draad antenne vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1EHA

draad antenne vraag

#1 Bericht door PD1EHA »

Hallo ik wil graag op de 40-45 mtr luisteren maar ook zenden, mijn intresse ging eerst uit naar een loop antenne maar ik heb inmidels begrepen dat een draad beter gaat functioneren.
Welke draadantenne kan ik het best gebruiken (liefst zo klein mogelijk)en met welke balun?
Mijn voorkeur gaat ook uit naar compleet kopen,dus niet zelf maken.
Uiteraard mag de antenne voor meer banden geschikt zijn.

Waar moet ik rekening mee houden met spannen,want het zal niet aan één stuk recht zijn (mijn zolder is ook weer niet zo groot)
Mijn tranciever is een TS 570DG

Bedankt voor de info alvast

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Cyber

Luisteren gaat op ieder stukje draad en op eventueel een oude 11 mtr antenne.
Je hoeft je ook zeker niet druk te maken over SWR met luisteren niet van belang.
Op 40 , 80 , 160 mtr veel draad en op 20, 18, 15, 12, 10 mtr geniet een vertical de voorkeur in verband met opstraal hoeken.

Het beste is wel de draad of verticals zo ver mogelijk van alle electra troep in je huis te houden mijn ervaring leert dat er via het electra net enorm veel storing je antenne inkomt en dan je radio in sluipt.

In een stedelijke omgeving is tegenwoordig belangrijker zo min mogelijk storing je antenne in te krijgen in plaats van zo veel mogelik signaal je radio in de tegenwoordige trancievers zijn prachtig gevoelig en uitstekend van kawaliteit , daar hoort de TS 570 ook bij dat is een uitstekende zendontvanger..

groetjes en succes
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PD1EHA

#3 Bericht door PD1EHA »

ik ben inmidels aan het spelen geweest met een waslijn draad en een kroonsteentje.
Oftewel gewoon +en- kant scheiden en ieders in 1 kant van een gaatje in het kroonsteentje, en de andere kant van het kroonsteentje draad weg naar links en een draad weg naar rechts.
Op een gegeven moment had ik hem op de 45 meter redelijk (de tuner trekte hem er bij). 1:1
Wat mij opvald was dat als ik mijn vinger op de mc 80 houd (microphone), de swr anders werd,dit lijkt mij niet lekker.
Maar het moet toch zo te doen zijn hoor ik van meerdere mensen.

Ik zou graag een simpele uileg willen hoe een antenne te creeren voor de 45 meter
ps
Overigens toen ik de draad redelijk goed had,was de draad aan de possitieve kant 7.19 en negatiev ongeveer 11.70 ra ra politie pet

En oh ja een mantelstroomfilter is dit aan te bevelen

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Voor 45 meter is de halve golf 22.5 meter - 5% verkortingsfactor afhankelijk of je geisoleerd draad of blank draad gebruikt.
22.5 : 2 is per kant 11.25 meter draad voor een halve golf dipool.

Op het punt van de balun een 1:1 mantelstroom smoorspoel en coax naar de tuner.
Dit lost je probleem op van h.f,. op de set en microfoon en daardoor ook het veranderen van de swr als je de micro aanraakt.

Cor

PD1EHA

#5 Bericht door PD1EHA »

Ik heb nu idd een paarse ferrietkern gepakt 36 mm en mijn rg58 daar 8 x doorheen gewikkeld

dit is de gebruikte ferriet
Ferroxcube ringkern 4C65 (violet) 9x6x3 mm
Daarna heb ik mijn 2 draden weggespannen.

Ik heb mijn SWR nu 1op1 frequntie 663500,echter mijn 2 draden zijn niet identiek qua lengte.(dit heeft waarschijnlijk te maken met de manier van spannen)
Positieve draad is ongeveer 9.15 en negatieve draad is 11.30.
Ik weet dat ik de ferriet dichter op het kroonsteentje had moeten houden maar ik was hem vergeten in te korten na het wikkelen
Bijlagen
sized_PC303178.JPG
sized_PC303178.JPG (187.65 KiB) 4069 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

SWR

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

cyber schreef:Ik heb mijn SWR nu 1op1 frequntie 663500,echter mijn 2 draden zijn niet identiek qua lengte.(dit heeft waarschijnlijk te maken met de manier van spannen)
Wat ga je zo laag in frequentie doen, of mis ik iets?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#7 Bericht door PA3FAT »

Tjeerd,

ik denk dat wij dat niet willen weten.....

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#8 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Laten we het hier op houden Tjeerd mist wat hihi
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PD1EHA

#9 Bericht door PD1EHA »

vandaag 31 dec ierland en frankrijk wel grappig oh ja 100 watt hihi,ik hoop dat ik me eigen niet kook daar op de zolder

Overigens nog 1 kleine vraag,omdat je op de zolder compromissen moet sluiten hangt de draad nu niet netjes aan 1 stuk recht, ik kom eerst ongeveer 1.50 van boven naar beneden verticaal daarna 1x horizontaal 5 meter en de rest weer horizontaal terug.

Mijn vraag,ik kan wel tegenover gesteld van elkaar een rondje of een vierkant maken,dus aan de ene kant een vierkant en aan de andere kant.
Wat geniet de voorkeur (zigzaggen) vierkant) of ronde).
En het storings gedrag in de buurt, is de kans groter als BV op de 11 meter
Of is dit een hele stomme vraag

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

MFJ-915 RF ISOLATOR

#10 Bericht door pa3gju »

Cor.

De filter waar ik het over had is een MFJ-915 RF ISOLATOR.
De gegevens staan op de site van classic international.
Die is onmiddelijk onder de antenne.
Geen veandering.

met vrg...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Is inderdaad een 1:1 mantelstroom balun.

Ben je er zeker van dat er geen mantelstromen op de buitenkant van de coax lopen, in de shack heb ik dan ook nog ferriet om de coax om te zorgen dat eventuele storing/ruis niet uit de shack terug worden gekoppeld naar de antenne.

Net mijn verlengde FD-4 en Imax 2000 met de MFJ 269 nagemeten, doet wat ik eigenlijk al wist, werkt prima.

Met de Imax 2000, wat eigenlijk een 27/28 mHz antenne is kan ik vanaf 19 mHz werken tot en met 29.700 vertikaal.

Omdat de FD-4 op 15 meter een bar slechte SWR heeft, en ook volgens het ontwerp, kan ik daar en hoger op vertikaal uitkomen, alle ander banden vanaf 160 met de FD-4.

Voor jouw vertikale antenne zou een doormeting met de MFJ antenne analiser ook een goed idee zijn, weet je meteen hoe de antenne zich gedraagt, en waar de fout op 40 meter kan zitten.

Cor

Plaats reactie