Vertical voor de HF banden

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#16 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Allen

Ik heb hier veel ervaringen met verticals, en heb van 70cm t/m 80 mtr verticals.

Mijn motto is bouw het zelf.

En de storing is heel simpel heeft je ontvanger zonder antenne maar met dummy load ook storing danis de ontvanger misschien niet OK.
Heeft hij dan geen storing dan is de ontvanger goed.

Ik heb hier ook enorme storing gehad van een schakelend voedingkje 2 huizen verder op van 3.5 tot 14 mHz alles helemaal plat.

De PKW bazooka beschreven.

Op 10 15 en 20 redelijk op 40 en 80 een prul.
Op 20 mtr wordt het ding ook nog dik ingepakt door een omgebouwde GPA 27 1/2 tot GP voor 20 mtr.

Tot nu toe worden alle koop verticals trouwens ingepakt op 20 meter door een omgebouwde GPA.

Zo een GP voor 20 mtr aangesloten met 450 ohm lintlijn of 300 ohm lintlijn kan je uitstekend zenden van 10 t/m 20 mtr en ontvangen van 10 t/m 160 mtr. maar met lintlijn heb je wel een symetrische antenne tuner nodig.

Ik heb ook magloopjes gebouwd en het enige moeilijke daaraan is de condensator.

voor de rest is een magloop een stuk ronde waterleiding en een stukje instalatie draadje en een pl chassis deel een plankje en wat tyraps.

Om je storing te onderdrukken kan de magloop wel een leuke antenne zijn omdat je dan enorm smalbandig ontvangt en dus ook veel storing uitsluit van je ontvanger.

Om te zenden kan ook op zo een magloop maar op 20 mtr werkt een loop van 1 meter doorsnede nog wel maar voor 40 meter moet je echt naar 2 meter doorsnede toe want anders is het rendement veel te laag.

kijk ook eens naar de andere artikeltjes op dit forum over magloops veticals etc.

Van MFJ kost zo een magloopje van 1 meter 460 euris.

Dat is dan wel een heel dure condensator geworden.

Als je wat wil weten mail je me maar en je mag ook gerust langs komen om te zien wat ik gebouwd heb kan je ideeen opdoen over hoe simpel antennes en goedkoop ze kunnen zijn.

De storing die je hebt kan van alles zijn van schakelende voeding tot gammele spaarlamp PC's stralende modemkabels etc. het kan zelfs een wiet kwekerij zijn met de gasontladingslampen. (voorschakelapp.)
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#17 Bericht door pa2et »

Nog gevonden op internet:
http://www.htc.ch/images/Drahtantennen%20Teil%201.pdf
http://www.htc.ch/images/Drahtantennen%20Teil%202.pdf

Bijna een soort mini Rothammel ... :D
In het Duits.

73, Eat de Pa2et
73
Eat



ham4ever!

Plaats reactie