simpele 20m vertical om eens mee te kloten!

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

simpele 20m vertical om eens mee te kloten!

#1 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren en OM's
Ik ben voor wat experimenteerwerk op zoek naar een zelfbouw 20m(14mhz) vertical
Wie kan mij helpen?
Groetjes
Bas/pd1bjs
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Bas

Wat dacht je van een omgebouwde GPA 27 1/2 golf voor 11 mtr.

Onder uit het zwarte voetje haal je de spoel en je verbindt de kern van de coax plug naar de straler toe met een simpel stukje draad.
De antenne moet je inkorten naar ongeveer 5 mtr en er moeten ook 3 tegencapaciteiten schuin naar beneden afgespannen worden.
De tegencapaciteiten verbind je aan de U-beugel en deze zijn ongeveer 5.15 mtr lang.

Zo krijg je een 1/4 GP vertical voor 20 mtr, en die werken perfect.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

René PE1RIP
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 14:11
Locatie: Oss

#3 Bericht door René PE1RIP »

Hoi Bas,

Ik kan beamen wat Jos hier schrijft, ook ik heb met zo'n omgebouwde GPA27 met radialen gewerkt (doe dit nog steeds op de camping) en dit werkt prima. In vergelijking met mijn CP6 die ik destijds had en die op 11m hoogte op de mast stond, en de WWO-GPA20 op een paaltje van 3,50m hoogte was de WWO-GPA maar liefst 2 s-punten beter dan de CP6....

Hier bij ons in Oss en omgeving werken veel mensen met de WWO-GPA naar volle tevredenheid.

Onlangs ben ik zelf aan het experimenteren gegaan met een EH-antenne voor 20m. Zie ook mijn topic in dit forum. Het betreft hier een vertical van maarliefst 30cm lengte! Ongeloofelijk niet? Het werkt echt en de signalen met deze antenne zijn beter dan de CP6 die ik destijds had. De WWO-GPA is beter eerlijk is eerlijk maar voor zijn lengte (en gebruik binnenshuis) zijn de signalen erg goed. Bij ontvangst verlies ik tussen 1 en 2 s-punten ten opzichte van mijn halve golf GP voor 20m, bij zenden is het verschil volgens mijn tegenstations 0 tot 1 s-punt in het voordeel van de halve golf uiteraard.

Een avondje knutselen volgens volgende beschrijving en je hebt een EH-antenne voor een paar euro.

http://f5swn.2.free.fr/pages/eh2/eh2.php?lng=en#eh2


Groetjes,
1/2 golf Vertical voor HF 20m band
Mijn tuin is slechts 5,5m breed en slechts 9,5m lang, maar is wel 50m hoog!
(Heb daarvan maar 18m nodig)

Plaats reactie