actieve antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: actieve antenne

#46 Bericht door PA0FRI »

PA0FRI schreef:
Michiel schreef:Dit is echt een goede antenne.
Omdat de ontwerper PA3GZK (Chris) geen lid is van dit forum, kunt u specifieke informatie over de antenne het beste direct via email bij hem opvragen: chr.geurts (at) planet.nl
In verband met mogelijke instabiliteit van het IC bij voeding met een korte coaxkabel, is een weerstand van 240 Ohm verhoogd naar 330 Ohm. Het artikel is daarom ge-updated: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Active ... ntenna.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: actieve antenne

#47 Bericht door Goos »

Kwam een vraag binnen om wat extra gevoeligheid voor op HF voor mobiel om storing te zoeken.

Ik heb toen een 1:5 trafo gewikkeld (1: 25 impedantie) en in een ouderwetse katrein kleefvoet gestopt, gaf een winst van ~ 15- 20 dB t.o.v. de normale spriet op de auto. voorstelbaar natuurlijk als je nagaat dat de impedantie van een korte spriet in de ordegrootte van kilo ohms zit en dus wordt "kort gesloten" door de ontvangeringang nu heb je alleen de verliezen van het transformeren.
Inderdaad een fetje als sourcefolger is de ideale impedantie transformator je krijgt dan (bijna ) de volledige spanning van het sprietje . echter door de niet lineariteit kun je een hoop ellende verwachten vooral wanneer er geen lowpass filter voor zit i.v.m. het fm-omroepgeweld. Je vind dan de hele FM band terug op de korte golf.
2e orde IP is heel belangrijk bij dit soort dingen

O Ja en voor de loop , dat is wat nu juist nooit opgegeven wordt bij MARretjes en ERAtjes

Dus als het echt niet veel versterking nodig is , is dit misschien ook een oplossing.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#48 Bericht door Michiel »

De loop antenne gebruik ik nu al aardig wat maandjes.
Eerst heeft de antenne op een rotor achter in mijn tuin gestaan op 1,5m voet hoogte.
Nu staat hij op het platte dak op de zelfde tegelvoet.

Maar steeds werd nu de ontvangst slechter, zeker op de hele lange freq.
Bv dcf 77.5 kwam hier met een s4/5 binnen, en de fransoos op 162khz een s8.
Nu hoor ik geen dcf meer en de 162 is ook aardig stil geworden.
De 747 komt hier ook nog maar een s7 binnen, dat was voorheen ook 9 +20db
Wat zou er aan de hand zijn?
Het lijkt wel of de ina gaar aan het worden is, of dat er vocht in de antenne zit.
De antenne krijgt max 5,57V en heeft ook nooit op een hogere spanning gedraaid.
Het rare is dat vanmorgen op het ene moment op het andere moment de ontvangst slecht werd toen ik aan het luisteren was.

Nu luister ik maar op een discone met een preamp ertussen.
Daar ontvang ik ook de 77khz mee en dat werkt ook redelijk.
Alleen nu kan ik niet mijn storing meer uit nullen.

(De test met de miniwhip heb ik niet meer gedaan.
De loop werkte zo goed , dat ik geen zin had in een 2e actief antenne op het dak.)

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: actieve antenne

#49 Bericht door PD7MAA »

Onweer in de buurt gehad?
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#50 Bericht door Michiel »

Vannacht wel, maar dat was om 2:30.
Toen ik om 5 uur achter de ontvanger zat werkte hij eerst nog wel redelijk.
Het leek wel of het heel geleidelijk steeds minder werd, tot vanmorgen zat te luisteren zakte plots het hele ontvangst in elkaar.
Ik merk als ik de spanning van 1.27 tot 5,57 verander de ontvangst wel zwakker en nog zwakker word.

pd1api
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2009, 12:30

Re: actieve antenne

#51 Bericht door pd1api »

bij van dijken in hoogkerk kun je een kant en klaar bouwpakketje kopen.en wil je helemaal niet bouwen dan kunt je een kant en klaar model kopen ingebouwd en plastic doosjes met kabel compleet volgens mij voor 99 euro.
groeten sander pd1api

http://www.vandijkenelektronica.nl/

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: actieve antenne

#52 Bericht door PA2LAD »

pd1api schreef:bij van dijken in hoogkerk kun je een kant en klaar bouwpakketje kopen.en wil je helemaal niet bouwen dan kunt je een kant en klaar model kopen ingebouwd en plastic doosjes met kabel compleet volgens mij voor 99 euro.
groeten sander pd1api

http://www.vandijkenelektronica.nl/
Ja, maar dat is Michel z'n probleem ook niet. Er gaat wat stuk en hij vraagt zich af wat er dan fout gaat en hoe hij het op kan lossen. :wink: Michel: begin eens met een universeelmeter wat te meten. Sluiting in de bedrading, een zekering die een hoge weerstand is geworden. Zomaar wat dingen die in de praktijk voorkomen.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#53 Bericht door Michiel »

Ik had gelijk de universeel meter erbij gepakt en gemeten wat mijn spanning was naar de loop.
De spanning was gewoon goed, voor de rest kon ik er op dat moment ook niet aan ontdekken.
Alle tussen kabels nagekeken .
Zal het dak weer op moeten en de loop naar beneden halen en preamp vervangen .
Wel vreemd, maar gelukkig had ik tijdens de bouw gelijk 2 printjes gemaakt voor de loop in geval dat.
Maar dat het zo snel vervangen moest, had ik niet verwacht.

Ik weet niet of er meer bouwers zijn met het zelfde euvel.
Het kan ook zijn dat ik een slecht exemplaar had van die ina.
Hoe dan ook , het zal snel weer werken.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: actieve antenne

#54 Bericht door PA5COR »

Als de 2 anti parallel geschakelde diodes op de ingang goed zitten mag de INA niet sneuvelen.
Heb dezelfde schakeling gehad met loop met 4.5 meter coax en met 1000 watt op 6 meter naast de loop bleef die gewoon werken.

Toch weer vervangen door de eigenpruts long tailed paar BFW16A loop met versterker, minder problemen met doorbraak van omroep stations met een loop gemaakt van alustrip 1.5 cm x 4 meter lang.
Deze werkt net wat beter als de INA versterker, en ook 2 printen gemaakt en geprobeerd.

De schakeling met het long tailed paartje is wat uitgebreider maar werkt naar mijn ervaring iets beter, en kan ook prima tegen 1000 watt op 6 meter naast de loop en ook nog zonder beschermings diodes, en met vele malen stevig onweer ook geen problemen gehad.

De coax naar de ontvangst ingang van de FT 2000-D is wel voorzien van 2 anti parallel geschakelde BAT 85 Schottky diodes zodat er geen teveel signaal op de ontvanger ingang komt te staan.

De loop is met beide kanten elk via een 0.47 Uf C aan de basissen gekoppeld met de ingangen van de long tailed pair loop torren.
Deze krijgen vrij veel DC stroom klasse A oftewel 1/4 van de max stroom loopt er als ruststroom door elke tor.

Werkt prima van 30 KHz tot en met 50 MHz ( bereik van de FT 2000-D )
Torretjes zijn 1 watt type voor max 1.1 GHz.( C.A.I. versterker torren)

Voordeel, blijft lekker warm en sneeuw heeft geen kans ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#55 Bericht door Michiel »

Je maakt mij nieuwsgierig Cor over jouw loop.

Wat mijn opviel was ook bij mijn dat de omroep diverse keren te horen was op het 0-30MHz spectrum.
Ik gebruik hier een PMSDR dus geen rtl-dongel waar de omroep band loopt door te spetteren op mijn converter.
Toen de loop laag in de tuin stond , had ik hier geen last van.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: actieve antenne

#56 Bericht door PA5COR »

Kan het schema wel eens optekenen en plaatsen, de BFW16A is nog wel verkrijgbaar, de uitkoppeling van de collectors gaat via 0.47 C's en dan met een ferrietstaaf met 2 x 25 wikkelingen erop ( een wikkeling van de C's en de andere wikkeling van de uitgang naar de + van de print.
Zo word het versterkte signaal via de trafo doorgekoppeld op de uitgangs wikkeling en die levert ook meteen de + voedingsspanning naar de print met ontkoppeling op de plus.

In huis zit via een adaptor de voedingsspanning via een schakeling die naar de versterker gaat en de doorkoppeling van het ontvangssignaal naar de transceiver.

Met behulp van de waardes van de in/uitkoppel C's kun je bepalen waar eventueeel het afvalpunt moet liggen, voor mijn buitendeur loop is dat met 0.1 C's gedaan omdat ik de loop gebruik voor 160 -10 meter en niet veel de lage kant onder 160 meter gebruik, de middengolf gaat echter nog steeds prima, maar bij 540 KHz is er al duidelijk afval in versterking.
Met de 0.47 Uf c's loopt de versterker door tot 30 KHz en dus ook midden en lange golf en lager.

Belangrijk is dat er een behoorlijke ruststroom loopt en dus de transistoren behoorlijk in klasse A staan.
Daarmee loopt de toch al hoge versterking van de UHF torren iets terug, maar krijg je daar lineare versterking terug zonder mengproducten.

Heb hiervoor met J 310 torretjes etc geexperimenteerd maar dit heeft tot nu toe de beste resultaten opgeleverd.
Ik ben niet de enigste die met de INA versterker wat problemen had, en meerdere versterkertjes gebouwd, maar de eigenpruts werkte toch echt beter.
Heb je niks dan is de INA versterker, zeker gezien het simpele schema echt wel aan e bevelen, maar ik ben nu eenmaal een "mierenneuker" die net zolang experimenteerd tot ik tevreden ben, en ik ben niet gauw tevreden....

Ik wil op 40 meter geen doorbraak horen van de sterke omroep stations die daar vlak bij zitten als ik dat ook niet heb op mijn normale FD-4 of inverted L antenne.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#57 Bericht door Michiel »

Het klinkt veel belovend Cor.
ik ga morgen het dak op om de loop weer aan de gang te slingeren.
Dus dat is morgen zo wie zo weer voor elkaar.
Maar wat je verteld over de 40 meter band , daar heb ik ook behoorlijk last van.
de 7.077 zit nog net op het randje van die omroep band meng signaal.
Erg storend, in de tuin had ik er geen last van.

Mocht je er ooit tijd voor vinden om jouw schakeling op papier te zetten houd ik mij aanbevolen.
Ik ben ook altijd bezig met verbeteren en uitproberen.
Zo blijf je lekker bezig.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#58 Bericht door Michiel »

Gisteravond toch nog even aan het testen geweest met de loop, maar de ontvangst was nog steeds erg slecht.
Alle kabels voor een 2e keer doorgemeten en nog maar een keer de spanning gecontroleerd , moest het probleem toch in de loop zitten.
Omdat alle kabels die hier binnen komen op een stukje hoeklijn zijn gemonteerd, had ik eigenlijk niet niet de kabel van de loop nagemeten.
Ik kom er niet goed bij , en geloofde wel dat dat goed zat.
Toch meten ik een weerstand van rond de 90Ohm op mijn loop plug.
Raar, dit kan niet kloppen .
Toch vocht in de antenne ?

Vandaag de loop maar eens van het dak af gehaald om te kijken wat er nu eigenlijk mee aan de hand was.
Toen hij eindelijk beneden lag in de voortuin eerst maar even de loop uit elkaar gesloopt om te kijken of hij vol stond met water.
Dat was dus niet het geval, hij was kurkdroog.
Afbeelding
Wel was ik iets te bruut aan de gang , ik trok mijn hele printje uit elkaar.
Geen probleem, maar nu kon ik misschien niet meer achterhalen wat het probleem was.
Toen ik hem uit zijn pijpje had gesoldeerd, kon ik er niks raars aan zien.
Maar toen ik de meter er op zette zag ik weer die waarde van 93OHM.
De ina maakt dus sluiting intern.
Bij de nieuwe versterker was dat niet zo, dus het nieuwe printje er maar in gesoldeerd.
Afbeelding
Afbeelding
De loop weer in elkaar gezet, en weer op zijn plekkie op het dak gezet.
Afbeelding

Al met al toch wel weer een paar uurtjes werk, en dat op Vaderdag.
Maar dat was wel even een goed excuus om de hele middag lekker te hobbyen. :wink:

ps toch overstuurd de loop wel als ik de spanning opdraai boven de 3,5Volt.
Boven de 5Volt tot 5,5Volt gaat het weer goed , maar is het signaal wel erg hard.
Dus nu hou ik de spanning maar onder de 3,5Volt.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#59 Bericht door Michiel »

PA0FRI schreef: In verband met mogelijke instabiliteit van het IC bij voeding met een korte coaxkabel, is een weerstand van 240 Ohm verhoogd naar 330 Ohm. Het artikel is daarom ge-updated: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Active ... ntenna.htm
Ik liep dus ook tegen deze problemen aan.
Zelf heb ik er 10 meter aircell7 aan de antenne geknoopt.

Omdat de mijn de "geest"had gegeven ben ik hier ook meer op gaan letten.
Ik merkte dat mijn antenne boven de 3 volt minder gevoelig werd en boven de 4,5V weer begon te versterken.
Wel kreeg ik boven de 4,5 Volt meer meng producten op de band en het signaal van het te ontvangen station werd niet sterker op een hogere spanning dan de 3 Volt.

Ik heb nu R330 Ohm veranderd in 2 weerstanden parallel van 1k5 (750Ohm).
Nu komt er niet meer dan 3.1 Volt uit mijn fantoom voeding.
En dit bevalt mij een stuk beter.

ps zijn er nog meer gebruikers van deze antenne op het forum en wat zijn jullie ervaringen ?

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: actieve antenne

#60 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Michel,

Op jouw "aanraden" ook 2 weerstandjes van 1,5 k geplaatst, dan oscilleert het niet meer, maar de ontvangst is zeer zwak.
Toen de 330 ohm teruggezet, met in serie een 1k 10 slagen potmeter, deze teruggedraaid zodat hij net oscilleert als de regelpotmeter in het "front" op max. staat.
Als hij net uit de oscillatie is, heb ik al zeer zwakke ontvangst, dus het werkt niet.
Toch moet ik hier iets verzinnen om van de ruis op de inverted L af te komen. (open dipool ruis even hard).
Dus de loop van fri leek wat te zijn..., maar het werkt niet.

Ad, pa3fbi

Plaats reactie