W8010 als 'inverted V'

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8UM
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 nov 2006, 08:02
Locatie: Lint, Belgium

W8010 als 'inverted V'

#1 Bericht door ON8UM »

Ik heb op dit ogenblik een W8010 van Diamond hangen, voorlopig enkel voor 80, 40 en 20 m. Gezien ik nog aan het experimenteren ben ivm de opstellingsplaats (en deze dus nog nie definitief is) heb ik deze als inverted V opgehangen.
Natuurlijk qua ontvangst geen enkel probleem, maar de afregeling van de SWR, daar zit ik een beetje mee in mijn maag.

Volgens mij moet een inverted V heel wat korter zijn dan een normaal gehangen dipool. Maar gezien ik mogelijks de antenne toch zou willen normaal hangen, vrees ik voor het 'teveel' afknippen van de eindjes.

Wat is het verschil in lengte voor deze 3 banden ? Heeft iemand een W8010 hangen als inverted V ? Welke goede raad geven andere amateurs ?

Alvast bedankt !

ON3APT
Luc

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

De lengte van de antenne zelf gaat niet veranderen. Alleen de trimdraadjes (capaciteitjes) zullen veranderen agv de andere opstelling. Dat was het mooie van deze W8010. Verder beinvloeden eenmaal ingestelde banden andere weer niet. Omvouwen van de draadjes blijft het/een alternatief.

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#3 Bericht door PE2HD »

Hallo Luc,

Ik heb de W8010 in gestrekte opstelling hangen.
Mijn ervaring is dat alles behoorlijk korter moet.
Ik heb 'm wel in de phone-gedeeltes van de band afgestemd.
Tevens denk ik dat de hoogte van de antenne behoorlijk wat uitmaakt in de lengte.
In mijn geval hangt hij van ongeveer 11m naar ongeveer 7m.
Ik heb alle rattenstaartjes niet afgeknipt maar terug gevouwen.
Voor 80m zelfs alles.

PE2HD, Harry

Plaats reactie