Vraag over de G5RV

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

Vraag over de G5RV

#1 Bericht door anemo »

Heb je voor de G5VRV geen antennetuner nodig??

Op vele sites die ik heb gezien staat dat onder aan de lintlijn een montageplaat zit met een PL socket, waar je zo je 50 Ohm voeidngslijn op aan kan sluiten. (zie foto hieronder)

Iemand een reactie.

Afbeelding
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

Gebruikersavatar
PA3CPI
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2005, 20:11
Roepletters: PA3CPI
Locatie: Den Helder
Contacteer:

G5RV

#2 Bericht door PA3CPI »

Als het goed is is de antenne dusdanig op maat dat hij redelijk in resonantie is op de verschillende amateurbanden. Een en ander hangt wel af van hoe hij is opgehangen: hoogte en vrij hangen heeft invloed hierop.
Dus in principe is er geen tuner nodig, maar het is wel prettig als er wel een tussen zit als de antenne niet ideaal hangt zodat de zender toch de juiste belasting te ziet.
Verder loopt de swr op 80 meter rondom de resonantierequentie snel op, dus als ie dipt in het cw gedeelte dan is toch een tuner nodig als je de antenne bovenin in het dx-bandje wil gebruiken.

73 Peter PA3CPI

Gebruikersavatar
anemo
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 aug 2006, 11:22
Locatie: Gorredijk (Friesland)

#3 Bericht door anemo »

Hallo Peter,

Bedankt voor je info,
maar ik ga de antenne alleen gebruiken voor ontvangst, maakt dat verschil uit.
73,
Martin

"Poor planning on your part does not necessarily constitute an automatic emergency on my part."

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

amper...(als je s9 storing hebt)

nee, serieus... ik merk dat de verstaanbaarheid en signaal toch wel behoorlijk beter kan worden maar dat ligt denk ik meer aan mijn R600 dan aan de antenne's staande golf verhouding
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3CPI
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2005, 20:11
Roepletters: PA3CPI
Locatie: Den Helder
Contacteer:

#5 Bericht door PA3CPI »

Martin, als je hem alleen voor ontvangst voor de amateurbanden gebruikt dan is het geen probleem om hem zonder tuner aan te sluiten.
Als je een ontvanger met een goede preselecor hebt dan kan je de coax zo aansluiten.
Is je ontvanger aan de ingang vrij breed dan kan een tuner ook met ontvangst wat winst opleveren omdat een tuner in principe als een bandfilter fungeert. Hierdoor kunnen ongewenste mengproducten in de band waar je op luistert ten gevolge van sterke zenders buiten de band, voorkomen worden.

NL12927
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2006, 10:15
Locatie: JO21VK

#6 Bericht door NL12927 »

Hallo OM,

Ik heb de antenne 2 dagen gebruikt op mijn app. Dus de hoogte was geen probleem. Ik heb hem erwel weer afgehaald en netjes in de verpakking tekoop aangeboden op MP.

Rede: op 80Mtr zwaar bagger mijn CP6 vert. werkte 100x beter.

De spanners die gemaakt zijn van fiber is helemaal niet sterk, dus de draad heb ik niet mooi strak kunnen spannen.

Verder op de andere banden een leuke en zeker goede antennedraad.


Gr

Plaats reactie