80meter antenne voor beperkte ruimte

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

80meter antenne voor beperkte ruimte

#1 Bericht door PH7CW »

Wie heeft ideeën voor een 80 m antenne waarbij er een belangrijke beperking is: de ruimte om het op te hangen! M'n huidige antenne is ongeveer 15 meter lang en hangt in een "U" vorm en lijkt voor 80 meter niet goed te ontvangen. :(
De tuin is 8 meter lang daarna komt een schuur van 2 meter. De hoogtes zijn voor de schuur 2,5 meter en het huis bij de dakgoot 5 meter hoog. Opties als een schoorsteen of een mast tegen de gevel zijn er niet. Schoorsteen is er niet en de muur is van hout. :?

:?: Is er met die beperking wel een redelijke werkende antenne mogelijk of moet ik toch aan een loop-antenne of een EH-antenne oid gaan denken?
73,Erik

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: 80meter antenne voor beperkte ruimte

#2 Bericht door Theo Postma »

PH7CW schreef:Wie heeft ideeën voor een 80 m antenne waarbij er een belangrijke beperking is: de ruimte om het op te hangen! M'n huidige antenne is ongeveer 15 meter lang en hangt in een "U" vorm en lijkt voor 80 meter niet goed te ontvangen. :(
De tuin is 8 meter lang daarna komt een schuur van 2 meter. De hoogtes zijn voor de schuur 2,5 meter en het huis bij de dakgoot 5 meter hoog. Opties als een schoorsteen of een mast tegen de gevel zijn er niet. Schoorsteen is er niet en de muur is van hout. :?

:?: Is er met die beperking wel een redelijke werkende antenne mogelijk of moet ik toch aan een loop-antenne of een EH-antenne oid gaan denken?
Is dit een idee voor je?
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=335

Werkt goed, zeker voor 80 meter.
En de radialen kun je wel kwijd in je tuin.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

80M antenne

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dat de antenne in een U vorm hangt lijkt me niet goed voor de werking.

probeer eens een LW van 13,5 met 1:9 balun, heb ik al eerder over geschreven. Met deze antenne heb ik tijdens de PA beker aardig wat qso's gemaakt in cw, 5 watts. Maar ook door geheel Europa.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH7CW
Berichten: 195
Lid geworden op: 30 aug 2006, 14:18

#4 Bericht door PH7CW »

Bedankt voor de tips.

Theo,
De high siera 1800 lijkt zeker wat, ook voor op de camping. Wat ik op internet hierover vond zag er goed uit, ook de opstelling bij je camper. Op termijn is de aanschaf het overwegen waard, nu is het budged even te beperkt :?


Tjeerd,
De resultaten die je met de LW heb behaald zien er goed uit, ook voor de 160 m. Die draad hangt er zo, geen probleem. De aarding zal ook goed gaan.
De Atu, is het type nog kritisch?
73,Erik

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ATU met LW

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Erik,

Ik gebruik een MFJ 949E tuner. Type met 2 C's en spoel ertussen naar aarde. Een T
Laatst gewijzigd door PA3GNZ, Tjeerd op 03 dec 2006, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: ATU met LW

#6 Bericht door Theo Postma »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Theo,

Ik gebruik een MFJ 949E tuner. Type met 2 C's en spoel ertussen naar aarde. Een T
Eehh Erik bedoel je zeker Tjeerd :D

Vriendelijke groeten,
Theo
Die geen tuner gebruikt :oops:
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#7 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb hier wel atennes voor een heel beperkte ruimte, en ook zeer goed voor DX.
De antenne beslaat slechts 1/4 vierkante meter in de tuin en heeft onder de grond 1 vierkante meter nodig.
Het betreft een 1/4 marconie vertical voor 80 mtr., die op 40 mtr als halve golf wordt aangestoten dmv een schakelbare aanpassing onder aan de antenne.

Verder zou ook een magnetic loop op 40 en 80 mtr uitstekend kunnen , maar die zou om enigzins voldoende effectieviteit te hebben 4 meter doorsnede moeten zijn dus of een cirkel van 4 mtr of een achthoek van 4 meter doorsnede.
Let wel de omtrek moet dan ongeveer 13 meter zijn.

Ik heb hier nu 3 magnetic loops gebouwd, waarvan 2 van 1 mtr doorsnede en 1 van 2 meter doorsnede en die van 1 mtr doorsnede werkt van 15 t/m 20 meter en die van 2 meter doorsnede werkte van 20 t/m maximaal 40 mtr. om redelijkerwijs goed op 80 uit te kunnen komen en een ongeveer 50% rendement te halen moet hij op 80 mtr toch echt wel minimaal 4 meter doorsnede zijn.

Kleiner kan wel maar dan alleen voor ontvangst, groter als 4 meter bijv oorbeeld 6 meter zou op 80 meter prima gaan maar dan werkt het ding niet meer op 40 mtr.

Laat je eigen niets wijs maken dat een loop van 1 meter op 40 nog goed is en 2 meter op 80 nog werkt want dat is onzin je hebt dan minder als 10 procent rendement zelfs als je de loop in roodkoper uitvoerd van 22 mm.


Iedereen zou graag kleine dx beesten hebben van 1 mtr doorsnede op 80 maar helaas die wonderen zijn nog niet uitgevonden.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie