Nog een vraag over de FD3 boven op dak van een flatgebouw !

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd0mpx
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:28
Roepletters: pd0mpx
Locatie: doetinchem

Nog een vraag over de FD3 boven op dak van een flatgebouw !

#1 Bericht door pd0mpx »

beste Om,s

volgens de bouw beschrijving die ik bij de FD3 kreeg gaan ze er vanuit dat het voedingspunt op 9 m hoog ligt en de langste op 5,5 m en de kortste op 7 m zit de hoek tussen beide is dan 150 graden.
alleen mag ik niet hoger dan 5,5 meter boven het dak bouwen !
in hoeverre is die hoogte en ook de hoek tussen beide draden belangrijk ?
graag een reactie..
NL9445/PD0MPX
QTH: Doetinchem
Locator JO31DX

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Ga je met de FD-3 dichter naar het geleidend onderliggend aardvlak dan zal de capaciteit ook toenemen en de antenne wat verstemmen.

Het zal wel werken, maar je gaat meer omhoog stralen een z.g.n. cloudburner, goed voor dichtbij contacten, minder leuk voor DX.

Beter als geen antenne in ieder geval, probeer het deel bij de balun zo hoog mogelijk te krijgen, daar loopt de meeste stroom en straalt het meeste af.

Niet iedereen kan hem op 20 meter hoogte hangen, ik heb de FD-4 op 13 meter hoogte op het voedingspunt, en 10 meter op de uiteinden, dit is eigenlijk al heel goed voor Nederlandse begrippen.

Te meer daar ik een verlengspoel erin heb in het korte eind met 15 meter extra draad voor de 160 meter band.

Gewoon proberen, dat is ook een deel van de hobby ;)

73,

Cor

pd0mpx
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:28
Roepletters: pd0mpx
Locatie: doetinchem

#3 Bericht door pd0mpx »

hoi


bedankt voor de info ik probeer hem nu zo hoog mogelijk te maken
of hij 5,5 meter of 7 meter is kunnen ze van beneden toch niet zien..


73 [/quote]
NL9445/PD0MPX
QTH: Doetinchem
Locator JO31DX

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

5,5 meter of 7 meter is kunnen ze van beneden toch niet zien..


;)

Precies :D

nl13341
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:05
Locatie: Oosterhout (Gem. Nijmegen)
Contacteer:

#5 Bericht door nl13341 »

Je kunt je FD-3 ook als inverted V boven het dak hangen. Dan is 'ie minder gevoelig voor het aardvlak.

Ik heb een GB Windom voor 10 tot 40 meterband zo hangen, met het voedingspunt op ca. 10 meter (slechts 7,5 meter boven de garage!), het lange eind op slechts 2,5 meter en het korte eind op 3 meter.

De hoek is 80 à 90 graden en dat werkt perfect! Heb mijn de ingebouwde antennetuner van mijn Icom IC-703 niet eens nodig... op 10, 20 en 40 meter is de SWR gemiddeld 1 : 1,3. Op tussenliggende frequenties wel minder goed. Echter, de afstraling zal dan verticaal zijn.

Succes ermee!

Groet,
Michel

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#6 Bericht door pa7wwo »

Hoi Michel

Je kunt niet zo maar stellen dat de afstraling dan verticaal gepolariseerd zal zijn ook kun je zo maar geen conclusies trekken over de werking op afstand en dergelijke, daar spelen meer factoren in mee zoals alle geheel of gedeeltelijk electrisch geleidende opervlakken en andere electrisch geleidende zaken zoals bijvoorbeeld de grond of een waterleiding of betonijzer of electraleidingen of dakgoten van koper of zink of aluminium daktrim van een plat dak in de omgeving van de antenne tot op minimaal 1 golflengte van de antenne.
Op 7 MC is dat een aardig afstandje
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

nl13341
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2007, 18:05
Locatie: Oosterhout (Gem. Nijmegen)
Contacteer:

Re: Nog een vraag over de FD3 boven op dak van een flatgebou

#7 Bericht door nl13341 »

Beste PA7WWO,

Je hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan ik; dit vooropgesteld.
Maar mijn antwoord is gebaseerd op de gestelde vraag (zie hieronder), namelijk over de hoogte van een voedingspunt en de hoek tussen de lijnen van de asymmetrische dipool.

Diverse amateurs én de handleiding van mijn 'quasi FD-3' (GB Windom, nieuw type) stellen dat ophanging als Inverted V dé oplossing is als je niet aan de gestelde hoogten voor horizontale installatie kunt voldoen. Dat er beïnvloeding door allerlei nabije materialen optreedt, is natuurlijk correct. Maar omdat het op mijn QTH werkelijk SUPER werkt, wilde ik mijn ervaring als mogelijke oplossing niet voor me houden. Of het ook praktisch gezien een haalbare optie is voor de vraagsteller, dat weet ik natuurlijk niet.

Vriendelijke groet,
Michel

pd0mpx schreef:beste Om,s

volgens de bouw beschrijving die ik bij de FD3 kreeg gaan ze er vanuit dat het voedingspunt op 9 m hoog ligt en de langste op 5,5 m en de kortste op 7 m zit de hoek tussen beide is dan 150 graden.
alleen mag ik niet hoger dan 5,5 meter boven het dak bouwen !
in hoeverre is die hoogte en ook de hoek tussen beide draden belangrijk ?
graag een reactie..

Plaats reactie