actieve antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#61 Bericht door Michiel »

Meet eens op je antenne plug richting je antenne.
Hier moet je een oneindige weerstand meten.

Mijn eerste versterker begon langzamer zeker slechter te worden en tot hij er bijna mee gestopt was de weerstand over de ingang naar massa 89Ohm.
De 2 versterker heb ik zelf opgeblazen door een sluiting in mijn zuigkring.
( De C maakte sluiting en zo lang de spanning aan nul op een moment. hierdoor kreeg ik een kleine piekspanning naar de versterker en blies ik van de week mijn 2 ina op.)
Nu meet ik 116Ohm en doet deze helemaal niks meer.
De loop gaat het dak af, tot ik een beter schakeling heb die het langer uithoud.
Het is jammer, de ontvangst was wel erg goed met de loop.

Nu heb ik even een klein kastje gepakt en de schakeling van de loop daarin gemaakt.
Ik gebruik hem in combinatie met mijn discone om de tijd te overbruggen tot de loop naar mijn zin werkt.
Ik heb nog 12 ina`s liggen , dus ik heb nog voorlopig genoeg om rooksignalen te geven.

(ps mod, kan dit niet in het juiste topic geplaatst worden ?)

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: actieve antenne

#62 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo Michel,

Bij mij is de weerstand 34,5 Mega Ohm, dus dat zal wel goed zijn, dat oscilleren was gelijk al het probleem, dus niet na een tijdje...
Ik denk erover om een ander versterkertje in de loop te maken.

gr, Ad

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#63 Bericht door Michiel »

Hallo Ad,

Ik ben hetzelfde van plan.
Ik ga (niet op korte termijn) daar ook mee experimenteren.
Wat ik nu wel gelijk ga doen is een 10 diode`s over de uitgang van de fantoom voeding zetten.
Hiermee begrens ik de spanning met 6Volt.
Mocht ik ook een sluiting krijgen met een apparaat wat in de antenne lijn zit , niet gelijk weer een puls krijg wat mijn ina doet opblazen.
Ik heb nl een smoorspoel van 1,5MH in mijn voedingslijn zitten.
Bij sluiting genereert deze een leuke spannings-piek.
Dit zal voor alle toekomstige versterkertjes wel een goede beveiliging zijn.

Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Beheerder
Berichten: 239
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:03
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: actieve antenne

#64 Bericht door Tjalling PE1RQM »

Moderatie: verspreide berichten samengevoegd en verplaatst naar forum "antennes". Dan weten jullie dat het hier nu te vinden is :)

PE1BTD
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2008, 21:05

Re: actieve antenne

#65 Bericht door PE1BTD »

Het is een oud draadje maar ik wil toch even mijn ervaring delen.

De actieve antenne van PA3GZK heb ik ook nagebouwd, alleen toen ik in de bouwmarkt kwam bleken de onderdelen (vooral de koperen buis) nogal prijzig. Samen wel een euro of 60 denk ik. Daarom heb ik voor een armeluisversie gekozen: de koperen buis heb ik vervangen door een coaxkabel. Deze zit in een loop van pvc electrapijp (zwartgeverfd). Als mast dient een grijze pvc standpijp (2m x 4cm) zoals van een wastafel.
Het geheel staat bovenop de sattelietschotel waarbij de mast precies past in de verticale buis van de schotelmontering (stukje van de pijp afgeschuurd hiertoe). Dat heeft als voordeel dat het geheel makkelijk draaibaar is omdat een deel van de pvc pijp er onderaan uitsteekt. Omdat de antenne niet aan het huis maar aan de schuur hangt en boven het dak uit komt is het geheel ook nog bijna 270 graden draaibaar.

Een voordeel van deze constructie is dat hij erg licht is.

De antenne staat nu al bijna een jaar en bevalt uitstekend, vreemd is wel dat er weinig te ontvangen is vanaf 17 tot 30 Mhz waar mijn ontvanger stopt. Daar zit ook veel hardnekkige storing die niet uit te "nullen" valt. De FM band en 2 meter daarentegen zijn weer beter, ik ontvang bij Amsterdam soms nog duitse en franse zenders op de FM.

Het is geweldig een antenne te hebben die gewoon voor alle banden te gebruiken is. Dank aan PA3GZK voor dit ontwerp.

groeten, Ed

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#66 Bericht door Michiel »

Ik ga de mijne ook weer in volle glorie herstellen.
Ik mis het uit nullen van de storing ook wel, dat was met de loop super.
Als deze klaar is gaat hij achter in de tuin, hoogte is echt niet nodig.

Op dit moment gebruik ik de mini whip, en staat nu op het dak op een pvc pijp van 2 meter.
En heb toch een soort vaan aarding aan de miniwhip gemaakt.
Aan de bnc plug heb ik een rvs 3mm kabel gemonteerd met een slangenklem en deze aan aarde gehangen.
Dat scheelde in mijn situatie behoorlijk wat qrm.
Voor 0-1MHz krijgt de whip 3 tot 5 Volt en boven de 5 mhz pas een volt of 10.
Meer is echt niet nodig, je merkt dat als je 12/15 volt gebruikt op de lage freq dat dit alleen maar verslechterd .

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#67 Bericht door Michiel »

Ik zag net op Frits zijn site dat er weer een mod was toegevoegd op de loop antenne.
Op de ingang van de ina 10pF, wat is het idee van deze C ?

http://www.pa0fri.com/

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#68 Bericht door Michiel »

Vandaag heb ik de loop weer eens onder handen genomen.
Nieuwe ina erin en de 10Pf condensator erin.
Omdat het mooi weer was zat ik met de laptop buiten en voedde ik de antenne met een lipo cel van 3,7V.
Tot mijn verbazing oscilleerde de loop ontzettend.
Aai 2 mogelijk heden , die 10Pf condensator of de ina die ik dit keer van eBay Duitsland had gekocht.
Iemand ook nog bezig geweest met de loop en de 10Pf C ?
De loop ligt inmiddels weer in de schuur, Jammer toch aardig weer wat uurtjes bezig geweest met weinig resultaat. :(

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: actieve antenne

#69 Bericht door PA8JDG »

Michiel schreef:Vandaag heb ik de loop weer eens onder handen genomen.
Nieuwe ina erin en de 10Pf condensator erin.
Omdat het mooi weer was zat ik met de laptop buiten en voedde ik de antenne met een lipo cel van 3,7V.
Tot mijn verbazing oscilleerde de loop ontzettend.
Aai 2 mogelijk heden , die 10Pf condensator of de ina die ik dit keer van eBay Duitsland had gekocht.
Iemand ook nog bezig geweest met de loop en de 10Pf C ?
De loop ligt inmiddels weer in de schuur, Jammer toch aardig weer wat uurtjes bezig geweest met weinig resultaat. :(
Probeer eens een ontwerp zonder versterker. Je kunt prima loops bouwen met daarin twee varicaps voor remote afstemming. Afstemmen is misschien een extra handeling maar je bent dan wel verlost van oscillaties. Hier doen twee van zulke loops al enkele jaren trouwe dienst.

73's

Jan PA8JDG

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#70 Bericht door Michiel »

Dat is zeker nog wel de moeite waard om te proberen.
Ik heb al meerdere passieve loops gemaakt die ook zeker goed werkte.
Hoop alleen dat de varicas geen last hebben van het hoge magnetische veld hier om het huis.
Toen kon ik mijn antenne analyzer niet eens gebruiken om te kijken wat mijn loop deed.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: actieve antenne

#71 Bericht door PA8JDG »

Michiel schreef:Dat is zeker nog wel de moeite waard om te proberen.
Ik heb al meerdere passieve loops gemaakt die ook zeker goed werkte.
Hoop alleen dat de varicas geen last hebben van het hoge magnetische veld hier om het huis.
Toen kon ik mijn antenne analyzer niet eens gebruiken om te kijken wat mijn loop deed.
Bedoel je dat je bang bent dat de varicaps a.g.v een hoge veldsterkte van de zendantenne sneuvelen? Of bedoel je een ander sterk veld?

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#72 Bericht door Michiel »

Hallo Jan,

late reactie van mijn kant.
Ik heb een "buurman" die een continu signalen geeft van 3 x 5KW op HF, 800 meter naast mijn huis.
Dat is de rede dat ik ooit gestopt was met de Loop antenne`s.
De actieve loop werkte een paar jaar terug prima en durfde dit wel weer aan om op te tuigen.

Waar ik last van heb is een behoorlijk zware grondgolf die een hoop roet in het eten gooit.
Maar omdat ik het prachtig vindt om op HF rond te snuffelen wil ik weer een antenne hebben voor dit gebeuren.
Momenteel heb ik geen enkele antenne meer voor Hf, en wil dit weer gaan oppakken.
Zelfs een draad van een meter of 10 werkt hier niet, dan hoor ik alleen maar Stanag over de hele band.
Dat is ook wel normaal , want deze is nergens op afgestemd.
Maar dat wil ik ook niet, ik luister niet alleen naar de Ham banden.
Ik maak gebruik van 4 bandstop filters en een preselector, maar ik blijf toch een mix van signalen houden hier over de band.

Om een land verhaal kort te houden ik ben bang dat de varicaps gaan fietsen door het veld om mijn huis.
Of zou dat mee vallen ?

73, Michiel

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: actieve antenne

#73 Bericht door PA0FRI »

Michiel schreef:Vandaag heb ik de loop weer eens onder handen genomen. Nieuwe ina erin en de 10Pf condensator erin.
Omdat het mooi weer was zat ik met de laptop buiten en voedde ik de antenne met een lipo cel van 3,7V.
Tot mijn verbazing oscilleerde de loop ontzettend.(
De extra 10 pF is er om oscillaties tegen te gaan (bij sommige nagebouwde exemplaren). Onlangs heeft PA3GZK weer 5 loops met versterker gemaakt en het spul blijft stabiel. Ook als de kale versterker op de montagetafel ligt. Als het toch oscilleert, komt dat meestal door een andere montage of aarden van het IC. Bij mij begint het oscilleren (destijds was geen 10 pF gemonteerd) als de opgenomen stroom meer is dan 30 à 35 mA. De daarmee bereikte versterking is ook niet nodig voor een goede werking van de actieve antenne.
Overigens zijn we bezig met een TX/RX schakeling zodat een set zonder tweede antenne aansluiting toch met aparte RX of TX antenne kan werken.
Een van de te testen schakelingen is afgebeeld en het systeem om relais 1 te "versnellen" staat op https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... eed-up.htm
Bijlagen
TXRX-switch.gif
TXRX-switch.gif (3.28 KiB) 7604 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: actieve antenne

#74 Bericht door Michiel »

Hallo Frits,

Ik heb net alle componenten in smd uitvoering besteld.
Nu wil ik eens op een andere en kleinere manier een beter resultaat zien te halen.
Alles is via Ebay besteld en zal dus wel een paar dagen onderweg zijn.
Als het nieuwe printje klaar is, volgen er foto`s en test results.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: actieve antenne

#75 Bericht door PA8JDG »

Michiel schreef:Hallo Jan,

late reactie van mijn kant.
Ik heb een "buurman" die een continu signalen geeft van 3 x 5KW op HF, 800 meter naast mijn huis.
Dat is de rede dat ik ooit gestopt was met de Loop antenne`s.
De actieve loop werkte een paar jaar terug prima en durfde dit wel weer aan om op te tuigen.

Waar ik last van heb is een behoorlijk zware grondgolf die een hoop roet in het eten gooit.
Maar omdat ik het prachtig vindt om op HF rond te snuffelen wil ik weer een antenne hebben voor dit gebeuren.
Momenteel heb ik geen enkele antenne meer voor Hf, en wil dit weer gaan oppakken.
Zelfs een draad van een meter of 10 werkt hier niet, dan hoor ik alleen maar Stanag over de hele band.
Dat is ook wel normaal , want deze is nergens op afgestemd.
Maar dat wil ik ook niet, ik luister niet alleen naar de Ham banden.
Ik maak gebruik van 4 bandstop filters en een preselector, maar ik blijf toch een mix van signalen houden hier over de band.

Om een land verhaal kort te houden ik ben bang dat de varicaps gaan fietsen door het veld om mijn huis.
Of zou dat mee vallen ?

73, Michiel
Hallo Michiel,

Met zo'n sterk signaal in de buurt lijkt een loop antenne met versterker mij niet verstandig, maar je kunt het nogmaals proberen.

De passieve loop daarentegen functioneert automatisch als pre-selector voor de frequenties buiten de resonantie-frequentie. Ik zou dan twee varicaps nemen en die anti-serieel(in serie en dan de kathodes tegen elkaar) plaatsen. Je hebt dan minder last van beinvloeding van heel sterke signalen. Die sterke signalen willen bij een enkele varicap wel eens snelle verstemming of vervorming geven omdat er dan een soort tweede stuurspanning over de kring komt te staan. Ik denk dat je dat met "fietsen" bedoelt? Ik zou dit soort loop antennes toch ook eens proberen in jouw situatie.

Succes !

Jan PA8JDG

Plaats reactie