multiband Par End-Fedz nabouwen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
ON4VP
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 feb 2011, 08:25
Locatie: JO21LB
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#16 Bericht door ON4VP »

Tja, amateurs zijn er voor elkaar te helpen, technisch te ondersteunen, enz... tot het moment dat er natuurlijk "centen" aan te pas komen en iemand er iets aan verdient, dan houdt het 'community idee' op en spelen commerciële belangen. Goed of niet, laat ik in het midden.

Ik heb hen zelfs gemaild met vraag naar info en beschikbaarheid, tot op heden geen gehoor... is niet meteen de spirit die ik zoek.
PA3HHO schreef:Ik heb het PA3EKE gevraagd maar helaas geen antwoord. Mijn bedoeling is niet om hun antenne na te bouwen maar om een dubbele 80m/40m versie te maken van ong. 26 meter lang.
73's de ON4VP vanuit JO21LB.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#17 Bericht door PE7EB »

12.1 ITU Radio Regulations

Definitie Amateurdienst en Amateursatellietdienst

Artikel S1.56

Amateurdienst: Een radiodienst van zelfontwikkeling, onderlinge radiogemeenschap en technische onderzoekingen, uitgeoefend door radioamateurs, dat wil zeggen door bevoegde personen, die zijn geïnteresseerd in de radiotechniek, uitsluitend met een
persoonlijk oogmerk en zonder geldelijke interesse.

En dit dames en heren, is tot op de dag van vandaag gewoon examenstof!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#18 Bericht door pa0ejh »

@pa3hho.

Dat gaat vandaag niet meer , hangt alweer buiten.....Stel je vanaf punt A 16 wdg. voor , waar van 9 op de linker kern helft , dan door de kern heen , en weer 7 wdg. naar punt C.

Nu leg je naast de eerste 2 van die 9 wdg. weer 2 wdg. dus van A naar B , bifillair dus...
Maar van die eerste 2+2 wdg. heb ik de beide draden van te voren al getwist , lijkt me niet zo moeilijk ...

Of 40/80 m werkt , dat heb ik niet uitgeprobeerd , maar zou wel kunnen werken lijkt mij.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#19 Bericht door PA7RG »

ON4VP schreef:Tja, amateurs zijn er voor elkaar te helpen, technisch te ondersteunen, enz... tot het moment dat er natuurlijk "centen" aan te pas komen en iemand er iets aan verdient, dan houdt het 'community idee' op en spelen commerciële belangen. Goed of niet, laat ik in het midden.

Ik heb hen zelfs gemaild met vraag naar info en beschikbaarheid, tot op heden geen gehoor... is niet meteen de spirit die ik zoek.
PA3HHO schreef:Ik heb het PA3EKE gevraagd maar helaas geen antwoord. Mijn bedoeling is niet om hun antenne na te bouwen maar om een dubbele 80m/40m versie te maken van ong. 26 meter lang.

Nou, nou. Daar zit een oordeel in. Ik weet niet over welk tijdsbestek je spreekt, maar er spreekt een verwachting uit dat mensen binnen een door jou gestelde tijd reageren. Ten eerste kunnen mensen het druk hebben, ten tweede kunnen ze op vakantie zijn, ten derde kan men ook iets vergeten of iets veel belangrijkers aan zijn hoofd hebben, ..., ...

Rob heeft mij in het verleden gewoon een paar keer antwoord gegeven, dus niet te snel een oordeel geven, dat is ook hamspirit!

Overigens is het niet mijn bedoeling om een discussie op te zetten over een antwoordtermijnen en dergelijke.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#20 Bericht door PE1JXI »

Hoi Allemaal

Even voor stellen naam Harrie PE1JXI
ook ik ben bezig met end fed antennes ik heb er div gemaakt dit is te zien op http://www.qrz.com en op http://www.youtube.com onder PE1JXI
Ik maak ze voor een vermogen groter dan 1 KW
ik bereken niets en maak ze gewoon uit ervaring en op gevoel en krijg de swr in het midden van de band altijd 1:1.0
En wat PA3EKE betreft ! ik kan mij best voorstellen dat hij niet meer reageert want hij krijgt best veel mail van amateurs die er alles over willen weten en dat is dan niet meer te doen
Ik krijg ook veel reactie over mijn gebouwde end feds ik probeer ze zoveel mogelijk te beantwoorden
Momenteel ben ik bezig met een 3 banden end fed als ik vorderingen maak dan zal ik het hier melden

Groetjes Harrie

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#21 Bericht door PA3HHO »

Even iets rechtzetten m.b.t. Rob, PA3EKE. Mijn opmerking dat ik nog geen antwoord van Rob had ontvangen, is zeker niet oordelend (bedoeld) maar gewoon de stand van zake op dat moment. Iedereen die er iets anders in wil lezen, moet dat zelf weten, maar dat is dan voor eigen rekening. Ik heb inmiddels duidelijk antwoord gekregen van Rob, waarvoor ik hem zeer erkentelijk ben!

Ik heb niet recht op de man af gevraagd om het schema van de multiband HyEndFed en zo'n vraag zou hij wat mij betreft ook niet hoeven te beantwoorden. Elkaar helpen betekent niet dat je alles zomaar aan de grote klok hoeft te hangen; dan blijft er immers niets meer te experimenteren over. Wat dat betreft alle begrip. Rob heeft veel energie in zijn end fed experimenten gestoken, de antenne hij levert is van uitstekende kwaliteit, gemaakt met goede materialen en prachtig afgewerkt. Als hij daar wat op verdiend, zal dat niet in verhouding staan tot de geïnvesteerde tijd en moeite, maar is het hem bovendien van harte gegund!

Uitgebreide beschrijving van werking en bouw van de monobanders is overigens gewoon te vinden op de website van PA3EKE. Uit de antwoorden van Rob heb ik ook begrepen dat de multiband versie dat niet is. Een 1:9 unun is het ook niet dus het moet iets zijn zoals Egbert PA0EJH beschrijft. De suggesties van PA0FRI neem ik ter harte (de 2-band versie zou voor mij volstaan) en van Harrie (PE1JXI) heb ik via email ook suggesties ontvangen voor een multiband versie mét (meerdere) afgestemde LC kringen. Ik vind het leuk om te experimenteren/ontdekken dus ik ga liever aan de slag. Mijn bevindingen meld ik tzt hier weer op het forum.

Brandende vragen waar ik nog mee zit:
  • Is de FT-140-43 ook geschikt voor een 1:60 autotrafo op 3.5 MHz?
  • Zonee: welke wel?
Amidon FT-140-43 is niet bij BaHe of Hajé verkrijgbaar
  • weet iemand waar deze wél te verkijgen zijn?
  • is er een Philips-achtig alternatief?
Ik heb overigens al heel veel opgestoken van deze thread dus zelfs al is het eindresultaat belabberd, dan nog heb ik er veel aan gehad. Het gaat om het spel, niet om de knikkers!
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#22 Bericht door PA3HHO »

@pa0ejh

OK, dus je neemt ahw een kort stukje draad en een lang stukje draad en die twist je samen. Van het eerste "dubbele" (bifilaire) stuk maak je 2 windingen en daarna gaat de lange draad nog 7 wdg verder, dan door de kern en dan nog 7 wdg? Hmmm... nee toch niet. Ik ga er morgen eens over piekeren, dan probeer ik wel wat en maak ik even een fotootje. De eerste twee windingen van de "korte" spoel en de "lange" spoel zijn dus getwist, klopt?
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#23 Bericht door PD7MAA »

@ Egbert :

Was er voor een betere aanpassing op 10 m. niet ook een kleine condensator nodig over de ingang ?

@ Pa3HHO :

De FT140-43 is verkrijgbaar bij Andy Fleischer op de beurs in Den Bosch voor 7 euro

73's John
Bijlagen
unun 1op50.JPG
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 10 mar 2011, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#24 Bericht door pa0ejh »

@PA3HHO.

Je eerste beredenering klopt , een lang en een kort stuk draad over de lengte voor 2 wdg
in elkaar twisten , het begin komt aan de mantel van het chassisdeel , het einde van de
korte draad komt na 2 wdg. aan de midden pen , de lange draad wikkel je verder over de
ringkern zoals op de tekening , de oversteek naar de andere kant gaat DOOR de kern , en
telt mee als een winding..

Begin met het getwiste deel door de kern te steken en daarmee 2 wdg maken ....

Voor 80m is de zelfinductie van de eerste 2 wdg onvoldoende , dan moet je 3 wdg getwist
gebruiken , en 19 wdg. voor de lange graad , of 2 kernen stapelen , dan wordt de zelfinductie
het dubbelle , maar dat wordt dan weer duur , ik denk aan 7 Euro per kern....

Dat is voor wat meer vermogen 200W uit je TS480 HX misschien ook wel nodig....

Mijn eerste probeersel was met een FT114-43 kern , en dat ging mis met meer dan 50W dan liep tijdens het QSO de SWR omhoog.

Mijn TS480-Sat geeft 90 Watt bij 13,8V.

Die kern is overigens bij Andy Fleischer verkrijgbaar , die staat ook meestal in Rosmalen.

Dit moet je dus zelf uitproberen , ik kan met pijn en moeite 20mtr. draad spannen....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#25 Bericht door PA3HHO »

Egbert, bedankt voor je telefoontje. Ik had het inmiddels ook wel uitgedokterd geloof ik. Hieronder, puur als voorbeeld (ik ga andere kern en ander draad gebruiken) wat foto's van hoe ik het begrepen heb.

De twee draden zitten aan het begin aan elkaar en dan getwist. Ik heb het getwiste deel (met het uiteinde van de korte draad dat aan de middenpen komt) door de kern gestoken en vervolgens twee windingen "terug" gemaakt. Dat uiteinde komt aan de buitenmantel. Vervolgens heb ik de enkele draad 7 wdg verder gewikkeld, dan door de kern, en weer 7 wdg.

Volgens mij klopt het zo, toch?
Bijlagen
xs_P3100031.JPG
xs_P3100030.JPG
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#26 Bericht door PF1JM »

pa0ejh schreef:@pa3hho.

Dat gaat vandaag niet meer , hangt alweer buiten.....Stel je vanaf punt A 16 wdg. voor , waar van 9 op de linker kern helft , dan door de kern heen , en weer 7 wdg. naar punt C.

Nu leg je naast de eerste 2 van die 9 wdg. weer 2 wdg. dus van A naar B , bifillair dus...
Maar van die eerste 2+2 wdg. heb ik de beide draden van te voren al getwist , lijkt me niet zo moeilijk ...

Of 40/80 m werkt , dat heb ik niet uitgeprobeerd , maar zou wel kunnen werken lijkt mij.
Mag ik vragen waarom je halverwege oversteekt? Bij een kleine ringkern met veel wikkelingen kan ik me daar iets bij voorstellen i.v.m. parasitaire capaciteit tussen in- en uitgang. Zo'n 140-43 is een joekel van een ding waarbij je misschien net de helft bewikkelt. De in- en uitgang liggen dus ver van elkaar.
Smile.... Tomorrow will be worse!

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#27 Bericht door PA3HHO »

John bedankt voor de tip en de duidelijke foto. Ik ga zaterdag wel even naar Rosmalen om zo'n ringkern te halen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

pa1rik
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mar 2011, 10:09
Locatie: Heteren

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#28 Bericht door pa1rik »

Nog meer info.

http://www.aa5tb.com/efha.html


73 pa1rik
Erik / PA1RIK Heteren

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#29 Bericht door pa0ejh »

@PF1JM De oversteek heeft 2 redenen , ten eerste verdeeld dit de
capaciteit tussen de windingen , en ten tweede ligt de uitgang recht tegenover
de ingang , want vergeet niet dat bij 100W al gauw iets van 500V aan de uitgang
staat...Verder is die kern niet groot hoor , iets van 36mmØ net als de 'paarse' die
je op de Foto van 3HHO ziet , als je de windingen mooi verdeelt is 3/4 van de kern
gevuld. Op de foto van John PD7MAA zie je een FT117-43 , die is kleiner 29mmØ
en maar half hoog , de FT240-43 die is groot , zo,n 60mmØ.....

En de Site die Rik aanhaalt heeft het over Fuchs Antenne's , een afgestemde
kring met een halve golf straler , en dat zijn monoband antenne's.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: multiband Par End-Fedz nabouwen

#30 Bericht door PE1JXI »

toch even een vraagje waarom ringkernen en geen lucht spoelen
ik maak de end fed met een lucht spoel en kan er gemakkelijk 1 KW op zetten ik heb het geprobeerd en geen overslag zie foto deze is voor de 20 meterband spoel is van 6 kwadraad
SWR is 1:1.0 in het midden van de band zie test
http://www.youtube.com/watch?v=54RekpMSatE
met ringkernen ben je beperkt qua vermogen
is het dat het formaat te groot is ??
Bijlagen
20mendfed.JPG

Plaats reactie