Hoogte van een verticale antenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Hoogte van een verticale antenne.

#1 Bericht door pa3gju »

Mijn vraag is de volgende.
Een verticale antenne op een paaltje van 3 meter, of een verticale antenne op een paaltje van 6 meter, kan dat verschil uitmaken op de korte golf banden.
Graag reactie onderbouwd en niet van hoe hoger hoe beter , dat weet ik al 20 jaar......maar het werkelijk verschil dat is de vraag.
Deze stel ik omdat de nieuwe verticale antenne op de zijmuur van de garage komt te staan met 2 muurbeugels, dus het hoogste punt van de verticale antenne zou 4,50 boven het platte dak uitkomen.
Omgerekend als ik de antenne op een paaltje zou zetten kom ik ook op 6 meter. Garage hoogte plus complete antenne.Het probleem is dat ik door gezondheids redenen, en ouderdom niet meer op de dak van de woning rond kan dansen, die tijden zijn voorbij jammer genoeg hi......en draadantenne daar heb ik het liever niet over.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#2 Bericht door pe5jw »

Het zal wel iets uitmaken ivm obstakels en afstraling, mijn ervaring is dat als ik hem hoger zet dat beter is maar dat komt dus door de bebouwing rond om.
Er is nog een rede om hem hoger te zetten de veligheids zone, door hem hoger te plaatsen verleg je die.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Vrije afstraling rond om is natuurlijk belangrijk, maar bij een verticale antenne (kwart golf?) is het grondvlak nog veel belangrijker. Dus... flink wat radialen kunnen wegspannen of een goed geleidend grondvlak (garagedak) is evt. een goede reden om af te zien van een paar extra meters.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#4 Bericht door pa7wwo »

Hoi Karel en anderen

Inderdaad hoogte maakt vaak dat de aardverliezen kleiner worden dus is het zeker belangrijk een goed aardvlak onder de antenne te hebben, verder hebben obstakels in de buurt van de antenne hun invloed en ook het ontwerp van de antenne is hierin zeker van groot belang.

Grootste verliesmaker bij lage verticals is vaak de aarde en dat is uit te schakelen met meer tegencapaciteiten, dan kun je de grondverliezen aardig in de hand houden.

succes
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#5 Bericht door pa3gju »

Bedankt jongens voor de info, daar kunnen we wat mee.

Een aardpen van 180 cm is al in de grond geslagen, als ik er verder op klop dan buigt het bovenste stuk alle kanten op , is normaal bij koper.
0.50 omh zal ik wel niet halen met die koperen buis, maar dat is weer een ander verhaal.

Het volgende maakte ik mee enkele dagen geleden....
Ik ging naar boels hier in roermond een groot bedrijf die allerhande machienes verhuurd.
Vroeg daar of ze een hilty of dergelijke hadden om de verschillende koperen buizen in de grond te kloppen, sorry ze hadden alleen een machiene met zeer grote compressor. Toen ik de zeer jeugdige man achter de balie vroeg, hoe diep kan ik de koperen buizen in de grond trillen zij hij 0,50 cm. En dat met een klopmachiene met compressor.
Uiteraard viel het me op dat deze jeugdige kerel niet het minste wist van compressors, laat staan klopmachienes. Boels heeft bijna alles maar deze persoon achter de balie was wel aardsdom. Daarom heb ik met de hand de koperen buis in de grond geklopt als massa, of het werkt weet ik niet, dat zal ik moeten ondervinden. De mogelijkheid dat er later een bedrijf komt om een degelijke aarde aan te brengen blijft open, zij hebben er de technische apparatuur voor en kunnen metingen doe, wat ik niet kan, dus ik moet even gokken. En echte grondpennen die op elkaar gezet kunnen worden heb ik hier nergens gevonden.
Dit was het dan.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#6 Bericht door Theo Postma »

Hoi Karel,
Ik heb zelf goede ervaringen met water.
Koperbuis van twee meter de grond in spuiten, koppel stuk er op en dan de volgende twee meter.
Dit gaat echt heel gemakkelijk, ben wel eens tot 20 meter gekomen.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Aardpennen

#7 Bericht door PE4BAS »

Aardpennen....
Kun je gewoon kopen (en anders kunnen ze het wel bestellen) bij de lokale installateur. Of zelfs bij een goede bouwmarkt. De pennen zijn 3 meter lang en er zijn speciale koppelstukken voor. Ik heb er 4 achter elkaar de grond in getrilt met een......hilti !!!! Deze aardpen van 12 Mtr totaal heb ik met 35mm kwadraat laskabel (ook verkrijgbaar in de bouwmarkt) verbonden met de mast.

:idea: Tip: vraag naar een elektrische hilti van ongeveer 10 Kg met een SDS max aansluiting

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#8 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Een radialen netwerk is niet te vervangen door een aardpen.

Ik sprak pas een Zweed en die had op zijn 4 square 6 mijl (10 km) radials aangesloten, hij zat met een Brit en die had aan zijn 2 EL. array maar 2 mijl draad hangen.

Radials zijn draden die over een groot oppervlak rondom de antenne weggespannen worden net over de grond of net onder de grond om ground losses te beperken, en ook nog om de opstraal hoek nog verder te verlagen.

Hoger opstellen van de vertical zal er toe lijden dat je met steeds minder radials aan de antenne toe kan. deze moeten dan wel resonant gaan zijn, wat met ground radials niet het geval hoeft te zijn.

In Nederland zal PA0GMW je zeker meer interresante details kunnen geven.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie