Richting van de DIPOOL

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

Richting van de DIPOOL

#1 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's ,

Ik kan een KRUIS dipool voor 20m & 40m band hangen maar ben aan het twijfelen welke ik NW-ZO hang ! De dipool voor 20m of deze voor 40m?

73's

ON7STV

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Neem een multiband antenne, dan heb je maar een draad op te hangen, een FD-4 of een andere multiband dipool.

2 x 20 meter draad, met open lijn gevoed is een optie met tuner erbij, multiband gebruik.

Eerst maar eens zien wat je aan ruimte hebt en hoe hoog bven het dak je de ophangpunten hebt.

Cor

ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

#3 Bericht door ON7STV Stefan »

Het is zo, ik heb een uitstekende tuner ( CG3000 ) die ik kan gebruiken met een eind draad eraan en zo een all-band long wire antenne maken MAAR ik vrees dat ik met dergelijke opstelling heel wat vermogen zal verliezen door te tunen... vandaar ik de one band dipool wil maken want eigenlijk heb ik nu een G5RV en ben daar tevreden over enkel heb ik links en rechts vernomen ' al wat je moet tunen is vermogen verlies ' ... ik geloof dat wel maar ik wel wel eens weten HOEVEEL er eigenlijk verloren gaat ?? Dus een log wire met ATU kan ik doen ... is dat een prima antenne ? veel verlies qua vermogen ? veel last van QRM ??

Sorry OM's heel wat vragen maar dat is nu eenmaal het leuke ook aan de hobby vragen en uitproberen enz ...


73's

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Vermogen verliezen is niet echt nodig, ondanks tunen.
Het is maar net wat antennesysteem en wat van voedingslijn/systeem je gebruikt.

Een eindgevoede lange draad met een goede tuner zal het meeste vermogen toch de antenne laten bereiken.
Wees niet te bang voor een paar watt verlies, voor je een halve S punt verliest aan de andere zijde moet het vermogen halveren.
Bovendien ben je dan ook nog afhankelijk van de op dat moment bestaande condities, opstralingshoek etc.

Met een goede antenne, zelfs met wat verlies in de tuner, met de juiste opstralingshoek kun je een prima signaal neerzetten, terwijl een perfect aangepaste antenne zonder verlies met een foute opstralingshoek, je een slecht signaal geeft.

Een symetrische antenne heeft wat minder qrm onder normale omstandigheden, hoewel dat niet betekent dat een OCF of end fed antenne altijd meer qrm geeft.
Een en ander is ook afhankelijk van de bestaande qrm in je buurt, deze voor zover mogelijk reduceren ter plaatse, dan de antenne zo hoog mogelijk boven het storingsveld uit steken = hoog.

Er is geen simpele oplossing te geven voor een antennesysteem voor je, dat hangt van heel veel factoren af.
En, daarom, experimenteren, experimenteren etc.
Haal eens een bos draad, maak wat 1:1 en 1:4 baluns en ga gewoon eens experimenteren, en houdt bij wat je ontvangt etc, leen of koop eens een antenne analiser b.v. MFJ 269 o.i.d. , daarmee kun je je antenne compleet mee testen en de zwakke of sterke punten vinden.

Cor

ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

#5 Bericht door ON7STV Stefan »

Hoi Cor,

in bijlage 1 foto van mijn dak zoals je kan zien ik heb wel een lengte maar weinig breedte ( L = 28m : B = 9m )
Beams en dergelijke kan ik niet zetten , ik moet het met draadwerk doen HI
Bijlagen
Antenne park.JPG
Antenne park.JPG (100.83 KiB) 2042 keer bekeken

Plaats reactie