Magnetic Loop / Vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0SSB
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 dec 2006, 00:51

Magnetic Loop / Vertical

#1 Bericht door PD0SSB »

Hallo, sinds kort heb ik mijn N licensie en wil eindelijk op de 20/40 meter gaan werken.

Ik woon in een flat op de 6e bovenste verdieping. Ik wil toch een kleine antenne voor HF gaan gebruiken. Heb veel gehoord over Magnetic Loop antennes. Is dit werkelijk een goed compromis in vergelijk met de supergrote antennes voor HF? Of moet ik voor een mini beam gaan of een Vertical?
Ik weet het eigenlijk niet meer een Magnetic Loop voor 20 meter?
Een PKW Bazooka Vertical?
Een Mini Beam?
Ik kom er niet meer aan uit......

Waar kan ik een kant en klare magnetic loop voor alleen 20 meter(ik wil geen afstemtoestanden etc) kopen of hebben jullie wat leveranciers/merken?

Wat zijn jullie ervaringen met de Magnetic Loops?
Alvast bedankt

PD0SSB
Hans, Breda

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#2 Bericht door pe5jw »

Als je geen afstem "toestanden" wil dan moet je geen magneticloop nemen (of een met automatische afstemming wat weer erg prijzig is) ze zijn heel small bandig en moeten over de band steeds afgestemt worden.

Kijk even in dit topic http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=676&start=0
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#3 Bericht door vk2gwk »

Suggesties....
Dun (bijna onzichtbaar) draadje vanaf je balkon naar een punt ergens boven de grond en een automatische antenne tuner - verwarming als tegencapaciteit.... Wel kans op RFI bij buren en omgeving met zo iets.

Magnetische loop antennes zijn niet echt geweldig - beter is een vertical (evt. voor meerdere banden) met een redelijk goed grondvlak aan radialen. Als je dat op het dak vlak boven je kwijt zou kunnen..... lijkt me ideaal.

pd2Rm
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 dec 2006, 19:01
Locatie: almelo

#4 Bericht door pd2Rm »

koop nooit een pkw bazooka op de 10 mrt presteert die redelijk
maar verder naar beneden 20 40 mrt band is het 10 keer niks


best 73

rudy

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#5 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

ik ben het met Henk eens (vk2GrensWisselKantoor) ik heb beiden en een magloopje voor 15,18 20, 30 , 40 mtr , wat enorm duur is om te kopen (gelukkig heb ik die van mij zelf gebouwd) en ik heb een omgebouwde PA 27 1/2 golf naar een kwartgolf voor 20 mtr met draad tegencapaciteiten.
In veel herhaalde testen naar m,n vrienden in Suriname (PZ1AP en PZ1AC en PZ1AN en PZ1EA SK) bleek de vertical altijd beter en ook tenopzichte van draad antennes was de vertical de sterkste.
Let wel dit geld alleen voor de zelfbouw GP voor 20 mtr want ook de koop verticals met traps zoals de GP30 en CP6 legden het af tegen de omgebouwde GPA 27 1/2 .

Ik ben nu speciaal omdat er zoveel nieuwe N-amateurs op HF komen bezig met zelfbouw projecten voor de N-amateur namelijk een 20 en 10 mtr vertical GP gemaakt uit een oude GPA 27 1/2 en
Ik heb al een 40, 20, 15 mtr Vertical GP gemaakt uit een oude Avanti Sigma IV .
Beide antennes werken zonder tuner met coax als voedingslijn en hebben geen traps zijn ful size en hebben hun halve golf aanpassing direct onder aan de antenne zitten en hebben dus op de banden waar ze werken 100% monoband prestaties met een lage opstraalhoek speciaal voor DX doeleinden.
Ik zal terzijnertijd (ik hoop in de kerstvakantie de antennes te testen en af te bouwen) wat foto's maken en zal deze hier dan plaatsen

Leuk om je hier te treffen Henk en mooi dat ik je zo kan spreken groetjes aan Agnes van hieruit van PA3BLA riet uit woudrichem en van Jos uit Oss mijn zoontje Geert heeft nu hij 12 jaar is eindelijk zijn N-cal en is voortaan PD7G.
Het is voor ons lastig de sked met VK te maken daar Geert naar school moet en ik gaan werken, maar we hebben beiden kerstvakantie binnen kort en zullen het weer eens proberen met jullie "down under".

Ik hoop dat ik mijn oude vriend ZL1RDK Ronald uit Sint Oedenrode ook weer eens kan werken, ik heb hem al lang niet meer gesproken.
Groetjes aan een ieder ook aan Dolf en VK5HX John (vroeger uit Helvoirt omgeving den Bosch) daar en graag tot horens Henk
Bijlagen
magloop1klein.JPG
keleine zelfbouw magloop voor 15 t/m 40 mtr.
Het rendement is tot 20 meter redelijk op 30 en 40 is het leuk voor RX maar meer niet.
(54.04 KiB) 1862 keer gedownload
magloop-condensator-klein.JPG
Zelfbouw motorisch afstembare condensator voor de magnetic loop.
Besturing gebeurd via draad vanuit de shack
(61.81 KiB) 1860 keer gedownload
Onderste buis van de oude Avanti sigma IV die met isolatoren wordt gemonteerd en gebruikt wordt als GP voor 40 mtr met draad tegencapaciteiten
Onderste buis van de oude Avanti sigma IV die met isolatoren wordt gemonteerd en gebruikt wordt als GP voor 40 mtr met draad tegencapaciteiten
foto avanti.jpg (36.88 KiB) 6268 keer bekeken
aanpasspoel-20mtr.jpg
Foto van de halve golf aanpasspoel voor de 40 mtr GP antenne die met relais geschakeld wordt zodat de 40 mtr GP als halve golf werkt op 20 mtr. dit is al herhaalde malen op velddagen getest en deze antenne doet het super op 40, 20 , 15 meter zonder tuner.
(49.39 KiB) 1918 keer gedownload
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#6 Bericht door pe5jw »

Ben het wel mee eens dat als je niet veel ruimte hebt een vertical een goede oplossing is. Maar op de bovenste verdieping heb je misschien ook wel de mogelijkheid om een draad over het dak te spannen.

Denk dat een Steppir http://www.steppir.com/ misschien ook wel wat is.
(LOL vind het gewoon een leuk ontwerp !)

Zou graag wat meer details zien van pa7wwo's omgebouwde avanti ?
Ik gebruik zelf al een aantal jaren een omgebouwde gpa 27 1/2 (1:9 balun) en die is beperkt zonder tuner te gebruiken.

Een Magneticloop heb ik voor 20m maar daarmee heb ik nog niet zoveel geprobeerd en maar enkele verbindingen gemaakt.
Heb laatst een aantal printjes uit de ATAS100 besteld en wil wat testen met het tunen van de loop via atas besturing.
Afbeelding
Test opstelling inmiddels zit er een motorje op.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Magnetic Loop / Vertical

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD0SSB schreef:Waar kan ik een kant en klare magnetic loop voor alleen 20 meter(ik wil geen afstemtoestanden etc) kopen of hebben jullie wat leveranciers/merken?

Wat zijn jullie ervaringen met de Magnetic Loops?
Alvast bedankt

PD0SSB
Hans, Breda
Ik heb nog steeds goede ervaringen met mijn magnetic loop van 84cm doorsnede. Maar ja, het blijft afstemmen, in mijn geval handmatig.
Toch maak ik met deze antenne leuke qso's met een maximaal vermogen van 10 watt, ook met SSB.
Deze antenne is niet zelf gemaakt, er is een amateur in den lande die deze in eigen beheer maakt.

Voor mij is het een goede compromi antenne, woon 1 hoog.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#8 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

mijn aanpassingen op de avanti en GPA 27 1/2 werken op precies de zelfde manier als het originele spoeltje in de GPA 27 1/2 voor 10 mtr is het spoeltje wat kleiner en op 20 mtr met de avanti als halve golf is het spoeltje wat groter .

ik heb ook een volledige halve golf vertical voor 40 mtr en daar gebruik ik zo een zelfde spoeltje wat nu uiteraard nog groter is.

Het voordeel van de spoeltjes die ik met een relais schakel is dat de antenne als kwartgolf ohms is aangepast en als halve golf ook ohms is aangepast zodat je veel minder kans hebt op mantelstromen en reactanties op de coax, waar als je een 1:9 balun gebruikt wel veel last van kunt krijgen. en zo dus de kans op TVI en BCI vermindert.
SWR op 40 is onder 1 op 1.3 en op 20 mtr ook onder 1: 1.3 over de hele band ( 7.0-7.2 en 14.000-14.350 )

Ook blijf je de absoluut monoband prestaties behouden.

Over de avanti ik heb van iedere isolator nog een detailfoto ik zal die hier bij voegen

De avanti wordt boven aan verlengd met een stukje alu buis van 10 mm x 1 mm van 1.5 mtr lang
Bijlagen
bovenste isoator van de avanti gemaakt van een pvc 50 x 40 mm opengezaagde verloopbus en 2 keer een stuk  opengezaagd witte PE stukje afvoerbuis voor een wastafel.
bovenste isoator van de avanti gemaakt van een pvc 50 x 40 mm opengezaagde verloopbus en 2 keer een stuk opengezaagd witte PE stukje afvoerbuis voor een wastafel.
Avanti bovenste klem.JPG (58.53 KiB) 6117 keer bekeken
De onderste isolator met de zelfde uitlaatklem om de antenne aan de antennemast te klemmen zet ik er andersom nog een uitlaatklem op.
<br />ook zit hier de PL plug en de aansluitingen voor de kwartgolf draadtegencapaciteiten.
De onderste isolator met de zelfde uitlaatklem om de antenne aan de antennemast te klemmen zet ik er andersom nog een uitlaatklem op.
ook zit hier de PL plug en de aansluitingen voor de kwartgolf draadtegencapaciteiten.
Avanti onderste klembus.JPG (53.45 KiB) 9606 keer bekeken
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#9 Bericht door pe5jw »

Als ik het goed begrijp heb je de "patat zak" niet gebruikt en de 3/4 straler met een dikke meter verlengt ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#10 Bericht door pa3gju »

pd2Rm schreef:koop nooit een pkw bazooka op de 10 mrt presteert die redelijk
maar verder naar beneden 20 40 mrt band is het 10 keer niks


best 73

rudy
Heel merkwaardig, ik lees gans andere berichten van de pkw bazooka, onder andere van pe1kp deze amateur heeft in ieder geval al zeer mooie dx gewerkt met de pkw bazooka. En dat is slechts 1 amateur. En er zijn vele gebruikers van de bazooka waar we geen resultaten van weten, jammer. Lees zijn berichtjes maar op dit forum. Daar zegt pe1kp dat de antenne beter werkt op de 20 m band en jij op de 10 m band, zeer vreemd. Het is natuurlijk een noodoplossing maar je moet ook de goede moment afwachten om een mooie dx te maken met deze antenne.
Graag zou ik zien dat ander collega's ook hun ervaring met de pkw bazooka hier zouden neerzetten. Zo heeft wel iedere antenne zijn voor en nadelen, dat is een feit.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#11 Bericht door pa7wwo »

Hoi Joeri

Wat betreft de Patatzak ben je correct , alleen de centrale buis wordt gebruikt en verlengd tot totaal 10.10 mtr en wortd geisoleerd van de antenne mast opgesteld.
3 of 4 draad tegencapaciteiten van een 10.30 en je hebt een full size GP voor 40 mtr.

Met de lengte van de tegencap. en de lengte van de straler kun je de SWR op het gewenste punt inregelen.

Regel je hem goed in kun je er op 15 mtr ook redelijk mee uit de voeten.
maak je daan ook de schakelbare aanpassing voor 20 mtr en je hebt een pracht 3 bandantenne voor weinig met zeer goede prestaties.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

René PE1RIP
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 14:11
Locatie: Oss

#12 Bericht door René PE1RIP »

Ik heb vorige week zelf een EH antenne geknutseld volgens de beschrijving van F5SWN (link: http://f5swn.2.free.fr/pages/eh2/eh2.php?lng=en#eh2).

Ik had er zelf eerst ook wel een hard hoofd in hoe een antenne van 30 cm hoog überhaupt op 20m iets zou kunnen ontvangen laat staan zenden.......

Nu na een aantal dagen testen van de antenne ben ik een heel andere mening toegedaan.

Het werkt echt!!!!!

Zie mijn verhaal over de EH antenne op dit forum

Op de website van F5SWN staat ook nog een bouwbeschrijving voor een 40m EH antenne.

Deze antennes zijn erg makkelijk te bouwen en mee te nemen dus ook wel iets voor op de camping of mensen met antenne-plaatsings problemen.

Groetjes

René
1/2 golf Vertical voor HF 20m band
Mijn tuin is slechts 5,5m breed en slechts 9,5m lang, maar is wel 50m hoog!
(Heb daarvan maar 18m nodig)

Plaats reactie