voedingslijn berekenen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

voedingslijn berekenen

#1 Bericht door 19DT2120 »

Hoe moet/kan je het beste de lengte van een open (twinlead ed)voedingslijn berekenen die naar een remote balun loopt.
Dit voor mono en multi band antennes.
Ik weet dat het voor een mono bander wat makkelijker uit te vinden/zoeken is dan met multiband .
De rede natuurlijk dat het niet altijd praktisch of mogenlijk is om alles met een hele open lijn te voeden is.

De berekening voor de G5RV had ik al gevonden ,maar die zocht ik ook niet.

even een voorbeeld ik maak een 40M dipool en die wil ik ook op de 10M gebruiken.Met een geheel openlijn gevoede antenne is alle makkelijk te tunen,maar met remote is dit toch heel anders.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

http://www.cebik.com/trans/x.html

Lees deze maar eens ;)

Succes,

Cor

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#3 Bericht door 19DT2120 »

Nou ik heb al een poging gedaan om het te lezen,nou nog een poging doen om het te begrijpen.Het is een beste lap text .Voor mijn doen gaat het wat te diep in op de materie.Dus als iemand nog wat leidraad/richtlijnen heeft (liefst in nederlands) zou het me verder op weg helpen die materie te begrijpen.

is er ergens ook nog een NL versie van de beschrijving van wat/hoe ik de resistance, reactance moet gebruiken.
Soms weet ik het ook niet meer.........

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#4 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Op de site van PA0FRI staat vermeld welke lengte het meestal goed doet en Frits heeft het daar over 27 mtr en een beetje voor de lengte van de dipool en de voedingslijn.

De site van PA)FRI is voor antennes tuners en diverse zelfbouw dingen trouwens een pracht site, alles is gedocumenteerd met foto's en Frits heeft alrijd zijn bevindingen onderbouwd met testen en zelfbouw en metingen hieraan dus je komt nooit bij hem tegen "zo zou het ongeveer moeten kunnen".

Succes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#5 Bericht door 19DT2120 »

Als het wat beter weer is leen ik wel een antenalyser van een bekende en ga dan wat experimenteren met iets van Frits.Mijn openlijn is nu 5,5M en ga er dan wat bij aan plakken(=/-1,5 a 2M) kijken of de verhouding dan beter is.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Plaats reactie