk ook omdat ik zelf ook dagelijks bezig ben met machinebouw en dus makkelijk met hem over wat is goed en wat is minder kan praten.
Ook komt hij binnenkort met een website in de lucht van zijn producten.

Zelf heb ik de mast al geruime tijd verkocht (i.v.m. een verbouwing waardoor de huidige montage niet langer mogelijk is) en heb een nieuwe besteld als kantelmast voor achter het huis (nu moest de xyl wel instemmen met een dergelijke oplossing, hi).

Nou veel plezier straks met je nieuwe mast, en good DX.

Arbo de PH0AS

Plaats reactie