Rozenclips voor kippenladder

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Rozenclips voor kippenladder

#1 Bericht door PA2EFR »

In mijn zoektocht naar een betere antenne ben ik enkele malen op de "rozenclips" van Amevo gestuit, die zelfs tot in het buitenland gebruikt worden om open lijnen te maken of antennes te maken.
Deze zie ik echter nooit in winkels liggen, hooguit een keertje voor 15 cent p.s. op Marktplaats.

Ik ben dus eens in de catalogus van die firma gedoken en vond meerdere geschikte types:

Afbeelding

en

Afbeelding

Welke draaddikte is het meest geschikt? En welke draadafstand?

Verder vraag ik me af of de mini-clips ook geschikt zouden kunnen zijn. Zo te zien zijn ze veel goedkoper dan de rozenclips.

Verder:
In Nederland geldt een minimum orderbedrag van € 350,= voor professionele gebruikers en € 400,= voor groothandelaren. In België geldt een minimum orderbedrag van € 450,= voor professionele gebruikers en € 500,= voor groothandelaren. Bij orders per afleveradres beneden de hiervoor genoemde orderbedragen wordt een vrachtbijdrage in rekening gebracht van max. € 25,= excl. BTW voor leveringen in Nederland en max. € 35,= excl. BTW voor leveringen in België. Paketten (alleen dozen, max. 60x60x60 cm) tot 25 kg worden aangetekend met DPD verstuurd tegen de volgende tarieven:

Nederland : € 9,50 per pakket
België : € 12,50 per pakket
Mocht het nodig zijn om toch een grotere hoeveelheid in te moeten kopen, zijn er dan wellicht medeamateurs die de bestelling en daarmee de kosten zouden willen delen?

O ja: ik heb een mailtje voor een prijsopgave gestuurd. ;)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Rozenclips voor kippenladder

#2 Bericht door coolepascal »

Wel es ergens gezien, weet niet meer waar... denk bij http://www.bonnefantencollege.nl/defaul ... &sitecat=1
Frank maar es vragen.

Ehhh (inkoppertje) al es bij tuincentrum geweest ?
Nee zeker, vraag je echtgenote, die komt daar wel af en toe :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

dc2dc

Re: Rozenclips voor kippenladder

#3 Bericht door dc2dc »

Hallo PA2EFR,

Deze rozen-clips zijn o.a. verkrijgbaar bij Intratuin-vestigingen, je vindt er vast wel 1 in de buurt van je qth.

[begin quote]

SPREIDERS & OPENLIJN


De spreiders voor een open voedingslijn maakte ik altijd zelf van 8 mm kunststof buis maar tegenwoordig is een kant en klare bruikbare methode te koop. Dit materiaal wordt vooral in de glastuinbouw gebruikt en is ook te koop bij vestigingen van Intratuin. Het merk is AMEVO uit Alkmaar. Ook een Nederlandse fabrikant van amateur-antennes verkoopt en verzendt deze "spreiders".

Zij zijn is gemaakt van zwarte kunststof en hart op hart afstand van de openlijn is 8.3 cm. De gleuf is 2 mm en het is zonder problemen mogelijk om een lijn met kunststof isolatie van 3.5 mm doorsnede ermee vast te klemmen. Als de spreiders om de meter geplaatst worden en de lijn wordt enigszins strak gehouden, dan draaien de draden niet in elkaar door de wind. Hier hangt de getoonde openlijn al meer dan vier jaar zonder twisten of schade (fig») door enige storm.

Mijn homemade openlijn gemaakt met rozenclips.


AMEVO heeft deze site gelezen en de meest recente informatie verstrekt. Het model is hetzelfde gebleven maar de samenstelling is verbeterd; het is duurzamer en UV bestendiger geworden. Het product heet bij hen "Rozenclip", is 10 cm lang en geschikt voor 2 mm draaddikte. De opdruk is veranderd in http://www.amevo.nl en er staat ook een "2" op als aanduiding voor de genoemde 2 mm draaddikte.

AMEVO is een groothandel en levert nagenoeg alleen aan andere bedrijven. Consumenten kunnen echter ook bij hen bestellen. De clips worden verkocht per doos van 500 stuks. Prijs consument € 40,46 per 1.000 stuks incl. BTW, maar exclusief de verzendkosten (1-4 dozen is € 13,09 incl. BTW binnen Nederland). Bij verzending naar het buitenland kunnen de verzendkosten behoorlijk hoog zijn en dat kan wel oplopen tot ongeveer € 40,- excl. BTW.


Rozenclip, hiermee is de afstand tussen de draden 8.5 cm. Links het oude en rechts het nieuwe model.

AMEVO is begin 2008 verhuisd naar Dronten (zie hieronder).


AMEVO 2000 BV

Tel: +31 321 38 7788

Fax: +31 321 38 7799

Mob.: +31 615 052 052

Internet: http://www.amevo.nl

E-mail: info@amevo.nl espen@amevo.nl

Office/warehouse & postal address:

De Amer 22

8253 RC Dronten

The Netherlands




Het nieuwe product is qua uiterlijk gelijk aan zijn voorganger. Met de laatste heb ik goede ervaring en ik verwacht dan ook dat hun verbeterde rozenclip voor ons doel nog geschikter is geworden.

ON7UI schreef: in ons plaatselijke tuincenter kan ik ze vinden, verpakt per 15 stuks en verdeeld door Ubbinck, een Nederlandse toeleveraar van tuinmateriaal. Prijs per verpakking van 15 was 1.95 euro.

De website van Ubbinck vond ik helaas niet al te duidelijk over een beperkte levering aan particulieren. [eind quote]

bron:http://www.pa0fri.geerligs.com -Antenne Potpourri (HF) deel 2


De afstand tussen de geleiders is niet zo kritisch; 8-10 cm is prima.
De dikte van de geleiders is een beetje afhankelijk van welke clips je gaat gebruiken (of omgekeerd); je kunt met b.v. " 1,5 mm2" of "2,5 mm2" werken, al naar gelang hoeveel vermogen er door moet en hoe lang de lijn gaat worden (gewicht !).
Voor de Z van de transmissielijn maakt het allemaal niet zo veel uit .
( ik neem aan dat je van een symmetrische antenne via een symmetrische antenne-tuner naar de a-symmetrische antenne-ingang van je transceiver wilt).
Wat betreft het doorgaande vermogen kun je door een 1,5 mm2 geleider zonder moeite 800 Watt PEP persen,hi.

Ik gebruik zelf op het moment kant en klare kippenladder met een Z van 450 Ohm; 400 Watt hierop is geen probleem.

Als je nog meer vragen hebt , dan roept U maar :lol:
Suc6

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Rozenclips voor kippenladder

#4 Bericht door PD7P »

kijk even op de site van frits pa0fri,daar staan onder antennes de verdere gegevens voor aanschaf van rozenclips.
is een heel handige site voor zelfbouw.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Rozenclips voor kippenladder

#5 Bericht door 19DT2120 »

De Z van de standaard rozenclips zit tussen de 500 en 600Ohm afhankelijk van de diameter + isolatie die je gebruikt, 1,5² soepel VD draad past er goed tussen en de 2,5² met wat meer geweld .
Zo heb je al iets een idee van wat voor diameter je kan gebruiken.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Rozenclips voor kippenladder

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

DC2DC schreef:Hallo PA2EFR,

Deze rozen-clips zijn o.a. verkrijgbaar bij Intratuin-vestigingen, je vindt er vast wel 1 in de buurt van je qth.
In jouw geval Assen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Rozenclips voor kippenladder

#7 Bericht door PA2EFR »

Hartelijk dank allemaal!

De cirkel is rond want ik had op een advertentie op zendamateur.tweedehands.nl gereageerd en de aanbieder was... Frank Tessers!
8)

Misschien is het budgettair wel zo verantwoord om in eerste instantie een paar van hem over te nemen, zonder rompslomp om er 1000 aan te moeten schaffen.
Frank heeft er 1000 en voor die ene kippenladder heb ik er niet zoveel nodig!

Nogmaals dank.

En mijn vrouw gaat inderdaad vaker naar Intratuin dan ik. :lol:

73 Eric

dc2dc

Re: Rozenclips voor kippenladder

#8 Bericht door dc2dc »

Graag gedaan Eric, suc6 met de bouw !

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Rozenclips voor kippenladder

#9 Bericht door PA2EFR »

Inmiddels heb ik 100 rozenclips ontvangen van Frank.

En nu maar eens aan de slag!

;)

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Rozenclips voor kippenladder

#10 Bericht door pg3n »

Zijn deze clips nog leverbaar?
Bij Intratuin geweest helaas..., via internet alleen afname grote aantallen, met 50 stuks ben ik tevreden.
Wie of waar kan mij helpen.
73s Peter

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Rozenclips voor kippenladder

#11 Bericht door PH4CK »

het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Rozenclips voor kippenladder

#12 Bericht door pg3n »

Bedankt, en besteld :D

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Rozenclips voor kippenladder

#13 Bericht door PA0HOP »

pg3n schreef:Bedankt, en besteld :D
Dag Peter,
Wat ga je maken?

73
Hans, pa0hop

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Rozenclips voor kippenladder

#14 Bericht door pg3n »

Ha Hans,
Bedoeling een Doublet antenne te maken, 2* 17 meter met ong 13 a 15 meter 600 ohms lijn, hieraan komt een remote s-match tuner te staan( in de schuur) en vandaar met coax naar de shack. Antenne zal voor 80 t/m 30 meter bestemd zijn incl 60 meter band. Hoop voor de PACC nog in orde te krijgen :D

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Rozenclips voor kippenladder

#15 Bericht door PA1AIS »

ik heb nog 2300 rozeclips liggen van amevo. voor 15cent p/s op te halen. ik heb een doos van 2500 gekocht en heb dus ik heb nog wat over. :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie