omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweigerd

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#496 Bericht door pe1rea »

Baal....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#497 Bericht door PE1DTQ »

pa4m schreef:Ik vind het ook jammer dat het zo lang moet duren. Er zou een maximale termijn moeten zijn waarin er een uitspraak is. Net zoiets dat een vergunning automatisch verleend is als de gemeente niet op tijd de zaak afhandelt.
Van een Raad van State verwacht je dat ze hun zaken op orde hebben en in staat zijn het binnen redelijke termijn af te handelen.
Het belangrijkste is een goede afloop voor Tony, ook al duurt het wat langer nu. Het zou wel erg slecht te verteren zijn als de mast nu nog weg zou moeten. Een schadevergoeding is hem dan van harte gegund wat mij betreft.
Sowieso qua bouwkosten. Tony heeft namelijk nadat de bezwaartermijn (betreffende de omgevingsvergunning verleend door de gemeente) verstreken was, de gemeente gebeld met de vraag of er bezwaren waren ingediend. Hij kreeg te horen van niet en er werd hem succes toegewenst met bouwen. Echter toen begon de ellende. Een paar weken de mededeling dat er bezwaren waren ingediend :shock:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#498 Bericht door PA2LO »

https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 3%2F1%2FA1

@Tony, even diep ademhalen, vooral geen rare acties naar de klagers doen en ook niet in paniek raken. Dit is geen verloren zaak.

De gemeente Oss moet gewoon haar huiswerk opnieuw doen en uitgebreider haar beweegredenen op papier zetten.

Vraag of en hoe je de gemeente kan helpen. Misschien hebben ze behoefte aan foto's van soortgelijke antennemasten die in soortgelijke woonwijken zijn geplaatst. Die zijn er zeker in ons landje! Met dit soort voorbeelden kan de gemeente zeker wat. Immers: als dit soort masten in andere dorpen en steden niet als onevenredig bezwaarlijk aangemerkt zijn, zal dat in Oss waarschijnlijk ook niet het geval zijn.

In een buurgemeente hier loopt 'dit spel' over een omgevingsvergunning (geen antennemast) inmiddels al een jaar of 15. Voorlopig staat jou mast er nog wel even!

-Verwijderd account

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#499 Bericht door -Verwijderd account »

Leuk he, het nederlandse rechtsysteem :)
De zendmast is nu -weer- een illegaal bouwwerk, immers de afgegeven vergunning is vernietigd en dus ongeldig verklaard.
Maar ondertussen kan die gewoon blijven staan en kan Tonny gewoon gewoon zijn mast met antennes blijven gebruiken.
En de bezwaarmakers kijken na al die tijd nog steeds naar die mooie inschuifbare vakwerkmast die ze o zo graag weg willen hebben.
En tonny is lachende derde, want hij heeft nog altijd plezier daarvan.

Hebben ze inmiddels al hoofdpijn gekregen van die lelijkheid v.d. mast en/of de straling van zijn zenders? :mrgreen:
Pas maar op dat ze niet op het idee komen om de antennekabels door te knippen...

TONY
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2011, 21:21
Roepletters: N13600
Locatie: Oss

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#500 Bericht door TONY »

PE2CH schreef:Leuk he, het nederlandse rechtsysteem :)
De zendmast is nu -weer- een illegaal bouwwerk, immers de afgegeven vergunning is vernietigd en dus ongeldig verklaard.
Maar ondertussen kan die gewoon blijven staan en kan Tonny gewoon gewoon zijn mast met antennes blijven gebruiken.
En de bezwaarmakers kijken na al die tijd nog steeds naar die mooie inschuifbare vakwerkmast die ze o zo graag weg willen hebben.
En tonny is lachende derde, want hij heeft nog altijd plezier daarvan.

Hebben ze inmiddels al hoofdpijn gekregen van die lelijkheid v.d. mast en/of de straling van zijn zenders? :mrgreen:
Pas maar op dat ze niet op het idee komen om de antennekabels door te knippen...
nou dat kan hij doen maar dan hangt hij want er hangt een camera die ik voor bewaking heb hangen speciaal voor hem zowel de voorkant oprit naar en van het huis en de hal en woonkamer dus laat maar lekker knippen maar dan gaat die goed de fout in, heb in de 14 jaar veel schades gehad door hem alleen geen bewijs, sinds er camera's hangen is er niets meer gebeurd. en de mast ja die kan blijven staan de gemeente gaat niet handhaven, de gemeente mag de vergunning repareren en dan weer een nieuwe geven dus blijft mooi staan. dus ze hebben niet gewonnen al denken ze dat.

als ze bewijzen hebben dat de mast gevaarlijk is dan zou ik het kunnen accepteren maar het is alleen omdat ik het ben en hij en de meelopers zijn al jaren bezig met een treiterkampanje en omdat hij zijn zin niet krijgt en ik hem negeer doet die alles om het leven zuur te maken, laat hem lekker heen doen. alleen ja ze vergeten dat ze wel van het belastinggeld verspelen, en als hij geen rechtsbijstandsverzekering had dan hadden ze nooit een zaak aangespannen want je moet niet aan de aan zijn geld komen. maar goed ik geniet nog steeds van mijn mooie mast en kan gewoon luisteren en zenden zonder bang te zijn. dus komt goed al is het einde nog niet in zicht. gr goed weekend Tony

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#501 Bericht door PE1DTQ »

PA2LO schreef:Vraag of en hoe je de gemeente kan helpen. Misschien hebben ze behoefte aan foto's van soortgelijke antennemasten die in soortgelijke woonwijken zijn geplaatst. Die zijn er zeker in ons landje! Met dit soort voorbeelden kan de gemeente zeker wat. Immers: als dit soort masten in andere dorpen en steden niet als onevenredig bezwaarlijk aangemerkt zijn, zal dat in Oss waarschijnlijk ook niet het geval zijn.
Deze zaak loopt sinds 2010. De gemeente heeft dan ook een dossier, dat meer dan 20 cm dik is. De info is daar dan ook wel aanwezig. Het is meer de kunst om het juiste te destilleren en in de juiste bewoordingen te formuleren.
We hebben vertrouwen in de ambtenaar, die deze zaak vertegenwoordigt.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#502 Bericht door andre »

Ik volg deze zaak al vanaf het begin, maar begint toch steeds meer een soap te worden. Nu weet ik ook niet of uiteindelijk een juiste jurisprudentie kan worden geschapen voor een volgend antenne plaatsing probleem, maar in hoeverre zijn dan de omstandigheden identiek aan deze zaak? Of gaat het uiteindelijk ook weer 6 jaar duren? Een zaak van lange adem, maar wie heeft, gelet op deze zaak, daar nog zin aan dan?

Wie is er nu op dit moment aan zet, de gemeente ambtenaar? En kan dan de Raad van State nog anders overwegen of beslissen?

Ben benieuwd hoe dit nu uiteindelijk juridisch afloopt.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#503 Bericht door PE1DTQ »

Zoals het er nu voor staat, is de gemeente aan zet. Die moet reageren op de uitspraak van de RvS.
Daarbij kunnen ze twee kanten op. Zich erbij neerleggen en handhaven, zodat de mast weg moet of achter hun antennebeleid in de welstandsnota blijven staan en de "boel" beter dicht timmeren.

In het tweede geval betekent het gewoon een herhaling (derde keer!) van de bekende procedures, tenzij de buurman het eindelijk een keer zat is en verder wil met zijn dagelijks leven :wink:
Zo niet, dan weer de bezwarencommissie, beroep lagere rechtbank en eventueel hoger beroep RvS. Dit allemaal met de bijbehorende (uitstel)termijnen.
Inderdaad tikt de tijd gelukkig door en kan Tony dan dus de mast blijven gebruiken.

Wat we nu zien bij de laatste uitspraak is, dat de RvS. een kant op wil, waarbij de welstand geen troef meer zal zijn in deze antennemast discussie. Dit geldt voor beide partijen!
Was het de afgelopen jaren altijd zo, dat de zaken werden gebaseerd op de inhoud van het specifieke welstandsadvies op basis van de geldende welstandsnota van de gemeente, gaan we nu een kant op waarbij de welstand geen invloed meer heeft op het aanspraak maken op het beperkende lid 2 van Artikel10 EVRM.

Ik zie hierin wel een gunstige ontwikkeling. Immers, dat de Nederlandse wetgeving eindelijk ondergeschikt wordt aan de Europese (zie artikel 93/94 NL grondwet).

Het is de ultieme kans om af te rekenen met het welstandswapen van een gemeente!

Persoonlijk is het mijn mening en ook die van een aantal anderen op dit forum, dat het nu draait om de essentie van de democratie.

Kan een enkel individu in staat zijn om dat beruchte lid 2 te "activeren", terwijl meer dan 60 omwonenden aangeven, dit niet rechtvaardig (niet O.B.) te vinden?

Dit is de kern van een parlementaire democratie immers!
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#504 Bericht door johnvdpas »

Ik zag wel dat er stond dat hij graag op de 40 meter band zond, haha, dat zal wel met een collega zendamateur erbij zijn dan.

Maar iedereen moet zijn hobby kunnen bedrijven of die mast nu wel of niet van een zendamateur is, of van een luisteramateur welke ook graag zend op 27mc, doet allemaal niet ter zake.

Ik hoop dat deze mast mag blijven staan. Denk ook aan burenruzies met negatieve uitspraken. Bijvoorbeeld een vergunningsvrije mast, die er al jaren staat (en ook echt vergunningsvrij is) waarover bij een burenruzie ineens wordt gezeken. Nu zit je met vergunningsvrij meestal wel goed, maar is het niet dat men er nooit iets aan kan doen.

Ik heb niet zo bezwaar als mensen kenbaar maken van te voren dat ze last van iets hebben, maar sommige beginnen ineens moeilijk te doen over iets wat er al jaren staat. Daar heb ik echt een hekel aan, omdat dit meer lijkt op een ruzie, dan daadwerkelijk last hebben van een zendmast. Meestal zit daar wel een reden achter. Ow heb jij er een probleem mee, dat ik elke dag een halve krat bier drink in mijn voortuin en ik daar gehorig van wordt, heb ik bij deze last van jou antenne...

Of wie kent het verhaal niet van een zendamateur die al storing veroorzaakt met een antenne, terwijl die antenne nog niet eens is aangesloten, omdat dit nog moet gebeuren. Maar al wel storing. Tja dat is best knap...

En het argument dat je via internet ook van alles kunt binnen halen is leuk, maar internet kan ook geblokkeerd worden door storing, stroomuitval en dergelijke terwijl een antenne altijd wel blijft werken. Alleen die kans is inderdaad heel klein....

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#505 Bericht door PA3ECZ »

johnvdpas schreef:Ik zag wel dat er stond dat hij graag op de 40 meter band zond, haha, dat zal wel met een collega zendamateur erbij zijn dan.

Maar iedereen moet zijn hobby kunnen bedrijven of die mast nu wel of niet van een zendamateur is, of van een luisteramateur welke ook graag zend op 27mc, doet allemaal niet ter zake.

Ik hoop dat deze mast mag blijven staan. Denk ook aan burenruzies met negatieve uitspraken. Bijvoorbeeld een vergunningsvrije mast, die er al jaren staat (en ook echt vergunningsvrij is) waarover bij een burenruzie ineens wordt gezeken. Nu zit je met vergunningsvrij meestal wel goed, maar is het niet dat men er nooit iets aan kan doen.

Ik heb niet zo bezwaar als mensen kenbaar maken van te voren dat ze last van iets hebben, maar sommige beginnen ineens moeilijk te doen over iets wat er al jaren staat. Daar heb ik echt een hekel aan, omdat dit meer lijkt op een ruzie, dan daadwerkelijk last hebben van een zendmast. Meestal zit daar wel een reden achter. Ow heb jij er een probleem mee, dat ik elke dag een halve krat bier drink in mijn voortuin en ik daar gehorig van wordt, heb ik bij deze last van jou antenne...

Of wie kent het verhaal niet van een zendamateur die al storing veroorzaakt met een antenne, terwijl die antenne nog niet eens is aangesloten, omdat dit nog moet gebeuren. Maar al wel storing. Tja dat is best knap...

En het argument dat je via internet ook van alles kunt binnen halen is leuk, maar internet kan ook geblokkeerd worden door storing, stroomuitval en dergelijke terwijl een antenne altijd wel blijft werken. Alleen die kans is inderdaad heel klein....
Re: Of wie kent het verhaal niet van een zendamateur die al storing veroorzaakt met een antenne, terwijl die antenne nog niet eens is aangesloten, omdat dit nog moet gebeuren. Maar al wel storing. Tja dat is best knap...

Ja, dit heb ik destijds ook ondervonden toe ik hier kwam te wonen, de Versa Tower geplaatst met de antenne's erin, en de kabels waren wel al aan de antenne's aangesloten, maar waren onder aan de mast opgerold ingepakt in een plastic zak, kreeg ik na 2 dagen al de buurman aan de deur dat hij heel vaal storing van mij had op de TV, en wel omdat ik aan het zenden was volgens hem, maar die stumper had er kennelijk geen verstand van, en ik heb me daar verder ook niet druk om gemaakt.

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#506 Bericht door PE1DTQ »

Heel bekend ja.
Lang geleden voor het kabeltijdperk, had ik de zendantenne uit de mast gehaald en vervangen door een Fuba UHF antenne. Kon ik met met "wind mee" Duitse TV kijken. Sensatie in die tijd.
Wel als gevolg dat de antenne veel draaide richting het oosten. Nou de achterburen hadden regelmatig storing sindsdien :wink:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#507 Bericht door PA5COR »

Of het nu een luister amateur was, 27 Mcer of gelicenseerd zendamateur, ik maakte nooit onderscheid in het helpen.
Heb je een hobby waar een antenne en mast nodig is dan moet het mogelijk zijn.
Een en ander binnen de regelgeving, zonder veel gezeur, veiligheid staat altijd voorop, en beperkingen kunnen nodig zijn.

Het doel moet zijn dat een ieder zijn hobby moet kunnen bedrijven, en voor ons is dat nu eenmaal met masten en antennes.
Een buurman met een terechte klacht heeft ook rechten, vandaar dat Gemeentes ook een raamwerk moeten maken wat waar mogelijk is.

Dan zou er geen bezwaar moeten zijn van een buurman, maar als je een treft die alleen maar pesten wil....

Inderdaad zou dan de beperking of afschaffen van de welstands eis een grote stap vooruit zijn.
Situatie word dan veel simpeler, Gemeente bepaald wat van wijk het is, beschermd ( oude dorpen architectuur, etc) en plaatst de wijk in die groep met een voorschrift en eventuele beperking, vrijere wijken meer vrijheid op hoogte en uitvoering etc, en geen klachten van buren die de vergunning tegenhouden, tijdens het opstellen van die Gemeente verordening kan iedere burger zijn democratische rechten uitvoeren en inspraak hebben.

Zover zijn wwe echter nog niet, maar we kunnen wel hopen en eraan blijven werken ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#508 Bericht door PE1DTQ »

Wat mij en de juridische man van de gemeente Oss ook verbaast, is dat de RvS dan wel weer "zeurt" over het bestemmingsplan.
Artikel 93/94 en de nationale trots blijft een perikel daar in Den Haag.

Wel is het al zo, dat deze zaak vanuit een aantal hoeken nauwlettend wordt bekeken. Beoordeling/commentaar door een aantal juristen is al aangekondigd!
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#509 Bericht door PA5COR »

Waarom de RvS over het bestemmingsplan viel?
De eerste aanvraag werd indertijd afgekeurd doordat de wijk was ingeschaald op een hogere bescherming.

Na dat geintje heeft de Gemeente de wijk herbeoordeeld ( goed voor scrabble) en ingedeeld in een lagere categorie en meteen een raamwerk voor antenne masten gemaakt en erin verwerkt, max 20 meter hoog inclusief antenne...

De klager ( boze buurman) vroeg zich af of de Gemeente deze herbeoordeling had gedaan om de aanvrager te "helpen" ...

Elke Gemeente moet op zijn tijd de stad en wijken her beoordelen, en aangezien ik ook al aanvoerde dat de wijk gewoon een na oorlogse snel klaar gedumpte wijk was zonder enige architectonische uitstraling noch speciale bouwwerken onder een beroemde architect gebouwd, was de eerste beoordeling veel te hoog, en gaf te veel onnodige beperkingen aan de burgers die willen bouwen.

Dat heeft de gemeente dan ook gedaan, en toen kon de aanvrager onder het veranderde welstands regime een nieuwe aanvraag indienen.

De advokaat van de buurman heeft inderdaad elke kans aangegrepen om de zaak maar te rekken of twijfel te zaaien, in dit geval is de RvS daarin deels meegegaan.

Het probleem zit in de uitspraken van rechters die nogal verschillend oordelen over de masten/antenne perikelen, niet elke rechter heeft het verstand over de hele zaak, en met opmerkingen van "je kan ook op internet zenden" geven ze al aan dat vakkennis ver is te zoeken, vandaar dat een deugdelijke voorbereiding met een goede uitleg over het gelicenseerde zendamateurisme meteen in het begin een goede zaak is, eigenlijk hoort dat al bij de aanvraag.....

Liever 40 pagina's bij de aanvraag voor de mast met duidelijke uitleg over je hobby, inclusief fotocopien van de grote visakte ( vergunning, niet het pasje) etc.
Dan kan de Gemeente, en later eventueel rechters niet zeggen dat de aanvraag niet compleet of duidelijk was en moeten ze ook over het bijgevoegde bewijs van je oordelen.

Tekening op schaal, met DUN ingetekende mast ( zonder antennes) doet wonderen.
;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: omgevings vergunning bijzen aluminummast 18 meter geweig

#510 Bericht door PE1DTQ »

Cor binnen de Nederlandse wetgeving ok, echter de RvS mag helemaal niet vallen over het bestemmingsplan. Ze behoort gehoor te geven aan artikel 93/94 van de Nederlandse grondwet.

Bij vrijwel alle rechtszaken en hoorzittingen, die ik meegemaakt heb, werd duidelijk gesteld dat het bestemmingsplan buiten beschouwing gelaten dient te worden op basis van bovengenoemde artikelen.

De bezwarencommissie bij mijn zaak veegde al de argumenten van mijn gemeente meteen van tafel en ging meteen over op het wel of niet terecht actualiseren van lid 2 Artikel 10 EVRM op basis van welstand
Zo is het de laatste jaren geweest en nu dus niet meer.

Dit is ook de reden, dat een aantal juristen nu al aangegeven hebben, dat ze deze zaak gaan beschouwen/evalueren. Is een juridische term voor, kom ik even niet op.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

Plaats reactie