Mantelstroom filter voor VHF, hoe?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

Mantelstroom filter voor VHF, hoe?

#1 Bericht door P E 7 A O T »

Beste mensen,

Hoe is het best een mantelstroomfilter te maken voor VHF en hoger? Simpelweg enkele windingen op een pvc buis of zijn er andere betere oplossingen?
Voor HF zijn er voorbeelden genoeg, maar voor VHF vind ik niet zoveel nuttige informatie.
Door de hogere frequentie gaat de capacitieve koppeling een belangrijker rol spelen, hoe kan ik dat in de hand houden?

Tot horens, me groet,
Han.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#2 Bericht door pa2et »

Ja, gewoon een 5-8 windingen van je coax rond een stuk pvc buis, het kan ook met ringkerntjes waar je de coax doorheen rijgt. De kerntjes moet het nog wel doen op twee meter.

73, Eat de pa2et
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Een balun om een pvc pijp op 2/en hoger zal weinig effect hebben, vhf/uhf rinkernen zijn er wel, maar voorkomen is beter als genezen.

Waar heb je het voor nodig? antenne, kabel?

73,
Cor

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#4 Bericht door P E 7 A O T »

Cor,
Ik wil hem toepassen om een laagohmige dipool straler te voeden, dan zal ik toch op de een of andere manier van coax naar symmetrisch moeten.
Met de welbekende lus balun kan dat niet, vanwege de impedantie die dus niet 300 Ohm is.
Werkt het mantelstroomfilter op 2 niet goed vanwege die capaciteit die ik al noemde? Dat neem ik aan tenminste.
Of is er nog een andere reden?

Allen tot nu toe bedankt voor de info, maar ik ben er nog niet uit dus... :)

Han.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#5 Bericht door pa2et »

Toch word een spoel van coax gebruikt als voeding voor een hangdipool of slappe arnold. Is een Bazooka balun niks? Dat is gewoon een 1/4 lambda buis om je coax die je aan de dipool zijde openlaat en aan de andere kant verbind met de afscherming van je coax:

73,
Eat
Bijlagen
Bazooka balun
Bazooka balun
sleevebalun.gif (4.6 KiB) 7108 keer bekeken
73
Eat



ham4ever!

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Mantelstroom filter voor VHF, hoe?

#6 Bericht door Theo Postma »

P E 7 A O T schreef:Beste mensen,

Door de hogere frequentie gaat de capacitieve koppeling een belangrijker rol spelen, hoe kan ik dat in de hand houden?

Tot horens, me groet,
Han.
Wat is het probleem hier mee?
Bedoel, wat voor problemen kom je nu dan tegen om het te gebruiken?
Meestal wordt er in de voeding van en dipool gebruik gemaakt van een kwart golf stuk.
En idd dat kan vreemde uitvoeringen kennen :mrgreen:

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Laagohmige straler zoals de open dipool kun je met een gamma match voeden, en een balun is meestal met een transformatie van 1:4, 50 naar 200 Ohm.

De bazooka is ook een oplossing, maar het is ook geen probleem de 50 Ohm open dipool te voeden met de coax rechtstreeks, wat er gebeurt is dat de antenne wat scheel zal gaan kijken als richtantenne.

Voor 2 en hoger zal de coax balun om een pvc pijp niet werken, teveel capacitieve werking.

Mogelijkheden genoeg, maar ik prefereer een gevouwen dipool welke door een goede keus van onder/bovenzijde andere dikte materiaal 200 Ohm wordt, een balun 1:4 van teflon eraan en klaar, nu gebruik ik de Flexa yagi's voor 2/70 met hetzelfde principe.

73,
Cor

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#8 Bericht door P E 7 A O T »

Okay, de bazooka oplossing was ik even vergeten. Die is inderdaad 1:1.
Die lengte van 1/4 golf is de werkelijke 1/4 golf lijkt me. Ik hoef daarbij dus geen rekening te houden met een verkortingsfactor?
Welke diameter buis is aan te bevelen? Hoeveel maal de buitendiameter van de coax, twee maal, anderhalf maal ofzo?

De coax zonder balun rechtsreeks op de antenne lijkt me niet zo handig, vanwege de mantelstromen die kunnen gaan lopen. Dat de antenne scheef gaat kijken is niet zo'n punt, daar zal het wel om werken, maar dat de antenne scheef kijkt betekend ook dat er vereffeningsstroom aan de coaxmantel gaat lopen. En dat wil ik graag voorkomen.

En de dipool is open, en maakt deel uit van een yagi. Dus zondermeer de dipool gesloten maken is ook geen optie, omdat dan het hele ontwerp op de schop moet... :(
Groet,
Han.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

i.d.d. een echte kwart golf balun/bazooka.

Zolang de bazooka maar geen contact maakt aan de open einde dus daar de isolatie om de mantel laten.

Daar de bazooka overheen, ik maakte ze wel van koper pijp ( water/gas pijp van rood koper)

Met een grote bout snel aan de massa solderen, anders vervormt de coax door de te langdurige hitte, daana de boel waterdicht afwerken.

De impedantie is 50/50 ohm, maar zo kun je wel van symetrisch naar a symetrisch gaan.

De gamma match is ook mogelijk, hier heb je minder ingrepen in de coax, maar wel weer een extra stelpunt bij de dipool.

73,
Cor

Gebruikersavatar
PD0RF
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:56
Locatie: Emmen
Contacteer:

#10 Bericht door PD0RF »

pa2et schreef:Toch word een spoel van coax gebruikt als voeding voor een hangdipool of slappe arnold. Is een Bazooka balun niks? Dat is gewoon een 1/4 lambda buis om je coax die je aan de dipool zijde openlaat en aan de andere kant verbind met de afscherming van je coax:

73,
Eat
Dat is een ontwerp van Tonna geloof ik..
Wat je ook kunt doen is er een dipool op zetten naar het idee van DK7ZB.
Je neemt dan 2 stukken 75 ohms coax van een kwartgolflengte ( denk aan de verkortingsfactor!! ) en sluit die dan paralel aan.
Dat weer op de dipool en klaar ben je..
Met dit ontwerp heb je geen last van scheelkijken van je antenne..als je dx wil doen dan is dat wel een goede eigenschap daarvan.
Bijlagen
dk7zb match
dk7zb match
zbmatch.bmp (137.73 KiB) 7058 keer bekeken

P E 7 A O T
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 sep 2006, 09:34
Locatie: Twente

#11 Bericht door P E 7 A O T »

Hallo, bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de bazooka ga toepassen.
Ik heb nog wel een vraag over die match van DK7ZB:
Dat is toch alleen maar een kwartgolftransformator van 50 naar 28 Ohm en geen balun? Het blijft een asymmetrische lijn.

Han.

Eat
Wat je ook kunt doen is er een dipool op zetten naar het idee van DK7ZB.
Je neemt dan 2 stukken 75 ohms coax van een kwartgolflengte ( denk aan de verkortingsfactor!! ) en sluit die dan paralel aan.
Dat weer op de dipool en klaar ben je..
Met dit ontwerp heb je geen last van scheelkijken van je antenne..als je dx wil doen dan is dat wel een goede eigenschap daarvan.

Plaats reactie