Ervaringen met mini beams

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

Ervaringen met mini beams

#1 Bericht door PE1POP »

Hoi

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met ee mini beam van een of ander merk dit om mijn aankoopbeslissing eventueel wat makkelijker te maken.

Groeten PE1POP,

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Als je met een beetje kritisch lezen op eham.net ziet kun je je een oordeel vormen, maar wel een beetje schiften daar.

Met de grotere merken zul je je niet gauw een bult vallen, maar bedenk dat hoe kleiner een beam wordt, de winst V/A verhouding etc ook afneemt, het blijft een compromis.

De StepIr antenne is wel duur maar ook een beest van een antenne, afregelbaar in de shack etc.

Nu maar hopen dat de staatsloterij bij jou of mij valt ;)

73,
Cor

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

#3 Bericht door PE1POP »

Hoi Cor

ik had al wat zitten lezen op eham.net maar wilde weten of er al een amateur hier in PA daar ervaring mee heeft. Ik heb nu een fullsize 3 elements voor 20 meter met wat hulpelementen voor 10,12,15,17 meter en besef me maar al te goed dat de winst en VA verhouding er behoorlijk op achteruit gaan maar de ruimte die de beam inneemt ook vandaar

Ik ga nog eens flink lezen op eham en hoop dat er een PA amateur opduikt die ook een kleine beam heeft om eens wat ervaringen te horen.

Groeten, 73, Wilko, PE1POP

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#4 Bericht door pa7wwo »

Hoi Wilko

De 3 elements voor 20 mtr die je hebt is dat een monoband met full size elementen???

Ik vraag dit omdat ik er waarschijnlijk in de nabije toekomst ook een ga bouwen voor 20 mtr.

En hoe is het geregeld met de inkoppeling van de voedingslijn is dit door middel van T-match BALUN of gamma match??

Verder heb ik alleen ervaring met full size monobanders op 10, 15 en 2 meter, de ervaring ten opzichte van multi band en minibeams is dan wel dat je dan ook rap achteruit boert met de gain en voor achterverhouding.

Dan kom je als je niet erg op let vlug in die regionen dat je op moet letten of dat je met een goede rondstraler (bijv een halve golf vertikaal) de beam zeker op zendkwaliteiten voorbij gaat.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#5 Bericht door vk2gwk »

Ik heb sinds 2 jaar een 3 el. SteppIR en die bevalt mij prima. In de praktijk is dit dus een 3 el. monobander voor alle frequenties tussen 13.8 en 50Mhz. Op 10 M is de gain wat laag maar verder blijkt de antenne op alle banden uitstekend te werken en wint het bijna altijd van de multiband antennes met veel elementen op de boom.

Een ander voordeel is het feit dat de SteppIR geen "sweet spot" heeft in de band (waar hij het het beste doet). Als je over de band draait (en een seriele verbinding met je transceiver/computer hebt) stemt de antenne iedere 25 Kc optimaal af.

Derde plus punt is dat je binnen 2,5 seconde kunt checken of iemand over het lange of over het korte pad sterker is.

Twee en half jaar geleden heb ik allerlei antennes bekeken toen mijn 3 el Fritzel vervangen moest worden. Ik wilde per se 12 en 17M ook gecovered hebben. Je kwam dan steeds uit op antennes die heel veel elementen hadden of heel erg "compromis" waren. En die antennes met veel elementen kosten behoorlijk wat meer dan de SteppIR, zijn zwaar en hebben een forse windbelasting. Dus moet je dan ook weer een zwaardere mast en antenne rotor hebben.

Heb ook geaarzeld tussen de 3 en de 4 el uitvoering: de extra prijs, omvang en gewicht (mastbelasting) wegen zwaarder dan de paar db extra gain.

Van harte aanbevolen (heb geen aandelen hoor :D )

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

#6 Bericht door PE1POP »

Hoi Jos

Het is een multiband antenne met 3 fullsize elementen voor 20 meter het geheel is volgens het principe van een LogPer aangesloten dus meerdere gevoede elementen 3 fullsize voor 20, de rest van de banden moet het doen met 1 tot 3 fullsize elementen die ook op dezelfde LogPer feed aangesloten zijn. dit alles wordt via een balun aangesloten op de coax feedline. beam werkt perfect alleen de buurman vind dat zijn huis op een helicopter lijkt ( alleen de staartrotor mist nog ) HI.

Groeten Wilko, PE1POP
Bijlagen
van alles 212.jpg
Mijn huis met beam erop
(1.75 MiB) 385 keer gedownload

PE1POP
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2006, 15:07
Locatie: Oostelijk nederland

#7 Bericht door PE1POP »

Hoi VK2GWK

Ik ben bang dat ook een SteppIR te groot is voor een oog van mijn zeer nette buren. Anders was dat zeker een van mijn voorkeuren geweest de mast en rotor kunnen de grote beam zeker wel aan maarja je moet ook de buurt een beetje tevreden houden. Misschien dat in VK dit probleem niet zo speelt maar in een overbevolkte woonwijk hier in PA zeker wel. Dus dan is de mini beam een redelijk alternatief om in ieder geval nog enig richtingsgevoel te hebben ( Hoop ik ).


Groeten Wilko PE1POP

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#8 Bericht door vk2gwk »

Hi Wilko,
Wat je nu - blijkens de foto - hebt staan is nog al wat.... Dan vind ik mijn Steppir toch wel wat minder opvallend.....
Kijk maar eens op mijn web site:
http://vk2gwk.com

Niet (veel) groter dan een eenvoudige 3 el yagi en als je de elementen groen /blauw spuit heb je nog minder opvallende dingen in de lucht.....

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#9 Bericht door pa7wwo »

Hi Wilko en Henk

Erg indruwekkende foto,s, Ik ben ook op de site van de steppIR beam gaan kijken.

Ik vind het een erg mooie antenne met voor multiband antennes ook erg mooie gain en FB .

Het prijskaartje daar verschiet je meteen groen en geel van , maar ik had zulke prijzen wel verwacht.

Ik bouw alle antennes zelf hier en dan weet je voor je zelf ongeveer wel wat een antenne zal gaan kosten commercieel gezien.

Helaas is een steppir beam voor zowel mijn budget en plaatsingsmogelijkheden volledig onmogelijk en moet ik het voorlopig nog met m,n zelfbouw verticals doen.

De beam van Wilko is ook erg groot en ik kan me de reactie van de buurman wel verwachten, gelukkig hier met de buren tot nu toe geen last.

Ik vind verder van de steppir site ook wel leuk dat ze niet met enorme opgefokte gain verhalen komen die ik bij sommige andere antenne fabrikanten wel tegenkom.

Ik was hier vandaag druk bezig om een vertcal GP voor 10, 15, 20 mtr te bouwen door een zelfbouw aanpassingsnetwerk maar vooralsnog was deze test een complete mislukking.

Ik ben er wel de nodige verrassingen tegen gekomen waar ik in de toekomst zeker weer lering uit kan halen.
Voorlopig zal het een dualbander gaan worden voor 10 en 20 mtr. omdat ik het halvegolf GP en 1/4 golf GP in 1 antenne al wel eerder heb gebouwd en daar de gewenste resultaten wel bereiken kon, dat wil zeggen monoband prestaties en geen traps of verliesgevende toestanden.
En wel een goed stralingsdiagram.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie