!! DIPOOL voor 20m & 40m band op een DAK !!

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

!! DIPOOL voor 20m & 40m band op een DAK !!

#1 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's,
Graag jullie ervaring !
Ik heb een gebouw van 40meter hoog ( dat is een voordeel qua hoogte MAAR heb weing speelruimte op het dak ...enfin ... )
Ik lees veel over HOOGTES maar is 40m hoogte op een dak een dipool spannen in inverted V hetzelfde als 40meter hoog hangen boven de aarde-grond ?? En wat moet er zo hoog mogelijk hangen de BALUN of het laagste gespannen deel van de inverted V !!!

Ik kijk uit naar jullie reacties ...

73's

ON7STV

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Het nabije veld is dichtbij, maa het voor DX belangrijke verre veld is dan 40 meter, prima voor de lagere banden.

Normaal hang je de balun zo hoog mogelijk op omdat de hoogste stroom daar loopt, belangrijk voor je afstraling, de einden zijn spanning.

Dus, balun hoog, de uiteinden wel 3 meter van het dak afhouden.

Succes, en gefeliciteerd met die hoogte ;)

Cor

ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

#3 Bericht door ON7STV Stefan »

Hoi Cor,

bedankt voor een reactie!
Ik kan geen 3meter van het dak blijven voor het laagste punt te spannen.
MAAR hang ik dan deze eerder horizontaal ipv inverted V ?
of blijft inverted V beter ...
by the way ... wat is een perfecte hoek voor de inverted V dipool ?

73's

ON7STV

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Hallo Stefan,

Zie hier eens, compleet met calculator voor je berekeningen,
http://www.hamuniverse.com/dipivcal.html
http://www.cebik.com/wire/vang.html
Van de site van Cebik is de laatste compleet met afstralingsdiagrammen.

Persoonlijk zou ik de hoek niet te klein maken, daar de antenne dan als een NVIS antenne gaat werken, een skyburner of recht omhoog dus, leuk voor het Europa verkeer, maar slecht voor DX.

Enne, vergeet vooral niet dat je gewoon moet experimenteren.
Het is leuk programma's te gebruiken om je antenne uit te rekenen, en dat heeft zeker zin, maar de Praktijk zal uitmaken hoe dat in jouw situatie op die hoogte gaat, met de bebouwing die je daar hebt, bodemgeleiding etc, etc.

Het eerste wat je jezelf moet afvragen is wat doel je hebt met de antenne, DX pur sang, of ook (of alleen) Europees verkeer.

De iverted v is een goede dx antenne mits goed hoog opgehangen.

Wil je meer weten, voer dan Inverted V antenna in met Google, ik heb zelf de Rothammel antennebuch, ARRL en RSGB antenne boeken, voor referentie.

Voor de rest is het in het voorjaar, zomer en met mooi weer in het najaar prachtig om wat te experimenteren met draadantennes.

Succes ,

Cor

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

Smalle inverted V

#5 Bericht door pa2et »

Hallo Stefan en Cor,
Het valt wel mee met de "opstraling" van een smalle inverted V antenne, zie bijlage. Een gestrekte dipool op hoogte heeft een vergelijkbare afstraling.
Wat ik, pesoonlijk, minder vind, is de lagere impedantie van een smalle inverted V in het voedingspunt. Dat moet je compenseren met open lijn en/of een tuner.
Bijlagen
inv2.jpg
Zelfde antenne op de grond, elevatiehoek is 90 graden, NVIS!
(106.52 KiB) 223 keer gedownload
inv.jpg
Smalle inverted V op 40m hoogte, model verwerkt door Mmana. Dipool is resonant op 7MHz.
(109.47 KiB) 207 keer gedownload
73
Eat



ham4ever!

ON7STV Stefan
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2006, 13:58
Locatie: Knokke ( Duinbergen )
Contacteer:

#6 Bericht door ON7STV Stefan »

Beste OM's,

dank U voor de info ..

Het is zo, ik heb een uitstekende tuner ( CG3000 ) die ik kan gebruiken met een eind draad eraan en zo een all-band long wire antenne maken MAAR ik vrees dat ik met dergelijke opstelling heel wat vermogen zal verliezen door te tunen... vandaar ik de one band dipool wil maken want eigenlijk heb ik nu een G5RV en ben daar tevreden over enkel heb ik links en rechts vernomen ' al wat je moet tunen is vermogen verlies ' ... ik geloof dat wel maar ik wel wel eens weten HOEVEEL er eigenlijk verloren gaat ?? Dus een log wire met ATU kan ik doen ... is dat een prima antenne ? veel verlies qua vermogen ? veel last van QRM ??

Sorry OM's heel wat vragen maar dat is nu eenmaal het leuke ook aan de hobby vragen en uitproberen enz ...


73's

Plaats reactie