FD3 of een Langdraad met ATU ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

FD3 of een Langdraad met ATU ?

#1 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's,

Graag even jullie mening ...

Ik twijfel tuseen het hangen van een FD3 of een Lang stuk draad van ongeveer 20-25 meter aan een automatische antenne tuner ?
Ik wil een antenne voor de 10 - 40m band hangen...vandaar.

Ik zoek de antenne met het beste stralingsdiagram - minst vermogenverlies en minst gevoelig voor de QRM !

73's

ON7STV :wink: :!:

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Stefan

De langdraad zou ik zeker niet adviseren in verband met verliezen in de tuner en de grote kans op LFI doordat de draad maar aan een kant aangestuurd wordt, dan ontbreekt gewoon een stuk van de antenne en dat deel moet dan vervangen worden door een goede aarde of een artificial ground.
De kans op veroorzaken van storing in allerlij aparaten is dan erg aanwezig.

De FD3 zal het op zich best goed doen maar je wil een antenne met het beste stralingsdiagram, en dat is ook de FD3 niet .
Doordat namelijk de eisen aan het stralingsdiagram op 10 mtr en 40 mtr erg van elkaar verschillen.
Op 10 mtr is het noodzakelijk een zo vlak mogelijke afstraalhoek te hebben en dat is op 40 mtr minder van belang.

Ook zal de FD3 op 18 en 12 mtr zeker minder werken en op 15 mtr waarschijnlijk helemaal niet (slechte SWR).
ook zijn bij de FD3 vaak nog behoorlijke mantelstromen etc. aanwezig dus nog behoorlijk kans op LFI .

Wil je echt alleen met 1 draad antenne werken dan is de beste oplossing een dipool van 2 keer 10 mtr met open voedingslijn en dan uiteraard een goede gebalanceerde tuner.
Ook deze antenne zal niet het beste stralingsdiagram hebben maar zal indien met goede tuner gestuurd wel optimaal de energie in de antenne krijgen op alle banden van 10 tm 40 mtr. En ook minder kans hebben op storing op andere aparatuur.

Stralingsdiagrammen ontstaan uit de antenne en zijn omgeving waarin deze hangt (hoogte boven grond en geleidende objecten nabij de antenne etc.) van de meeste draadantennes die ook op 40 mtr of lager gebruikt worden en dus behoorlijk lang zijn is het daarom erg moeilijk te voorspellen hoe het stralingsdiagram op de hogere banden is.

Ik zelf adviseer altijd open dipool van 2 keer zo lang mogelijk en open lijn op 40 en 80 en 160 mtr en monoband verticals op 10 t/m 20 mtr.
Indien de plaats er is kun je op 10 t/m 20 mtr uiteraard nog beter een beam gebruiken.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Openlijn

#3 Bericht door PD9CN »

Beste OM's,
Ik wilde zelf ook evt een FD3 plaatsen voor de 40 20 10 meter band. Hij komt dan plus minus 10 meter van de grond en en in een rechte lijn gespannen. van wege dat het voedings punt voor mij perfect uit komt is deze antenne perfect voor de lokatie. Maar ik zat ook te denken aan een oplijn ik kan ook 2 keer 10 meter kwijt maar de kippenladder die ik wil gebruiken van US-Wireman 450Ohm moet wel plus minus 20 meter lang worden. Nou is de vraag wat zijn de vaste gegevens voor een openlijn antenne hoe lang de draad en hoe lang de kippenladder. Wat zou de beste oplossing zijn in deze situatie. Bij voorbaat dank voor u antwoord.

Groet Cor

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

RFI en mantelstromen bij een FD-3 of FD-4 niet nodig.
Neem eenmet een AMA 83 balun met ingebouwde 1:6 EN 1:1 balun.

Heb hier een FD-4, verlengd met spoel en draad voor 160 waar ik rustig 1200 watt in kan steken zonder dat er een apparaat over zijn nek gaat in de woonwijk.

Alleen 30 en 15 meter zijn niet goed werkbaar, de andere banden prima. (FD-4)

Oplossing, knoop een aparte 30 meter sectie parralel aan de FD-3/4 in dezelfde verhouding als de OCF 2/3 en 1/3, span dez haaks weg, en presto, werken maar.

Cor

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: Openlijn

#5 Bericht door PE2HD »

PA-11048 schreef:Beste OM's,
Ik wilde zelf ook evt een FD3 plaatsen voor de 40 20 10 meter band. Hij komt dan plus minus 10 meter van de grond en en in een rechte lijn gespannen. van wege dat het voedings punt voor mij perfect uit komt is deze antenne perfect voor de lokatie. Maar ik zat ook te denken aan een oplijn ik kan ook 2 keer 10 meter kwijt maar de kippenladder die ik wil gebruiken van US-Wireman 450Ohm moet wel plus minus 20 meter lang worden. Nou is de vraag wat zijn de vaste gegevens voor een openlijn antenne hoe lang de draad en hoe lang de kippenladder. Wat zou de beste oplossing zijn in deze situatie. Bij voorbaat dank voor u antwoord.

Groet Cor

Hallo Cor,

De dipool zo lang mogelijk en symmetrisch.
Als je de antenne symmetrisch (middels b.v. US Wireman) gaat voeden is de lengte van +/- 20 meter (en zelfs meer) geen enkel probleem.
De lijn vrij van alles (op afstand) monteren en onderweg enkele malen om zijn lengte-as torderen.
De voedingslijn direct aan een goede symmetrische tuner.

73, PE2HD

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

#6 Bericht door PD9CN »

Hi PE2HD,
Dank je wel voor je antwoordt.

Mag ik de US Wirman wel onder dak pannen laten lopen en een stuk je over een vloer tot hij bij de ATU is ? En de open lijn kan ik als ik er een L vorm van maak twee lengtes van 20 meter kwijt alleen een kant plus minus 10 meter hoog en andere lengte van 20 meter slopend naar beneden. Is dit een probleem. Anders wordt het twee keer tien meter in een rechte lijn.

Bij voorbaat dank.

73 Cor

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#7 Bericht door PE2HD »

PA-11048 schreef:Hi PE2HD,
Dank je wel voor je antwoordt.

Mag ik de US Wirman wel onder dak pannen laten lopen en een stuk je over een vloer tot hij bij de ATU is ? En de open lijn kan ik als ik er een L vorm van maak twee lengtes van 20 meter kwijt alleen een kant plus minus 10 meter hoog en andere lengte van 20 meter slopend naar beneden. Is dit een probleem. Anders wordt het twee keer tien meter in een rechte lijn.

Bij voorbaat dank.

73 Cor
Hallo Cor,

De kippenladder kan je het beste over de dakpannen laten lopen middels afstandhouders. Op deze site http://www.remeeus.eu/hamradio/antennes ... tennes.htm staat wel een foto van wat ik bedoel.
Zo ook voor wat betreft de draad over de vloer.
Hoe je de dipool precies wil ophangen is me niet duidelijk. Je moet beide benen wel even lang maken. Dat hij schuin hangt of niet volledig gestrekt is, is minder erg. Vooral de uiteindes zijn minder kritisch. Probeer echter zoveel mogelijk symmetrie te behouden.

73, Harry

Plaats reactie