Advies gevraagd over magneticloop antenne project

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FER
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:12
Roepletters: PA1FER

Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#1 Bericht door PA1FER »

Een tijdje geleden heb ik een loop antenne gemaakt, zie foto.
Heb wel een beetje hulp gehad van een mede amateur.
Ik moet eerlijk zeggen deze werkt boven verwachting.
Ik kon hier vanuit mijn hobbykamer op de eerste verdieping met 10 wat op 20 meter met Alaska, Venezuela, en Indonesië praten. en dat met een antenne binnenhuis van slechts 85 cm.

Natuurlijk wil ik het systeem nog beter maken.
Het is de bedoeling om de loop voor 10 en 20 meter te gebruiken.
Volgens de rekenprogramma's die er op internet staan is het simpel gezegd hoe dikker de buis hoe beter de werking.
Nu heb ik 2 vragen:
1 zit er een grens aan de maximale diameter van de buis?
2 moet ik de buis gaan berekenen vanuit de hartlijn of de buitenmaat van de cirkel?

( Ik wil een buis gebruiken van 168mm als ik 3,1 meter rond gaan buigen is mijn hartlijn 1 meter maar de buitenmaat 1.168 meter.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand wel eens een grote diameter buis heeft geprobeerd en of dat echt zoveel verschil uitmaakt?
Bijlagen
SDC12278.JPG

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#2 Bericht door PE2AAB »

PD1FER schreef:Een tijdje geleden heb ik een loop antenne gemaakt, zie foto.
Heb wel een beetje hulp gehad van een mede amateur.
Ik moet eerlijk zeggen deze werkt boven verwachting.
Ik kon hier vanuit mijn hobbykamer op de eerste verdieping met 10 wat op 20 meter met Alaska, Venezuela, en Indonesië praten. en dat met een antenne binnenhuis van slechts 85 cm.

Natuurlijk wil ik het systeem nog beter maken.
Het is de bedoeling om de loop voor 10 en 20 meter te gebruiken.
Volgens de rekenprogramma's die er op internet staan is het simpel gezegd hoe dikker de buis hoe beter de werking.
Nu heb ik 2 vragen:
1 zit er een grens aan de maximale diameter van de buis?
2 moet ik de buis gaan berekenen vanuit de hartlijn of de buitenmaat van de cirkel?

( Ik wil een buis gebruiken van 168mm als ik 3,1 meter rond gaan buigen is mijn hartlijn 1 meter maar de buitenmaat 1.168 meter.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand wel eens een grote diameter buis heeft geprobeerd en of dat echt zoveel verschil uitmaakt?
Mooi stukje huisvlijt! Complimenten!
P.s. het lijkt wel zo'n 30 km. poppetje wat in woonwijken wordt geplaatst ;-)

Heb je een schema o.i.d.? Wellicht ook iets voor mij . Ik woon in het centrum van Valkenswaard. Ook hier weinig antenne mogelijkheden.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rzd
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 dec 2010, 19:48

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#3 Bericht door pe1rzd »

hier veel info
http://pa3ect.eu/magloop.html

en hier een programma om zelf te berekenen
http://pa3ect.eu/loopcalc.exe

mijn ervaring : een loop niet groter maken dan 1/4 golf (omtrek)
voor 160 werkt een loop van 2.90 goed en op 80 super !

hoe dunner de loop hoe smalbandiger hij wordt
hou er rekening mee dat je steeds weer moet tunen als je van freq vershuif

groeten harrie
Laatst gewijzigd door pe1rzd op 07 jan 2011, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi PD1FER

Aan de diameter van de buis zit natuurlijk wel een maximum,
Ik denk dat het erg lastig zal zijn om een buis van 168 mm nog rond te buigen naar een diameter van 1 meter.

Verder heel knap dat je met die antenne zulke mooie verbindingen hebt gemaakt.
Ik heb er hier ook een paar gehad en ze konden echt absoluut niet tegen mijn vertical voor 20 mtr op.

In ieder geval veel succes met de loop en maak het niet te dik die buis.
Het wordt zo een enorm dure antenne , en het is behoorlijk simpel om een antenne voor een fractie van de prijs te maken die het echt beter zal doen.

Bedankt voor het delen van je mooie huisvlijt.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#5 Bericht door PD0MV »

mooi werk mijn complimenten, ik zal binnen kort de sites met info bekijken, zo'n magnetic loop is ook handig voor op vakantie als je hem portable maakt.

73 PD0MV :wink: :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#6 Bericht door PE7EB »

pe1rzd schreef:hoe dikker de loop hoe smalbandiger hij wordt
Ik kan me vergissen, maar is dat niet precies andersom?
Ik vergiste me dus niet, en loopcalc heeft dat bewezen :)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pe1rzd
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 dec 2010, 19:48

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#7 Bericht door pe1rzd »

PE7EB schreef:
pe1rzd schreef:hoe dikker de loop hoe smalbandiger hij wordt
Ik kan me vergissen, maar is dat niet precies andersom?
Ik vergiste me dus niet, en loopcalc heeft dat bewezen :)

Eric
sorry je hebt gelijk

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#8 Bericht door PE7EB »

Kan gebeuren Harrie, voor een dipool geldt het zelfde, kon me er dus niet in vinden dat het voor een loop precies omgekeerd zou zijn.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA1FER
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:12
Roepletters: PA1FER

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#9 Bericht door PA1FER »

Hallo allemaal.
Bedankt voor de complimenten.
Inmiddels is de loop een beetje anders als op de foto. ik heb een motor besturing achter de condensator en een gamma match i.p.v. de faraday loop.

Gamma match werkt gewoon beter en heeft als extra voordeel dat je de antenne behoorlijk richting gevoelig maak wat als voordeel heb dat je een hoop storing minder binnen krijg.
Dit heb ik niet uitgevonden maar met dank aan PB2DJ.

Rick, ik kan de antenne echt aanbevelen je kan het beste even googlen voor meer info er staat behoorlijk veel op internet. motorjes heb ik bij karel van de www.hobbyplaza.nl
de vacuumcondensator staan regelmatig op ebay.com.
Mocht je specifieke vragen hebben kan je die altijd aan me stellen.

Wat betreft die 168mm buis die heb ik op mijn werk liggen en het buigen gaat me ook lukken ondanks dat het 4mm dik is.
In de rekenprogramma's zie je de efficiëntie flink omhoog gaan bij een grotere buis diameter.
ik vraag me dus af als ik een 20mm buis vervang voor een 168mm buis gaan ik dan echt met 30% efficiëntie omhoog of is dat puur theoretisch?
Het technische gedeelte heb ik over nagedacht en krijg ik zeker voor elkaar, maar het is de vraag of het nut heeft?
Als er een andere manier is om meer gain te krijgen zou ik dat ook graag willen weten?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#10 Bericht door ----- »

Ziet er goed uit, ik zelf heb recentelijk ook een Loop in elkaar gesoldeerd, met een vacuum-C, de mijne bestrijkt het gebied 30/20/17/15 meter, hier staan wat foto s

Ik ben nog steeds met een motor besturing bezig meer dat project ligt op een laag pitje i.v.m. Lima SDR projectje. Ik zal er wel eens wat foto;s van maken hoe ik het opgelost heb.
De motor die ik heb gekocht is van het type met borstels. Dit houd in dat als de motor draait er een storing van S9 + 60dB is. Op het gehoor afstemmen is er absoluut niet bij, op SWR afstemmen gaat wel.

Ik wil denk ik toch eens gaan zoeken naar een borstelloze motor

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat van mijn Loop antenne met slechts 1.25 meter doorsnee. Voor een HF antenne is dat natuurlijk niets.

168mm zeg je, dan krijg je dus zoiets
http://shorties.be/2009/vragrubns/texta ... 102-01.jpg

73, Marcel

Gebruikersavatar
PA1FER
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:12
Roepletters: PA1FER

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#11 Bericht door PA1FER »

Hee Marcel,

-Kan je stellen hoe dikker de buis hoe beter de werking?
-In je berekeningen hou je dan de buiten diameter aan of de hartlijn?

Dat met dat motortje kan je verhelpen door er wat condensatortjes over te zetten ik ben ook van een s9 storing naar een s2 gegaan en dat is best te doen.
Maar een stappenmotor is natuurlijk het beste ben ik nu ook mee bezig met een kemo b211 bouw pakketje voor stappenmotor besturing.

Bedankt voor je reactie.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#12 Bericht door ----- »

Voor de duidelijkheid, die man op de foto met dat monster ben ik niet. ik vond het op het internet en dit zal zo ongeveer 168mm zijn.

Naar ik begrijp wordt inderdaad het rendement groter naarmate de diameter toeneemt, de ohmse weerstand verminderd namelijk en aangezien de stralings-weerstand ligt in de orde van de milli-ohms helpen alle kleine beetjes. Nog een voordeel van een grote buis diameter is dat de bandbreedte toeneemt.

Ik heb zelf 22mm koperbuis, ik had een vacuüm-C die van 6pF tot 100pF liep en wilde de banden 30/20/17/15. Met de Loop Calculator van KI6GD heb ik de Loop diamater berekend. Daarbij aan beide zijde een marge, vervolgens de Loop geconstrueerd maar echt niet achter de komma. Als je een beetje speelt met de Loop lengte in het programma heb je vrij snel door wat je marges zijn. In mij geval komt dat echt niet op een paar CM aan. Of ik hart of binnen/buiten diameter heb aangehouden weet ik niet eens. De antenne bestrijkt in ieder geval perfect de door mij gewenste frequenties.

Een C-tje zit standaard over de motor aangesloten, maar ik zal er nog eens wat bij plakken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#13 Bericht door PE7EB »

Dan zal je de C'tjes al direct over de koolborstels moeten zetten voor enig effect.
Ik vrees echter dat het nauwelijks wat oplevert, er zal vonkvorming op blijven treden bij de borstels en zo dicht bij je antenne zal dat blijven storen.
Alternatief is dan borstelloos DC, of wellicht een asynchroon AC motortje met omkeerschakeling.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#14 Bericht door PA3DAT »

Hoe dikker de loop, hoe breedbandiger de antenne. Tegelijkertijd neemt de efficiency (het rendement) toe?
Is dat niet met elkaar in tegenspraak?
Breedband-antennes hebben toch een laag rendement? Neem nou een discone...

(Dat kan ik nou wel gaan opzoeken, in antenneboeken, maar daar heb ik even geen zin in :wink: )
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Advies gevraagd over magneticloop antenne project

#15 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef:Hoe dikker de loop, hoe breedbandiger de antenne. Tegelijkertijd neemt de efficiency (het rendement) toe?
Is dat niet met elkaar in tegenspraak?
Breedband-antennes hebben toch een laag rendement? Neem nou een discone...

(Dat kan ik nou wel gaan opzoeken, in antenneboeken, maar daar heb ik even geen zin in :wink: )
Ik heb daar eens een leuk stukje over gelezen. Er was daar sprake van nog een parameter, namelijk formaat.
Het kwam er op neer dat je je deze 3 dingen nooit allemaal tegelijk kan hebben.

Dus klein formaat, breedbandig en efficiëntie kan nooit tegelijk hebben, je moet er 1 inleveren.

De Loop-antenne levert breedbandigheid in, maar is klein en efficiënt.
De Discone levert efficiëntie in, maar is klein en breedbandig.

Een breedbandige, efficiënte antenne zal dus per definitie groot moeten zijn.

Door het groter maken van de buis diameter van de Loop-antenne lever je formaat in (hij wordt groter), daarvoor krijg je terug efficiëntie en bandbreedte.

Volgens deze theorie klopt het dus verhaal dus, ben benieuw naar reacties

73 Marcel

Plaats reactie