Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 23 okt 2018, 21:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 07:04 

Steef schreef:
PA3EYC schreef:
Steef schreef:
Henk-Jan,

Antenne zal beter zijn dan een dummyload. Maar veel meer niet!

Steef, heb jij die ervaring met je SteppIr op 30 en 40 meter? Is toch ook een gevouwen dipool?

Had niet de indruk dat die mini beam een gevouwen dipool is.

Maar dan nog, Steppir is geweldig op 40, maar geen vergelijk met een full size 3 elements beam.

De MFB versie is gewoon de gestrekte FB versie die halverwege teruggevouwen is. Als je zelf aluminium kan buigen kan je die zelf maken van een oude FB-13/23/33.

Ik geloof zonder meer dat de gevouwen SteppIr dipool het minder doet dan een 3 element full size. Had ik dan toch de MonsIr moeten kopen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 09:31 

Denk dat je dan WEL eerst met de buren moet gaan praten :mrgreen:

Maar euh, verkoop je de steppir alweer dan :?: :twisted:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 10:57 

Steef schreef:
Denk dat je dan WEL eerst met de buren moet gaan praten :mrgreen:

Maar euh, verkoop je de steppir alweer dan :?: :twisted:

Ik heb al met de buren gesproken. Ook met deze SteppIr. Al blijft die netjes boven eigen grond.
Ik weet dat de buren mijn antenne niet mooi vinden dus heb ze even geïnformeerd dat de huidige antenne vervangen wordt door een beter exemplaar. Ik kan heel goed met mijn buren en wil dat zo houden.
Mijn buurman is geen antenne liefhebber maar wel een techneut. Toen ik vertelde wat voor antenne de SteppIr is was hij toch best wel geïnteresseerd in de techniek daarachter.
De SteppIr is (nog) niet te koop. Mijn uiteindelijke wens is inderdaad een MonstIr. Maar dan moet eerst mijn nieuwe vakwerkmast af. Die zet ik dan achter op het erf. Daar heeft niemand er last van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 11:03 

Hallo allen,

Bedankt voor de adviezen, ik ga denk ik eerst even expirimenteren met een dipool of proberen de QRM weg te krijgen.
Was ook al een beetje mijn punt, als ik zeker weet dat met zo'n fritzel die QRM weg is vindt ik het wel waard.
Anders is het inderdaad zonde geld.

73"
Henk-Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 11:06 
Heren, ik heb het idee dat de discussie een heel andere kant op gaat dan de vraag steller over de MFB13!
De MFB13 is een hele mooie oplossing voor als een FB13 te groot wordt, het verschil tussen die twee is -0,5dB, het is beslist geen gevouwen dipool, alleen de uiteinden zijn terug gevouwen wat uiteraard wel wat effect heeft vandaar die 0,5db minder, maar dat doen we ook vaak met lange draad antennes, als we die niet helemaal kwijt kunnen.
Zelf heb ik ook zitten denken om de MFB13 aan te schaffen, maar ik vond hem redelijk aan de prijs, vandaar dat ik toch maar voor een lange 3 banden dipool heb gekozen de THF1e van PKW scheelde toch ruim 135 euro. Overigens is de THF1e beste een goede antenne voor slechts 148,= euro!
73 Fred PA1FJ

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 14:17 

PA1FJ schreef:
.......het is beslist geen gevouwen dipool, alleen de uiteinden zijn terug gevouwen.......
73 Fred PA1FJ

Men neme een dipool. Al dan niet met traps. Stel de FB-13 van Fritzel.
Ergens halverwege buigen we die weer terug en noemen dat geen gevouwen dipool.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: MFB-23
MFB.jpg
MFB.jpg [ 7.9 KiB | 768 keer bekeken ]
Enig idee hoe dit dan wel heet?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 15:29 

een omgebogen dipool :P
een gevouwen dipool is alleen bij de aansluiting geopend en heeft een impedantie van zo,n 300 ohm.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010, 15:57 

PH4CK schreef:
een omgebogen dipool :P
een gevouwen dipool is alleen bij de aansluiting geopend en heeft een impedantie van zo,n 300 ohm.

Ja, die ken ik dan weer als een gesloten dipool. Zo blijkt dat er verschillende benamingen gebruikt worden voor hetzelfde apparaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 feb 2018, 11:26 

In middels toch een MFB-13 gekocht, werkt prima, ik heb tussentijds ook nog een M0PLK deltaloop gehad, een geweldige antenne maar een enorme windvanger en erg groot ding. De MFB-13 heeft wel minder banden als de Deltaloop maar de QRM die ik op de Deltaloop had op 20 meter van allerlei omgevings-storing is zo'n 3 S punten minder. De band breedte op 20 meter valt best wel mee, ik heb de antenne rond de 14,200 afgeregeld en kan met behulp van mijn interne tuner van de Kenwood TS-590sg ook boven en onder in de band goed bij tunen. Het verschil met de FB-13 die ik ook heb uitgeprobeerd is zeer gering. Een mooie en compacte antenne, wel overweeg ik nog om de uitbreiding naar een MFB-23 aan te schaffen.
Overigens voor 17 meter wat ook een heel leuke band is heb ik een Endfed gemaakt, 12 meter gaat met de MFB-13 ook nog best redelijk, ook 6 meter wil ook nog maar heb daar een beetje mijn bedenkingen of de Fritzel balun daar nog wel geschikt voor is.

73 Fred PA1FJ

Bijlagen:
DSCF0181.jpg
DSCF0181.jpg [ 90.75 KiB | 396 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur