Sterkteberekening antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Wiert
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2010, 11:09

Re: Sterkteberekening antennemast

#31 Bericht door Wiert »

PA-een schreef:Beste OM's/YL's,

Ik heb sinds enkele maanden een prachtige antennemast in de tuin liggen. Dit is dan ook mijn probleem, hij staat nog steeds niet.. ;)

Ik wil dolgraag de bouwvergunning aanvragen, maar ik heb wat moeite bij het vinden van een sterkteberekening. Aangezien ik 'm 2e hands (maar zo goed als nieuw) gekocht heb van een meneer uit Belgie, en het een zelfgemaakt ontwerp is, zijn er geen berekeningen aanwezig. Het is een vaste vakwerkmast van 3x 6 meter, dus in totaal 18 meter hoog.
Er is een kooi meegeleverd om in een betonnen fundering te gieten, maar deze is ontworpen voor de Belgische, niet-kustelijke gronden en waarschijnlijk aan de kleine/diepe kant.

Vraag aan een aantal zendamateurs wat er voor fundering nodig is, en men krijgt niet 1 hetzelfde antwoord. De één zal zeggen dat een flink brok beton voldoende is, de ander dat er 1 of meer heipalen nodig zijn.Ruud heeft wel een berekening voor je.

Welnu, ik wil eindelijk eens duidelijkheid en ben dus op zoek naar iemand die een sterkteberekening kan verzorgen. Ik heb een lokale aannemer benaderd, maar die kwam niet verder dan een astronomisch bedrag te schatten waarvoor ik beter een (of eerder 2) nieuwe uitschuifbare antennemast kan kopen... Wat ik niet van plan ben ;)
Het kan natuurlijk zijn dat uit de sterkteberekening volgt dat het funderingsplan voor deze mast mij te kostbaar wordt, maar ook dit wil ik nu eens zeker weten. De mast verkopen kan altijd nog...

De vraag is dus of er mensen op dit forum aanwezig zijn die zelf een sterkteberekening voor mij kunnen verzorgen, danwel dat men iemand (constructeur/aannemer/..) kent die me op weg kan helpen.

Niets is zo frustrerend als elke dag naar je mast kunnen kijken, maar niet weten of je hem ooit kunt gebruiken. :(

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie hulp!

73,
Floris
PA1FW

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Sterkteberekening antennemast

#32 Bericht door PA3HMP »

jammer, alles hangt en staat met de ondergrond, veengrond wil dus zeggen of heel diep of breed.

maar een fundering hoeft niet perse vierkant te zijn, bij een vereniging waar ik vroeger lid van was hebben we dat anders gedaan, een grote plaat beton met een kolom erop gegoten met betonijzer erin, je krijgt dan een omgekeerde T vorm in de grond waarbij alles wat aan grond op de grotere plaat naast de kolom ligt meegerekend kan worden en daar de grote plaat aan de onderkant heb je een stevige voet.

uit mijn hoofd stond daar een groene 24 meter ex rijkspolitiemast op en die staat er al meer dan 18 jaar en heeft menige storm doorstaan.

ik heb ook al eens gezien dat men een betonnen piramidevorm met platte bovenkant gegoten hadden om ook daar een zo'n breed mogelijke voet aan de onderkant te krijgen.

NL13746
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2016, 13:01
Roepletters: PD9DP
Locatie: Deurne

Re: Sterkteberekening antennemast

#33 Bericht door NL13746 »

Misschien heb ik het mis, maar een sterkberekening zal ook op je mast van toepassing zijn, je kan wel 8m3 aan beton gieten maar je mast zelf zal ook een berekening moeten hebben.

Ik heb een Truss staan en daar een mooi PDF van gekregen met alle berekeningen die de Truss mag hebben. Hij gaat z.s.m. tegen de woning aan.

Afbeelding (de foto)

PA-een schreef:Beste OM's/YL's,

Ik heb sinds enkele maanden een prachtige antennemast in de tuin liggen. Dit is dan ook mijn probleem, hij staat nog steeds niet.. ;)

Ik wil dolgraag de bouwvergunning aanvragen, maar ik heb wat moeite bij het vinden van een sterkteberekening. Aangezien ik 'm 2e hands (maar zo goed als nieuw) gekocht heb van een meneer uit Belgie, en het een zelfgemaakt ontwerp is, zijn er geen berekeningen aanwezig. Het is een vaste vakwerkmast van 3x 6 meter, dus in totaal 18 meter hoog.
Er is een kooi meegeleverd om in een betonnen fundering te gieten, maar deze is ontworpen voor de Belgische, niet-kustelijke gronden en waarschijnlijk aan de kleine/diepe kant.

Vraag aan een aantal zendamateurs wat er voor fundering nodig is, en men krijgt niet 1 hetzelfde antwoord. De één zal zeggen dat een flink brok beton voldoende is, de ander dat er 1 of meer heipalen nodig zijn.

Welnu, ik wil eindelijk eens duidelijkheid en ben dus op zoek naar iemand die een sterkteberekening kan verzorgen. Ik heb een lokale aannemer benaderd, maar die kwam niet verder dan een astronomisch bedrag te schatten waarvoor ik beter een (of eerder 2) nieuwe uitschuifbare antennemast kan kopen... Wat ik niet van plan ben ;)
Het kan natuurlijk zijn dat uit de sterkteberekening volgt dat het funderingsplan voor deze mast mij te kostbaar wordt, maar ook dit wil ik nu eens zeker weten. De mast verkopen kan altijd nog...

De vraag is dus of er mensen op dit forum aanwezig zijn die zelf een sterkteberekening voor mij kunnen verzorgen, danwel dat men iemand (constructeur/aannemer/..) kent die me op weg kan helpen.

Niets is zo frustrerend als elke dag naar je mast kunnen kijken, maar niet weten of je hem ooit kunt gebruiken. :(

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie hulp!

73,
Floris
PA1FW

Jo DX
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2017, 11:08

Re: Sterkteberekening antennemast

#34 Bericht door Jo DX »

Wiert schreef:
PA-een schreef:Beste OM's/YL's,

Ik heb sinds enkele maanden een prachtige antennemast in de tuin liggen. Dit is dan ook mijn probleem, hij staat nog steeds niet.. ;)

Ik wil dolgraag de bouwvergunning aanvragen, maar ik heb wat moeite bij het vinden van een sterkteberekening. Aangezien ik 'm 2e hands (maar zo goed als nieuw) gekocht heb van een meneer uit Belgie, en het een zelfgemaakt ontwerp is, zijn er geen berekeningen aanwezig. Het is een vaste vakwerkmast van 3x 6 meter, dus in totaal 18 meter hoog.
Er is een kooi meegeleverd om in een betonnen fundering te gieten, maar deze is ontworpen voor de Belgische, niet-kustelijke gronden en waarschijnlijk aan de kleine/diepe kant.

Vraag aan een aantal zendamateurs wat er voor fundering nodig is, en men krijgt niet 1 hetzelfde antwoord. De één zal zeggen dat een flink brok beton voldoende is, de ander dat er 1 of meer heipalen nodig zijn.Ruud heeft wel een berekening voor je.

Welnu, ik wil eindelijk eens duidelijkheid en ben dus op zoek naar iemand die een sterkteberekening kan verzorgen. Ik heb een lokale aannemer benaderd, maar die kwam niet verder dan een astronomisch bedrag te schatten waarvoor ik beter een (of eerder 2) nieuwe uitschuifbare antennemast kan kopen... Wat ik niet van plan ben ;)
Het kan natuurlijk zijn dat uit de sterkteberekening volgt dat het funderingsplan voor deze mast mij te kostbaar wordt, maar ook dit wil ik nu eens zeker weten. De mast verkopen kan altijd nog...

De vraag is dus of er mensen op dit forum aanwezig zijn die zelf een sterkteberekening voor mij kunnen verzorgen, danwel dat men iemand (constructeur/aannemer/..) kent die me op weg kan helpen.

Niets is zo frustrerend als elke dag naar je mast kunnen kijken, maar niet weten of je hem ooit kunt gebruiken. :(

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor jullie hulp!

73,
Floris
PA1FW
Always Looking for DX! :roll:

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Sterkteberekening antennemast

#35 Bericht door SWL nl 5321 »

Goede middag Floris.

De antenneproblematiek.....er is en wordt veel over geschreven.
Ik wil je adviseren om voordat je je een hoop werk op de hals haalt met beton storten en andere voorbereidende werkzaamheden de zekerheid te verkrijgen op schrift, over de wensen van de buren.
Gaan deze akkoord, dan is dat mooi meegenomen.
Anderszins wordt het een gevecht tegen de autoriteit van de omgeving en de Gemeente.????
Zie de situatie zoals in dit forum uitgebreid is verwoord.
Succes verder met de ontwikkeling

73

Robert.


Ik zag in een eerder bericht van je dat in 2010 er een voornemen lag om de mast te verkopen, gezien alle toen bekende problematiek Floris.......
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Plaats reactie