...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Diamond VX-1000 vraag

#2 Bericht door pd9ray »

Hoi, Charles,


Het draadje wordt radial genoemd, en zal dus wel gebruikt worden als tegen capaciteit.
De loop met de coax kabel onder de antenne ben ik al eerder tegen gekomen, nl bij de outback out 250f, waar het voor dient weet ik niet, maar het heef invloed op de werking van de antenne, dus toch maar even doen.
Het is een redelijk korte antenne, dus misschien een vorm van aanpassing??
Veel plezier met de hobby,

Ray,
PD9RAY

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Diamond VX-1000 vraag

#3 Bericht door PA3FAT »

Loop dient als mantelstroom filter.
Zorgt ervoor dat het HF op de coax niet verder kan.
Denk dat het voor 6m nog net nut zal hebben.

Voor VHF verwacht ik niet dat het wat doet.

Draadje lijkt inderdaad te fungeren als tegencapaciteit. Ook hier gaat mijn eerste gedachte uit naar 6m.
Gok even dat het 1,5 meter lang is?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Theo

Re: Diamond VX-1000 vraag

#4 Bericht door Theo »

pa3fat schreef: Draadje lijkt inderdaad te fungeren als tegencapaciteit. Ook hier gaat mijn eerste gedachte uit naar 6m.
Gok even dat het 1,5 meter lang is?
Ja klopt, eigenlijk te kort.
De werking zal er wel niet minder om zijn.
Gezien de plek die deze antenne zal krijgen, zo vlak tegen de muur.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#5 Bericht door pe5jw »

Heb ook een vx1000 maar gebruik hem erg weinig de X50 doet het op 2m en 70 een stuk beter en is maar een klein beetje groter.
6 Meter leek leuk maar de antenne deed niet wat ik verwachte (1x wat opgehoord tijdens een 6m contest) dit zal vooral aan de opstelling gelegen hebben maar dan nog de simpele dipool van 2x 1,5m onder het dak deed het beter.
dak.jpg
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#6 Bericht door PA0FRI »

PF3CH schreef: de coax moet kort onder de antenne een loop maken, dit komt op mij wel erg ongebruikelijk over.Iemand hier een verklaring voor hoe en waarom?
De loop dient als trekontlasting van de coaxkabel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Diamond VX-1000 vraag

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#8 Bericht door PC1L »

PF3CH schreef:Gedeeltelijk Citaat :

deze antenne kent geen radialen, doch een los draadje welke kennelijk langs de coax gespannen dient te worden.
http://www.pe5jw.nl/

http://www.eham.net/reviews/detail/5656

http://radiorommet.no/radio/download/vx1000.pdf

Gain: 1.5dBi (50MHz), 2.15dBi (144MHz), 5.5dBi (430MHz)
Max. power rating: 150W SSB (Total)
Impedance: 50ohms
VSWR: Less than 1.5:1
Length: 1.42m
Weight: 0.8kg
Rated wind velocity: 60m/sec.
Mast diameter accepted: 30mm to 62mm
Connector: PL-259 (M)
Type: 1/2 wave (50.5-52MHz), 1/2 wave radial-less (144MHz), 2 x 5/8 wave radial-less (430MHz), FRP

'Radiale' functie op 6 meter. Het draadje werkt als 'radiaal' bij 6 meter functie. Het betreft een zeer compacte antenne waardoor afstraling ( bedoeld ERP ) niet zo groot is. Vooral op 6 meter dus. Verder kan hij wel 200 km/uur aan en is zeer eenvoudig te monteren met een aangepaste klem. Als het klopt ( dus niet zoals bij JA7UDE in bovenstaande link ) moet de SWR overal binnen de 1.5 blijven.

Je kan deze antenne niet vergelijken met types die groter ( langer effectief stralerdeel ) zijn uitgevoerd, met name de gain ( ERP ) is duidelijk minder.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Diamond VX-1000 vraag

#9 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#10 Bericht door pe5jw »

Charles,

Je hebt ook gelijk je zult er vast wel plezier van hebben.
De vx1000 heb ik ook met veel plezier gebruikt, het verschil wordt ook pas duidelijk als je er een andere antenne voor in de plaats zet.
Ik heb in het verleden een zelfde redenatie gebruikt om ook 6m te willen gebruiken en mijn ervaring was helaas niet zo goed.
(mx2000 met een maxon vhf, condor3000 uhf en een ft817 voor 6 en HF, uiteindelijk was het alleen de 817)

Wat de radiaal betreft die had ik uiteindelijk gewoon om de onderkant van de antenne bevetiging gewikkeld (6m gebruikte ik toen niet meer)
Wat de lus betreft dit zal inderdaad voor de trek ontlasting zijn want met of zonder ik heb geen verschil gemerkt.


BTW wel grappig een link naar mijn eigen website hier te vinden ;)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#11 Bericht door PC1L »

pe5jw schreef:
BTW wel grappig een link naar mijn eigen website hier te vinden ;)
Gelukkig maar, was 'vautje' ( ik had toen je inzending nog niet herkend op callsign ) van deze zijde .. :lol: tevens refererende aan :

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890 .. :!:

Graag zou ik hier ook nog een vraagje willen stellen m.b.t. z.g. 'geaarde ontwerp' van deze antenne.

In de pdf file lees je onder meer dat ondanks de DC ground structure is employed in the VX1000,while measuring the antenne by a tester, center conductor and ground section of the antenne feed point section is open ( not short circuited ). If it is short circuited, be sure to fully check coaxial cable system including feed point connector section.

Vraag is nu of met deze tester een gewoon Ohm metertje bedoeld is of ? Wel of geen 'echte' DC kortsluiting zegt veel over het antenneontwerp.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#12 Bericht door PA0FRI »

Graag zou ik hier ook nog een vraagje willen stellen m.b.t. z.g. 'geaarde ontwerp' van deze antenne. In de pdf file lees je onder meer dat ondanks de DC ground structure is employed in the VX1000,while measuring the antenne by a tester, center conductor and ground section of the antenne feed point section is open ( not short circuited ). If it is short circuited, be sure to fully check coaxial cable system including feed point connector section.
De antenne bestaat niet uit één geleider want in een paar secties zitten condensatoren in serie en ook tussen de binnengeleider coaxplug en de straler(basisspoel) zit een C in serie. De straler is dus onderbroken door caps. De weerstand van de binnengeleider coaxplug tot de top van de antenne moet dus "oneindig" zijn. De weerstand van de binnengeleider ten opzichte van massa moet oneindig zijn. De weerstand van massa tot de top is ook oneindig.
Het een en ander is gebaseerd op mijn X510N antenne, maar ik denk dat het bij een VX-1000 niet veel anders is.
Bijlagen
Principe VX-1000.gif
Principe VX-1000.gif (559 Bytes) 7369 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#13 Bericht door PC1L »

Inderdaad .. ik las in de pdf file iets over bliksem en dergelijke, dat er door het ontwerp op zich toch een zekere ( 'overspannings' ) beveiliging zou optreden. Zie punt 4 ( description ). Maar een echte DC kortsluiting is het in ieder geval niet.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Diamond VX-1000 vraag

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Diamond VX-1000 vraag

#15 Bericht door PC1L »

Volgens de pdf file zijn die voor de fijnafregeling van het 50 MHz deel, centerfrequentie. Per cm correctie scheelt het c.a. 150 kHz. Dus als je b.v. 1 cm in schuift dan gaat de frequentie c.a. 150 kHz omhoog.

Plaats reactie