omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#31 Bericht door PD4M »

Niet meer helemaal on topic, maar lekker ondeugend en rebels fantaseren over alternatieven is altijd leuk.

Schotelverbod?
Afbeelding

Wel iedere week even verkassen.

En iets intrekbaars of inklapbaars/omklapbaars? Zag ooit een website van een Nederlandse zendamateur met filmpjes en al die een neerklapbare en intrekbare mast had. Kan zelf de website niet meer vinden maar misschien iemand anders wel? Je liert dan de mast omhoog bij gebruik en weer naar beneden als je klaar bent. Aangezien we toch meestal na werktijd met onze hobby bezig zijn staat hij beperkt op en is dan ook niet zo storend.

Wel deze website nog gevonden: http://www.mensink-online.eu/hobby/zenden/zenden.html?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#32 Bericht door PA2LAD »

PD4M schreef:Schotelverbod?
Afbeelding

Wel iedere week even verkassen.
Een beetje werkgever geeft je zoiets mee naar huis om het goed te leren kennen. :mrgreen:

pd3jme

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#33 Bericht door pd3jme »

misschien is een van deze twee beschikbaar voor in je achtertuin,die moet dan wel voorzien zijn van knap bestratingswerk,naderhand behoeft er geen trilplaat over!
foto heb ikzelf geschoten bij de ingestorte mast bij hogersmilde.
i.i.g ruimte genoeg voor een mooi aantal beams!

dus bellen met mammoet,en alvast sparen :lol:
Bijlagen
DSC_0078.JPG

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#34 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#35 Bericht door pa3met »

PD4M schreef: Wel deze website nog gevonden: http://www.mensink-online.eu/hobby/zenden/zenden.html?
Ik heb het bekeken, Een mooie mast. En toen drukte ik op de knop om helemaal terug te gaan. Wat je dan leest, levert alleen maar rillingen op. Met name de laatste post.....
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#36 Bericht door Thijzer »

Oene,

Zolang de kraan niet aangemerkt kan worden als zijnde opslag/stalling maar in gebruik is, dan hoeft de kraan alleen aan veiligheidseisen te voldoen. Een permanente kraan is geen mobiele constructie die zomaar weggereden kan worden dus daar gaat het inderdaad niet voor op. Af en toe ermee rijden dus en de filmpjes ervan direct even mailen aan de wethouder.

In mijn tuin heb ik een redelijk korte Clark mast staan met de top op 13m boven de grond. Eigenlijk vergunningsplichtig maar door de constructie heeft het een tijdelijk karakter, hoop ik. Anyway, ik zou best een grotere mast willen plaatsen maar ik kan me heel goed voorstellen dat omwonenden dat niet mooi vinden. Ik heb mazzel dat ik in Hulsberg woon, als de antenne over het huis kijkt, kijk ik over de rest van de wereld bij wijze van spreken.

Misschien ben ik advocaat van de duivel maar onze hobby is voor ons wel erg belangrijk maar het merendeel van de omwonenden interesseert dat geen lor. Die vinden een mast een lillik ding. En als je ze op de man af vraagt of hij weg moet en/of of er een nieuwe mag komen, dan heeft misschien niemand bezwaar maar als het ze anoniem gevraagd wordt misschien ineens wel. Ligt aan de vraagstelling en je overtuigingskracht. Hoeveel mensen hebben er vroeger scharen laten slijpen aan de deur? Of een woekerpolis afgesloten? Liever niet... maar toch wel.

Wat ik wil zeggen: hoewel je misschien wettelijk recht hebt op plaatsing van je mast, is het niet altijd vanzelfsprekend dat iedereen er blij mee is.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#37 Bericht door PE1DTQ »

pa3met schreef:
PD4M schreef: Wel deze website nog gevonden: http://www.mensink-online.eu/hobby/zenden/zenden.html?
Ik heb het bekeken, Een mooie mast. En toen drukte ik op de knop om helemaal terug te gaan. Wat je dan leest, levert alleen maar rillingen op. Met name de laatste post.....
Ik kende het verhaal al. Ja, dan kan je maar beter in onmin met een gemeente liggen over een stuk verticaal aluminium :!:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#38 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

TONY
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:21
Roepletters: N13600
Locatie: Oss

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#39 Bericht door TONY »

beste zendamateurs,
Laatst gewijzigd door TONY op 12 jul 2012, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Pd0djk
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 jan 2010, 18:23
Locatie: JO21BU

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#40 Bericht door Pd0djk »

FA SDR TRX 25 W, Sandpiper MV 6+3

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#41 Bericht door PE7EB »

Simpel gezegd:
Op je huis (een bouwwerk) mag je een vergunningvrije antenne plaatsen van maximaal 5 meter (antenne + antenne drager) dus boven op de nok 3 meter pijp + een rondstraler van 2 meter lang.
Op een vrijstaande mast van 15 meter (ook een bouwwerk), mag je exact het zelfde neerzetten.
Bij het aanvragen van de mast, zijn de daarop te plaatsen antennes NIET relevant!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#42 Bericht door EMCees »

aanvragen zonder antenne's

Immers, als je dan antenne's wijzigt dan zal je een melding moeten indienen bij de gemeente.

Daarbij komt nog dat een mast met antenne's erin er veel groter uitziet als een mast zonder antenne's zeker bij de 20 elements HF beam voor 160 meter :mrgreen:

pe2wdo
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 mar 2008, 14:27

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#43 Bericht door pe2wdo »

Een gemeente kan zich op het standpunt stellen dat de antenne installatie als geheel
moet worden vormgegeven. Als je je aanvraag zonder antenne's indient, voldoe je in de
ogen van de gemeente niet aan dit uitgangspunt. De gemeente kan dus oordelen dat je
aanvraag niet volledig is. Dan zullen ze je vragen om aan te geven hoe je antenne-situatie
er uit zal zien.

Er zijn 2 strategiën mogelijk:
a. voet bij stuk moeten houden en aangeven dat de geplande antenne's vergunningsvrij zijn, derhalve
niet in de vergunningsaanvraag van je mast hoeven te worden betrokken. Je loopt de kans op
het niet in behandeling willen nemen van de vergunningaanvraag.
b. alternatieve voorstelling van zaken geven door een miniscule antenne (bijv. voor wifi of 70cm of zoiets) in
de aanzichtstekening te tekenen. Dit is misschien niet helemaal netjes, maar vergroot de kans
op het in behandeling nemen van de vergunningaanvraag.

2 jaar geleden heb ik dit bij mijn bouwvergunning aanvraag precies zo meegemaakt. Ik heb e.e.a. uitdrukkelijk met een advocaat besproken.
In de wettelijke bepalingen kan je niet goed terugvinden dat bij een aanvraag voor een mast, de vergunningsvrije antenne's buiten
beschouwing mogen worden gelaten. In de jurisprudentie heb ik alleen een voorbeeld gevonden van een commercieel telecombedrijf. Het bedrijf werd bij een conflict over het zonder vergunning bijplaatsen van een vergunningsvrije antenne door de rechtbank in het gelijk gesteld . . . Niet helemaal vergelijkbaar.

Indien de gemeente dus aangeeft dat de vergunningaanvraag niet compleet is m.i. de beste strategie
om een miniscule antenne in te tekenen. Als de omgevingsvergunning dan eenmaal is verleend, kan je na een tijdje
zonder problemen vergunningsvrije antenne's bijplaatsen.

73

Willem
PE2WDO

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#44 Bericht door PE1PQX »

Wat een toestanden allemaal...

Dit herinnert mij aan een zaak ergens in het zuiden van het land waar een OM (weet zo niet meer wie het was) ook een vergunning-aanvraag voor een antenne mast had ingediend bij 'zijn' gemeente.
De gemeente had de aanvraag in behandeling genomen, maar toch de vergunning geweigerd. Ik dacht ook iets met 'horizonvervuiling' en 'welstands- en schoonheids-commissies'.
Deze OM heeft het zelfs tot een rechtszaak (inclusief hoger beroep) laten aankomen, waarbij aan het eind de gemeente in het ongelijk is gesteld. Er is hier dus jurisprudentie over wat in het voordeel van de zendamateur kan werken. (er zijn stukken van op het web te vinden)

Na weigering altijd een bezwaar aantekenen, met als hoofdargument dat het zonder antenne(mast) onmogelijk is voor jou heel belangrijke hobby te kunnen oefenen.
Probeer de gemeente ook een beetje 'lekker te maken' met het verhaal van Dares: "Als jullie mijn mast toestaan, is er bijna altijd communicatie mogelijk bij rampen", C2000 of P2000 (welke tegenwoordig gebruikt wordt??) is ook niet waterdicht.

Succes in ieder geval!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#45 Bericht door PA4JAN »

Ik vind dat Tony niet mag klagen
Hij heeft nu een kantelmast staan van 16 meter met daar bovenop een 11 meter biem
daarvoor heeft hij een vergunning gekregen

Nu wilt hij een vakwerkmast zoals de gemeente dit noemt
en dat vind de schoonheids commissie op de buurt af komen

Gezien Tony met zijn kantelmast geen belemmering heeft met zijn vrijmenigsuiting via Rome
kun je daar geen beroep op doen

Dus het gaat nu alleen maar om mast A de kantelmast
En mast B de vakwerkmast die dus groffer in zijn doorsnede is

Wij hebben veel contakt gehad met de gemeente

En ik heb het woord gehad bij een onafhankeijkheids commisie van het beroep van bezwaar
Ik heb ook nog gesproken met een heer van de bouw en woning toezicht

Ik heb een tussen schikking voorgesteld dus voor de uitspraak van de onafhankelijks commisie
hun zijn daar nu met Tony mee in onderhandeling
Tony en ik hebben wel 30 brieven aangepast enz enz
Wat ik jammer vind is dat Tony pas contakt met mij zocht toen de boel al was afgewezen

Waar ik mij nu super aan loop te ergeren is dat ik alleen met Tony bij de gemeente Oss bij de commissie was
En daar was niemand verder voor advies aanwezig

Nu de zaak bijna afgelopen is gaan bepaalde mensen ineens adviesen geven die geen goed doen aan deze zaak
Ik moet Tony dan ook steeds er op wijzen dat al die info niet goed is op dit moment

Er zijn mensen die vinden dat hij moet gaan tekenen voor een kleinere mast en dan later weer bezwaar moet gaan maken
enz enz

Plaats reactie