Ala Welbrook

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ala Welbrook

#76 Bericht door PD9CN »

Met veel plezier dit topic gelezen!

Mijn interesse gaat ook uit naar deze Welbrook Loop 1530.
Ik lees en zie ook dat je het beste deze loop ongeveer 6 meter van je huis (huizen) moet plaatsen.
Maar misschien lees ik er overheen.

Maar wat is de beste hoogte voor deze loop.
Om te luisteren naar 160/80/40.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ala Welbrook

#77 Bericht door PA3DJS »

@PD9CN: Weleens overwogen om als experiment eerst een afgestemd loopje te bouwen (bos draad met trimmer of luxe afstem C)? Andere optie is om van iemand een loop te lenen. Een loop geeft zeker niet altijd verbetering, en het is zonde als je een hoop geld uitgeeft en het valt achteraf tegen.

Als je zoekt op tuned RX loop, eventueel aangevuld met 80m, of AM, etc kun je aardig wat inspiratie opdoen als je gaat zelfbouwen.

Over de hoogte, zit je dicht in de bebouwing, dan zal hoger plaatsen wellicht voordeel hebben (vooral op 40m). De beste optie is uitproberen. Gunstige plaatsing kan aardig wat dB's in storing schelen en dat is praktisch gezien niet vooraf te voorspellen.

Een heel ander punt is groot signaal gedrag. De antenne kan op zich goed zijn, maar als je ontvanger dat niet is, zul met preselectie aan de gang moeten.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Ala Welbrook

#78 Bericht door PD9CN »

Hallo PA3DJS,

Bedankt voor u uitleg.

Maar ik ben erg nieuwsgierig naar gebruikers ervaring hoe deze de Welbrook 1530 hebben opgesteld.
En wat hun beleving daar in is.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Ala Welbrook

#79 Bericht door ON9KVE »

Hoogte is niet zo belangrijk.
Als het lukt enigszins van het huis (storing) af.
Hier staat ie op een rotor (zeker de moeite) op zo'n 3 mtr hoogte.
Prima.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ala Welbrook

#80 Bericht door Pd2Juz »

Ook ik ben eigenaar van een Wellbrook ALA1530 antenne.
Nieuw gekocht in 2011.
We zijn inmiddels een paar jaar verder, en ik merk nu dat ik een heel hoge ruisvloer heb.
Ik zit in een klein dorpje, dus niet buitenaf.

Heb vorige week een test gedaan met een accu, in het bos.
NRD545 en ALA gevoed via de accu.
Dan heb ik een s-0 aan ruis.
Bij mij thuis is het echter een drama geworden.(in verhouding met vroeger)
altijd s-3 tot s7 aan ruis........
Terwijl de ALA geroemd word , om zijn storingsvrije ontvangst
Mag ik eens vragen hoe dat bij jullie is?
en dan met name de mensen die dus NIET buiten wonen. (de bofkonten HI!)
m.vr.gr. John

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ala Welbrook

#81 Bericht door PA0RAB »

John en meelezers
Ook ik heb in het verleden eens de set in de achterbak gezet en ben het bos /duinen in gereden
Wat later ter controle herhaald . Zo ook ritjes de polder
Is de set nu zo slecht of is het echt man made noise?
In de polder was de hoogspanningsleiding te volgen a.d.h.v. ontladingen over de potten. De industrie van de Botlek en Maasvlakte was duidelijk aanwezig met enkele uitschieters.
De ontvanger dus niet kapot,
Oorzaak dus echt de buren buurt en industrie.
Met porto de Domtoren beklimmen ruisdrempel op zo'n 35 m !!
Met 2,5 wattjes de haringvijver over en een Ier op een Ierse camping gewerkt Een Britse boer in zijn tractor op de clippen
Dan wordt het zoeken naar ruisonderdrukking Ruis in tegenfase Noiseblanker
Balans en onbalans coax opgerold coax door ferrieten enz??
Helpt wel iets , Maar zelfs op Rottummerplaat hoor je storing en stoorpulsen van de mens
M,n xyl wenst me met al m'n gepiep en gefluit wel eens naar de Mookerhei.
Kan ook een oplossing zijn.
Maar ....... Niet effe een pilsje halen
55 met de ruis en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ala Welbrook

#82 Bericht door Pd2Juz »

Hallo Ruud.
Bedankt voor je reactie.

ik snap dat een ruisvrije ontvangst niet haalbaar is.
Maar ben specifiek op zoek naar ervaringen van Wellbrook eigenaren.
Hoop dat er nog reacties komen, via dit topic kees ik toch dat er Welkbrook eigenaren zijn immers.
m.vr.gr John :wink:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ala Welbrook

#83 Bericht door PA0RAB »

John en meelezers
De wellbrook ken ik alleen van zien en even luisteren
Het idee erachter is meer bekend vanuit praktische knutselervaringen met de magnetic loop
Je filtert inderdaad een flink deel van allerlei stoorspanningen wegdoor de magnetische component te nemen .
Er zijn ook prachtige Tjechische dingen ,maar helaas ook omgerekend met 3 cijfers voor d
de komma

Het knutselen met de magnetic loop is echt niet zo moeilijk.
Kijk maar op google met magnetic loop antenne calculator
Alu buisje 6a8 mm doorsnee met stukje telefoon of internet kabel er in spel ervan maken Condensater er aan en luister eens wat een rust.
en dat voor enkel een paar 10 euro biljetten
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Ala Welbrook

#84 Bericht door PA8JDG »

PA0RAB schreef: Je filtert inderdaad een flink deel van allerlei stoorspanningen wegdoor de magnetische component te nemen .
Als de loop (toevallig) binnen het near field van de stoorbron staat opgesteld, en de electrische component van de stoorbron op die plek overheerst, dan gaat deze stelling op. Maar meestal is het "filteren" gewoon het gevolg van de nul die toevallig in de richting van de stoorbron wijst en/of de betere symmetrie rond het voedingspunt bij loops. Door dit laatste heeft CM op de coaxmantel minder invloed.

@John en Cor: Ik gebruik zelf al jaren passieve loops voor de ontvangst en moet zeggen dat die uitstekende resultaten geven. Het signaal is soms nauwelijks minder dan dat van de andere antenne's. Zeker aan te bevelen om eerst zo'n loop (goedkoop zelf te bouwen met varicaps) uit te proberen voordat je een dure Wellbrook aanschaft met misschien een teleurstellend resultaat.

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ala Welbrook

#85 Bericht door Pd2Juz »

Hallo Jan.

De Wellbrook heeft altijd perfect gewerkt..!.
ik vraag me dus alleen af of andere wellbrook eigenaren hetzelfde ervaren als ik.
Helaas word er niet echt gerageerd, terwijl nadat dit topic gestart is, er zat reacties waren.....
m.vr gr John

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: Ala Welbrook

#86 Bericht door PA8JDG »

Pd2Juz schreef:Hallo Jan.

De Wellbrook heeft altijd perfect gewerkt..!.
ik vraag me dus alleen af of andere wellbrook eigenaren hetzelfde ervaren als ik.
Helaas word er niet echt gerageerd, terwijl nadat dit topic gestart is, er zat reacties waren.....
m.vr gr John
Hallo John,

Vervelend dat de ontvangst niet meer is zoals ie was. Misschien dat er iets met de versterker aan de hand is? Je zou het kastje eens van binnen kunnen inspecteren.

Ik ben dus geen eigenaar van een Wellbrook, maar zoals ik al zei is een loop-antenne geen garantie voor een storingsvrije ontvangst. Het helpt vaak wel, maar zodra er in je omgeving een bepaalde storingsbron bij komt, kan het ook dan gedaan zijn met de ontvangst. Probeer eens rond te lopen met een portable ontvanger om te kijken waar de storing het sterkst is. Soms komt het vanuit je eigen huis zonder dat je het in de gaten hebt.

Groet,

Jan PA8JDG

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Ala Welbroo

#87 Bericht door pd0raa »

Hallo ik ben zelf ook in het bezit van de wellbrook erg leuk ding , momenteel een weekje in belgie de haan en de hele handel meegenomen dwz. Lowe-150 en wellbrook en div echt wat een verschil met thuis .. Affin je zou eens kunnen kijken of je coax kabeltje niet inwendig is voorzien van water etc en evt de handel eens met batterijen voeden kan best wel verschil maken
Ps ben er sinds 2 dagen achter dat de lader van de telefoon van de yl stoort als een raket ...dus uit ... :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ala Welbrook

#88 Bericht door Pd2Juz »

Kijk, daar heb ik wat aan!!
bedankt voor je reactie.

Ik heb alles al spanningsloos gehad, rond gelopen met een yupiteru door de buurt, dat geeft wel wat verdachte plekken.
1 oorzaak al ge-elimineerd: Hirschmann antenne versterker, op 2MHz van s0+10db, naar s3 met dat ding uit.

Heb er al een scheidingstrafo tussen , ga ook nog netstroomfilter gebruiken, en krijg van het weekend ferriet om te testen. (bedankt Jan!!)

Dat er ''in de bossen'' minder rommel hangt, begrijp ik , en had ik ook al ondervonden door het hele spul mee te nemen ,en met een accu te voeden.
Net wat je meld, wat een verademing!!
Prettige week verder, geniet ervan.
m.vr.gr. john

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: Ala Welbrook

#89 Bericht door PA0LUX »

Hallo John

Ikzelf heb de ALA loop ook. De laatste tijd heb ik ook erg veel storing ten opzichte van daarvoor. En ik kan het ook niet wegdraaien, wat vroeger vaak wel lukte. En toen kwam ik er deze week achter dat de rotor het niet meer doet. Ineens alles duidelijk. Misschien een domme vraag, maar heb je de loop op een rotor zitten? De nul van zo'n loop is soms heel scherp en voor mij is een rotor echt nodig.

73 de Eeltje
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Ala Welbrook

#90 Bericht door Pd2Juz »

Goedemiddag.

Bedankt voor de reactie.
Ik gebruik geen rotor om de volgende reden.
Ik heb een NRD 545, vol met militaire luchtvaart HF frq.
ik laat hem scannen, maar omdat de mil. HF over de hele band zwerft, heeft die rotor dus geen nut.
Dat zou wel kunnen bij het monitoren van 1 frq. natuurlijk.
Maar ik dacht dat de wellbrook alleen op lagere frq. voordeel heeft van een rotor.
m.vr.gr John

Plaats reactie