GB DIPOOL

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

GB DIPOOL

#1 Bericht door pa3gju »

Hierbij toch nog een vraagje.
Heeft er iemand ervaring met de GB DIPOOL draadantenne, met 4 traps en een balun.
Hij is 8 meter lang en voor de 10-15-20 m band.
Hij wordt op zolder opgehangen, buiten gaat niet, mag niet...dus idiaal is dus niet te lang.
Maar zendmatig en ontvangstmatig ???

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#2 Bericht door PA3FS »

Ik denk dat de werking sterk afhangt welk isolatie materiaal er onder het dak is verwerkt ,als er bv isolatiemat. met een damp dichte folie (vaak aluminium) dan zal de werking een stuk minder zijn.Ook moet je rekening houden met de gebruikte mat. van het dak b.v. houten dak spanten of metalen? ect. 73's Frank 8)

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#3 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Karel

Ik ben het geheel met de vorige spreker eens

Is het dak geisoleerd met isolatie voorzien van een alu-laag dan wordt je zolder een kooi van Faraday dan werkt het op VHF en UHF hopeloos zeer slecht en op HF heel erg slecht.
Verder werkt een draad van 8 meter als een draad van 8 meter mits goed weggespannen en op de juiste manier gevoed.
Leuk tot op 20 meter daaronder alleen geschikt voor RX.

Ik denk dat een magloop erg geschikt zou kunnen zijn in uw situatie.

Maar een magloop voor 80 meter moet wel al 3 meter minimaal zijn en 4.5 meter doorsnede zou gewenst zijn en dan nog zit je vaak onder 50 % rendement op 40 meter doet zo een loop het leuk vanaf 2 meter doorsnede en op 20 meter kan net met 1 meter doorsnede.

Wonderantennes bestaan niet en mijn onderschrift doet de rest verklaren.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#4 Bericht door pa3gju »

Tja wel een beetje vreemd dan.
Ik heb een magnetic loop op de zolder staat en die werkt perfect, de MFJ-1786. Heb met de magnetic loop 60 landen bevestigd met qsl kaarten in minder dan 11 maanden, in verschillende modes.
En ook een 2 meter antenne verticaal, werkt perfect op 2 meter, hij hangt aan een touwtje hi.. dus zwevend ( hi...zweef antenne, moet nog octrooi aanvragen)om zo te zeggen, gisteren nog schotland mee gewerkt op 2 meter repaiter en zwitserland ook op de repaiter.
De 8 meter draad antenne komt er in ieder geval om eens het verschil te weten tussen een magnetic loop en een draadantenne.
Heb nu ook een automatische tuner de MFJ-993B, om de boel onder controlle te houden...hoop ik.
De antenne wordt diagonaal weggespannen, dus schuin omlaag 4 meter en de andere kant ook 4 meter, dus met het schuinse dak meelopend.
Het speekwoord wat niet baat, wat niet schaad.
Maar ja wie ben ik...
8)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#5 Bericht door PA3FS »

Misschien is je zolder niet geisoleerd of met ander materiaal, maar als het werkt is goed ! Good dx 73's PA3FS Frank

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Antenne op zolder

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3gju schreef:Heb met de magnetic loop 60 landen bevestigd met qsl kaarten in minder dan 11 maanden, in verschillende modes.
8)
Dat is een fraai resultaat, hoeveel vermogen gebruik je?

Ik zou proberen zo'n antenne zelf te maken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#7 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen .

Ik heb ook een magloopje op zolder.

Hetzelfde formaat als de MFJ, maar dan van rood koper en met nog meer procenten aan effectieviteit , ik heb er ook een van 2 meter diameter gemaakt met nog meer effectiviteit ook roodkoper , maar als ik die dingen vergelijk zowel buiten als binnen op 20 en 40mtr. met m'n vertikale antennes voor zowel 20 als 40 dan geef mij m'n omgebouwd 11 mtr. stokje van 30 euro nieuw op 20 maar hoor.

En op 40mtr heb ik 2 omgebouwde vertikale 11 kappastokjes die we in fase kunnen sturen dan is zo een magloopje een dummy load.

ook m,n 40 mtr monopooltje maakt er gehakt van.

Ik ben nu bezig met een paar lucht C-tjes waarvan 1 van ongeveer 70 pF max met totaal 8mm plaatafstand, en eentje met ongeveer 150 pF met 5 mm plaat afstand, uiteraard op afstand te bedienen vanuit de shack.

Kan ik nog eens een loopje van ruim 4 mtr. maken voor 80 en 40 mtr. want met 2 amateurs in huis zal ik multi rig multi operator multi antenne moeten gaan werken, junior zal wel wat antennetjes in gaan pikken.

73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#8 Bericht door PA3FS »

Jos pa7wwo schreef:Hoi Allen .

Ik heb ook een magloopje op zolder.

Hetzelfde formaat als de MFJ, maar dan van rood koper en met nog meer procenten aan effectieviteit , ik heb er ook een van 2 meter diameter gemaakt met nog meer effectiviteit ook roodkoper , maar als ik die dingen vergelijk zowel buiten als binnen op 20 en 40mtr. met m'n vertikale antennes voor zowel 20 als 40 dan geef mij m'n omgebouwd 11 mtr. stokje van 30 euro nieuw op 20 maar hoor.

En op 40mtr heb ik 2 omgebouwde vertikale 11 kappastokjes die we in fase kunnen sturen dan is zo een magloopje een dummy load.

ook m,n 40 mtr monopooltje maakt er gehakt van.

Ik ben nu bezig met een paar lucht C-tjes waarvan 1 van ongeveer 70 pF max met totaal 8mm plaatafstand, en eentje met ongeveer 150 pF met 5 mm plaat afstand, uiteraard op afstand te bedienen vanuit de shack.

Kan ik nog eens een loopje van ruim 4 mtr. maken voor 80 en 40 mtr. want met 2 amateurs in huis zal ik multi rig multi operator multi antenne moeten gaan werken, junior zal wel wat antennetjes in gaan pikken.

73 Jos
Hoe heb je die omgebouwd :?: die 11m stokken,kan ik dat ergens op een site weer vinden? je mag het me ook mailen :!: Misschien kan ik hier in de tuin er wat mee, ik er toch nog een paar liggen. 73'Frank
Laatst gewijzigd door PA3FS op 10 nov 2006, 09:31, 2 keer totaal gewijzigd.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#9 Bericht door pa3gju »

Tjeerd

Ik werk ze met verschillende vermogens.
30 watt....70 watt....100 watt...no problem.
De magnetic loop staat op een yaesu rotor, en dat helpt ook wel wat mee qua richtinggevoeligheid.
Deze namiddag hoorde ik weer ZL met rst 55 op 14.195 mhz, dus zeker niet slecht. Jammer dat er weer een enorme pile up was , maar ja dat kan niet anders.
De modes...cw...rtty...bpsk31....fonie. En de 17 meterband is zeker in het oog te houden, die geeft wel soms verrassingen, heb daar in ssb fonie met japan gewerkt een paar weken terug.
Dus al bij al valt het zeker niet tegen de magnetic loop op de zolder, en de condieties zijn nog niet bijzonder op dit ogenblik.
Enkele jaren terug werkte ik italie met een draadantenne van kelemen 22 meter lang op 80 m, in zigzag gespannen,op de zolder met 10 watt. Vreemd genoeg konden ze mij niet horen hier in nederland hi...Maar ja dat is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door pa3gju op 12 nov 2006, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#10 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Het ombouwen van een 11 mtr kappa halve golf GPA.

Onder in het zwarte isolatortje net boven de PL chassisdeel zit een spoeltje.
Dat spoeltje er uit knippen en een simpel draadje van de center connect van de PL chassisdeel naar de straler toe in brengen.
Antenne inkorten tot ongeveer 5.00 mtr a 5.20 mtr (lengte hangt erg af van plaatsingshoogte en aantal tegencapaciteiten enz.)
3 tegencapaciteiten van soepel electra draad van 5.10 - 5.25mtr lengte aanbrengen en verbinden onder aan de aluminium U-beugel van de GPA 27 1/2 golf aan massa dus.
Tegencapaciteiten schuin naar beneden afspannen SWR afregelen op door middel van lengte van straler en tegencapaciteiten aan te passen voor gewenste frequentie en klaar.

in het midden van de band afgeregeld heb je een max SWR op banduiteinden van ongeveer 1.2 a 1.3 dus absoluut geen tuner nodig

Hoogte van de antenne is prima als de onderkant van de straler ongeveer 3 a 4 mtr hoog is.
Hoogte van 40 mtr is ook prima en alles daartussen ook.

Ik ben nu bezig om het ding om te bouwen naar 20, 15 en 10 mtr. , maar dat zal nog even duren ik zit krap in de tijd hier.

Publicatie zal eventueel plaats vinden terzijner tijd in het clubblad van de VRA (vlaamse radio amateurs) of in het clubblad van de ZWVRAC de zuidwest vlaamse radio amateur club.

Of op de website van P4OSS

Andere kappa ombouw is Avanti sigma IV en is niet moeilijk maar vaak niet geschikt voor amateurs omdat ze dan een antenne hebben van 10 mtr lengte ruim. en dito tegen capaciteiten.
Ook deze antenne geeft bij goede afregeling een bandbreedte van SWR max 1.3 over de hele 40 mtr band van 7.0 tot 7.2


De werking van beide antennes is vaak veel beter of gelijk aan alles wat je kan kopen aan verticals.

Zeker de gestapelde trap prullen zijn erg veel minder dan de full size omgebouwde kappa sprieten.

Let wel op verticals op 40 mtr gaan het pas echt goed doen op afstanden oven de 1000 km in verband met hun lage opstraal hoeken.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#11 Bericht door pa2et »

Ik ben nu bezig om het ding om te bouwen naar 20, 15 en 10 mtr. , maar dat zal nog even duren ik zit krap in de tijd hier.
Kan je al een tipje van de sluier oplichten? Ik ben er ook druk mee, heb de k-spriet uitelkaar liggen en een hoop soappads ernaast want het ding zit onder de roet en aanslag! De spoel is verteerd, maar die moest er toch al uit.

Ik ben erg benieuwd hoe jij de k-spriet multiband gaat maken.
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#12 Bericht door PA3FS »

Ik ben nu bezig om het ding om te bouwen naar 20, 15 en 10 mtr. , maar dat zal nog even duren ik zit krap in de tijd hier.


:lol: Ja licht eens een tipje v/d sluier op :!:

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#13 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Ik zal een klein tipje oplichten van de sluier.

de Kappaspriet voor 40 mtr (full size 1/4 golf GP met tegencapaciteiten)
doet het hier in Oss en in Wamel en Belgie uitstekend op 40, 20, 15 mtr.
Zonder tuner over alle drie de hele banden en met coax gevoed.

De 80 mtr kwartgolf Marconie antenne (ook full size), doet het ook super op 40 meter als halve golf over de hele band SWR < dan 1.3 en met coax gevoed.

Waarom zou ik dat geintje dan ook niet op 20, 15, 10 mtr uit kunnen halen.

Je hebt zelf al het verotte halve golf aanpasspoeltje voor 11 mtr weggegooid, zo een spoeltje kan je ook voor een halve golf op 10 mtr maken en ook voor een halve golf op 20mtr en ook voor een halve golf op 40 mtr. en dat weet ik omdat ik al die spoeltjes al gemaakt heb.

een paar simpele 12 volt relais onder aan de antennes schakelen vanuit de shack met een stukje tweelingsnoer de antenne om van zonder spoeltje als kwartgolf GP naar halve golf vertical GP met spoeltje.
Je verpakt het stukje gaatjesprint met de relais in een gesoldeerd printplaten kastje en het spoeltje gaat met het printplatenkastje en aansluitingen en al in een stukje regenpijp met 2 afdichtingsdoppen en klaar.
Het ding voor 80/40 mtr staat hier al 3 jaar feiloos in de tuin te werken zonder enig probleem.

Helaas gaat zo een spoeltje alleen maar een aanpassing geven op antennes met een hoogohmige R en met een capacitieve reactantie.
Op 15 meter heeft een 3/8 golf GP een redelijk hoogohmige R en een Inductieve reactantie. daar moet je wat anders verzinnen.
Het mooie is dat als je een LC aanpassingsnetwerk loslaat op 10 en 15 mtr. komt daar op een GP voor 20 mtr een spoel uit van op beide banden ongeveer 1.85 uH en een C van ongeveer 20 pF op 10mtr en 40 pF of zo op 15mtr.

Verder is het een kwestie van lekker prutsen een paar C-tjes een spoeltje en een paar relais, dat kan iedereen je moet alleen niet al te best weten wat je doet want dan kom je nog veel meer leuke dingen tegen die je met een kappasriet van 3 tientjes nieuw kan, en dan verkopen ze nooit geen dure slecht werkende fabrieks wonderantennes meer.

Verder wordt het een kwestie van trial en error, ik ben met de spoel voor de 80/40 antenne 1 1/2 dag aan het pielen geweest en met de spoel voor 40, 20 en 15 mtr GP 2 maanden omdat ik voor iedere proef met een ander spoeltje de polder in moest om de antenne op te bouwen en uit testen. indien niet goed weer terug naar huis en opnieuw een spoeltje maken.
Bijlagen
Schema2-of3-band-GP.jpg
schematje van de 40, 20 mtr aanpasspoel en schakeling.
(44.86 KiB) 722 keer gedownload
aanpasspoel-20mtr.jpg
foto van aanpasspoel voor 20 mtr halve golf met reais en printplaten kastje.
(49.39 KiB) 741 keer gedownload
Foto van de 40mtr , 20mtr en 15mtr GP op onze laatste velddag hier
Foto van de 40mtr , 20mtr en 15mtr GP op onze laatste velddag hier
40mtrgpvelddag.jpg (29.07 KiB) 5535 keer bekeken
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#14 Bericht door pa2et »

Jos, bedankt voor de uitgebreide informatie!

Even voor het beeld met een 1/2 golf K-spriet:

20m = 1/4 golf, dus rechtreeks coax gevoed.
15m = 1/3 golf, verlengspoel nodig.
10m = 1/2 golf, spanningsgevoed dus transformator nodig.

Ik zal daar ook eens op spinnen, misschien een list om 15m en 10m te combineren.
73
Eat



ham4ever!

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#15 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi PA2ET

Ik ga een kappaspriet ombouwen van 11 mtr halvegolf naar 20 mtr kwartgolf Groundplane met 3 of 4 tegencapaciteiten (zoals in de cursus N en gevraagd wordt).
Dan bouw ik die kwartgolf GP voor 20 om naar 20, 15, 10 mtr.
Op 20 geen aanpassing schakelen want het is een 1/4 golf GP dus resonant en laagohmig ongeveer 50 ohm werkt prima.

Op 10 meter schakel ik dan d.m.v. relais de straler om naar een spoel naar de hete kant van de Pl, boven die spoel zit een C-tje naar aarde dat LC netwerkje moet dan 50 ohm op 10 gaan maken.

Op 15 meter schakel ik een C-tje parralel aan het al bestaande C-tje voor 10mtr. en het al bestaande spoeltje voor 10mtr. en deze 2 C-tjes en het spoeltje moeten dan het LC netwerkje voor 15 mtr zijn om daar 50 ohm te maken

Als ik het werkende heb maak ik wel een paar fototjes en zal ze op deze site zetten als artikeltje onder hoofdstuk antennes.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie