Welke antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Welke antenne

#1 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Inmiddels heb ik verschillende antennes geprobeerd met ieder zijn voor- en nadelen.

Ik beschik over een achtertuin met een diepte van ongeveer 15 meter, daar staat ook een boom, die ik als bevestigingspunt kan gebruiken.
Welke antenne kan ik proberen, wil op zoveel mogelijk banden QRV zijn?

De ZEPP en een LW van deze lengte heb ik al geprobeerd. Voorkeur tot nu toe, de ZEPP.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Ben zelf in de gelukkige mogelijkheid om een volle FD-4 weg te kunnen spannen op 12 meter boven de straat.

Kan je iets kwijt in een inverted V?
Dan komt een dipool in gedachten met een open lijn en tuner.

Kan wel ff in het Antennenbuch van Rothammel kijken voor wat meer exotisch :D

73,
Cor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Inverted V

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dat zou een mogelijkheid zijn. En dan de 2 benen naar achteren wegspannen, vanuit het dakraampje.

Ik heb enige tijd geleden een zendamateur gesproken en die had vanuit het dakraampje een been naar buiten gespannen en de andere helft op zolder gelaten.

Wie heeft hier ervaring mee? Volgens mij haal je hier narigheid mee naar binnen......
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#4 Bericht door pa2et »

Een G5RV van 2x7,5 meter en 5m openlijn gevoed is prima te gebruiken voor 40m-10m. Bij 40m is het rendement natuurlijk niet zo hoog. Natuurlijk is een tuner nodig.
73
Eat



ham4ever!

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#5 Bericht door pa3gju »

Tjeerd

Dit is een voorbeeld, de lengte van coax en Twinglead kunnen verschillende lengte hebben, naargelang je eigen behoefte.

Van de zender uit met gewone coax vertrekken, en op het einde van de coax een stroombalun (( mfj 912))aanzetten, vandaar twinlead gebruiken tot aan de antenne. De twinlead aan de antennelitze vastmaken 2x10 meter antennelitze. Met deze zelfgemaakte antenne kan je op alle banden uitkomen. Op die manier krijg je een echte zendantenne. Wel een tuner tussenzetten.

Let op hoe langer de antennelitze hoe beter.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#6 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Wat moet de antenne doen DX op 10 t/m 20 mtr of local on low bands.

Etc Etc.

GP voor 20 mtr van oude kappaspret 3 tegencap. open lijn eraan en klaar lage opstraalhoek op 10 t/m 20 mtr kost geen donder werkt FB.

73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#7 Bericht door on8ww »

pa3gju schreef:Tjeerd

Dit is een voorbeeld, de lengte van coax en Twinglead kunnen verschillende lengte hebben, naargelang je eigen behoefte.

Van de zender uit met gewone coax vertrekken, en op het einde van de coax een stroombalun (( mfj 912))aanzetten, vandaar twinlead gebruiken tot aan de antenne. De twinlead aan de antennelitze vastmaken 2x10 meter antennelitze. Met deze zelfgemaakte antenne kan je op alle banden uitkomen. Op die manier krijg je een echte zendantenne. Wel een tuner tussenzetten.

Let op hoe langer de antennelitze hoe beter.
Wilde even wat info vragen van mijn transceiver naar de mfj912 kan ik makkelijk met 1 meter doen, daar de mfj912 tegen de muur bevestigen, aarding aansluiten en vanaf daar 16m twinlead naar boven en dan 2 x 20m zou dit werken???
want op de nieuwsgroepen avn alt.nl.radio.zendamateur.gelicentieerd daar beweren ze allemaal dat je een symmetrische antenne tuner moet aanschaffen ja ok dat zal nog beter werken maar om ineens zo'n tuner aan teschaffen voor de proberen lijkt me ook dom. Daarom wil ik het even proberen met de mfj912 er tussen ok het blijft symmetrisch naar 1 m coax assymetrisch maar de verliezen zullen wel beter zijn als nu want nu gebruikt ik een FD4 van fritzel.

Graag jullie reacties hiervan?
73's Dave

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Symetrisch

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dave,

Je hebt een antenne met lintlijn en deze gaat naar je symetrische tuner, klopt? Vervolgens gaat er coax van de tuner naar je set?

Lijkt me niks mis mee, of begrijp ik het verkeerd?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#9 Bericht door pa3gju »

on8ww schreef:
pa3gju schreef:Tjeerd

Dit is een voorbeeld, de lengte van coax en Twinglead kunnen verschillende lengte hebben, naargelang je eigen behoefte.

Van de zender uit met gewone coax vertrekken, en op het einde van de coax een stroombalun (( mfj 912))aanzetten, vandaar twinlead gebruiken tot aan de antenne. De twinlead aan de antennelitze vastmaken 2x10 meter antennelitze. Met deze zelfgemaakte antenne kan je op alle banden uitkomen. Op die manier krijg je een echte zendantenne. Wel een tuner tussenzetten.

Let op hoe langer de antennelitze hoe beter.
Wilde even wat info vragen van mijn transceiver naar de mfj912 kan ik makkelijk met 1 meter doen, daar de mfj912 tegen de muur bevestigen, aarding aansluiten en vanaf daar 16m twinlead naar boven en dan 2 x 20m zou dit werken???
want op de nieuwsgroepen avn alt.nl.radio.zendamateur.gelicentieerd daar beweren ze allemaal dat je een symmetrische antenne tuner moet aanschaffen ja ok dat zal nog beter werken maar om ineens zo'n tuner aan teschaffen voor de proberen lijkt me ook dom. Daarom wil ik het even proberen met de mfj912 er tussen ok het blijft symmetrisch naar 1 m coax assymetrisch maar de verliezen zullen wel beter zijn als nu want nu gebruikt ik een FD4 van fritzel.

Graag jullie reacties hiervan?
73's Dave
Dave dat eerste moet werken, echter de twinlead mag niet aan metaal komen. je kan het ook testen of de antenne werkt.
Neem op alle banden een vaste freq, zet er een draaggolf op in fm en kijk wat vermogen je nu werkelijk hebt,van een tuner of powermeter aflezen.
Kijk wat het maximum vermogen is pro band, wel steeds een freq kiezen,
Voorbeeld. 3.550....7.040....enz op alle banden.
Het volgende heb ik vandaag gedaan, de antenne is een gewoon stroomdraadje gesplits van 2x 4 meter lang. Zeer interessant.
Band: telkens op het digitaal gedeelte van de band.
3.5 mhz......0,7 watt dus bijna niet te meten.
7mhz.........30 watt
10 mhz......80 watt
14 mhz......60 watt
18 mhz......60 watt
21 mhz......120 watt
24,5 mhz...100 watt
28 mhz......120 watt
Dit zijn de maximum waarden die ik kon meten op het draadantennetje.
Het is natuurlijk logisch, met deze zeer korte antenne.
De tuner was automatisch, dat heb ik al vermeld.
Nu met die bepaalde waarde kan je de antenne gaan aanpassen, en experimenteren.
De bestelden antenne is nog niet binnen, dus ik experimenteer gewoon verder.

on8ww
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:27

#10 Bericht door on8ww »

Ok Karel bedankt voor de info

Als ik maar 1 meter coax nodig heb tussen tx/rx en de mfj 912 dat zal niks uitmaken en dan direct met een twinlead haaks ten opzichte van de dipool omhoog juist weet ik het niet maar 15m twinlead kan ik wel gebruiken, en misshien zelfs 2 x 25m of 2 x 22m speelt dit een grote rol boven de 20m Karel?

Als ik aan u vraag met de natte vinger zou deze antenne beter werken op 40 en 80m dan die fd4 die ik nu gebruik en zou ik met 2 x 20m of meer kunnen werken op 160m band Karel?

Dit zijn nog mijn laatste vragen

73's Dave on8ww

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#11 Bericht door pa3gju »

Daar moet ik jammer genoeg het antwoord schuldig blijven .
Nu op 1.5 mhz zal je kunnen werken met 2x20 meter echter kijk dan maar naar het vermogen wat je werkelijk kan maken, dat zal beperkt zijn.
De twinlead maakt niet zoveel uit dacht ik , maar daar moet ik passen.
Als je een draadantenne ,maakt van 80 meter lang dan hebt je een halve golf op 160 meter.
Die doet het zeker, maak je de antenne 40 meter lang, die zal het ook doen, maar je krijgt het volle vermogen er niet meer uit.
Dus hoe korter hoe weiniger zendvermogen komt uit de antenne. Ook ontvangstmatig gaat het dan achteruit, al is dit in mindere mate.
Ik leg het hier zeer eenvoudig uit, ik hou niet van ingewikkelde formules en dergelijke, net zoals ikzelf ben, ...eenvoudig.
Experimenteren is de beste leermeester, en men is nooit te oud om te leren,by the way ik ben er 63 en weet niet veel af van draadantennes.
Ik heb in het verleden altijd gewerkt met een rotary dipool.
Een prima link om eens naar draadantennes te kijken, en ook te kijken naar de lengtes en banden.
http://www.gbanttow.nl daar wordt je al een stuk wijzer van.

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#12 Bericht door anemo »

pa3gju schreef:Tjeerd

Dit is een voorbeeld, de lengte van coax en Twinglead kunnen verschillende lengte hebben, naargelang je eigen behoefte.

Van de zender uit met gewone coax vertrekken, en op het einde van de coax een stroombalun (( mfj 912))aanzetten, vandaar twinlead gebruiken tot aan de antenne. De twinlead aan de antennelitze vastmaken 2x10 meter antennelitze. Met deze zelfgemaakte antenne kan je op alle banden uitkomen. Op die manier krijg je een echte zendantenne. Wel een tuner tussenzetten.

Let op hoe langer de antennelitze hoe beter.
Dag Karel,

Moet de voedingslijn(coax) nog een bepaalde lengte hebben, geld ook voor de Twinlead.(is er een minimale lengte??)
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#13 Bericht door pa3gju »

anemo

Ik heb het eens nagevraagt, de twinlead mag 2/3 hebben van de lengte en 1/3 de coaxcabel.
Dit is me verteld door een antennebouwer.
Dus als je 30 meter voedingslijn hebt, 20 meter twinlead en 10 meter coax.
Hoofdzaak je houd de coax kort, gewoon experimenteren is het beste.
Laatst gewijzigd door pa3gju op 21 jan 2007, 22:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#14 Bericht door anemo »

pa3gju schreef:anemo

Qua lengte van juiste antennelitze, kan ik je geen antwoord geven.

Mischien kan je iemand op dit forum je de vraag beantwoorden.

----------------------------
Oké Karel,
Bedankt voor je input, we wachtten even af :wink:
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

Plaats reactie