verticale HF-antenne & beperkingen radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

verticale HF-antenne & beperkingen radialen

#1 Bericht door PE2HD »

Bij het overwegen van andere antenne configuraties ben ik ook op het idee gekomen eventueel een verticale HF-antenne op de schoorsteen te monteren. (+/- 11m hoog)
Probleem hierbij is dat de antenne dan op de rand van het perceel staat. Het is dan maar over 180 graden mogelijk radialen af te spannen.
De vraag is gaat dat werken en zo ja, hoe goed? Of kan ik dan beter over dipolen na blijven denken?
Gezien de beperkte mogelijk om radialen af te spannen, kwam ik ook op het idee om de radialen dan te voorzien van traps om ze geschikt te maken voor meerde banden.
Wederom dan de vraag, gaat dat werken en zo ja hoe goed?

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: verticale HF-antenne & beperkingen radialen

#2 Bericht door Theo Postma »

PE2HD schreef:Bij het overwegen van andere antenne configuraties ben ik ook op het idee gekomen eventueel een verticale HF-antenne op de schoorsteen te monteren. (+/- 11m hoog)
Probleem hierbij is dat de antenne dan op de rand van het perceel staat. Het is dan maar over 180 graden mogelijk radialen af te spannen.
De vraag is gaat dat werken en zo ja, hoe goed? Of kan ik dan beter over dipolen na blijven denken?
Gezien de beperkte mogelijk om radialen af te spannen, kwam ik ook op het idee om de radialen dan te voorzien van traps om ze geschikt te maken voor meerde banden.
Wederom dan de vraag, gaat dat werken en zo ja hoe goed?
Dat gaat wel werken.
Een vertical hoeft natuurlijk niet zo hoog te komen, hij kan ook achter in de tuin komen te staan.
Als je een vertical neemt die radialen nodig heeft, deze leg je neer waar je ze kwijd kunt.
Komt niet zo heel precies, als er maar lengte gemaakt wordt.

Er zijn ook verticals die geen radialen nodig hebben.
Een ding mag je je wel bedenken bij het gebruik van een vertical, in een ronde, bv het nederlands talig net op 80, daar ben je niet zo heel sterk.
Je energie wordt onder een andere hoek afgestraald, waardoor je wel goede dx kunt maken.
Maar in de buurt ben je niet sterk tov het gebruik van een dipool.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Radialen bij vertikaal

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

Bij mijn ouders had ik jaren lang een GPA30 op de schoorsteen staan, hij staat er nog steeds maar bewoon een ander adres.

De 3 bijgeleverde radialen voor 10/15/20 heb ik naar de dakgoot aan de achterkant gespannen. Meer radialen kan maar mijn ouders wilde geen radialen aan de voorkant, straatzijde.

In jou opzet moet dit dus ook lukken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Hans
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2006, 18:34
Locatie: oberschlettenbach duitsland
Contacteer:

gpa

#4 Bericht door Hans »

Wat ook gaat de antenne een stuk naar beneden en de radials op het dak en dan nieuw aanpassen, da heb ik hier met een gpa 50 gedaan en voor 9 weken terug toch s,middags 16:03 vk7ck met 5/3 met 100 watt gewerkt.

groetjes 73 hans dg7pe/pe1roi

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#5 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Pe2hd

Ik heb hier en met mij de halve afdeling al jaren een omgebouwde 11 mtr halve golf vertical die nu een volle kwartgolf groundplane voor 20 mtr. is .
We werken bijna alle dagen met onze vriend en afdelingslid in Suriname om 22.00 uur lokale nederlandse tijd .
Die sked is er alle dagen zomer winter 365 dagen per jaar en eigenlijk kunnen we stellen als Arnold en wij er zijn werkenwe elkaar.
Vaak duurt het QSO tot 23.00 uur en onze verticals blijken gewoon verrassend goed en effectief te werken.
Ik heb er zelf 2 radialen aanhangen 1 op west en 1 op oost, en het werkt hier naar volle tevredenheid.
Ik heb ook vaak s,morgens in het nederlandstalig australisch net mee gedaan op 14.345 en ook in die richting werkt de vertical uitstekend

Een groundplane is een eerlijke en simpele antenne , en ik werk hier nu met 3 groundplanes 1 voor 2 en 70 cm (1/4 golf voor 2 , en 3/4 golf groundplane voor 70cm) een groundplane voor 20 mtrdie ik ook kan schakelen als halve golf voor 10 mtr.
En een volle kwartgolf voor 80 mtr. vetical die ik als 1/2 golf vertical kan gebruiken voor 40 mtr door middel van een onder aan de antenne schakelbare aanpassing die met behulp vaneen 12volt relais vanuit de shack geschakeld wordt.

Zoals ik zei een GP een simpele antenne prima zelf te bouwen voor 70 cm tot en met 80 mtr. niet duur en erg effectief.
Een zelfbouw GP voor 20 mtr doet het in de praktijk op 20 mtr. vele malen beter als bijvoorbeeld de CP6 van Daimond omdat de GP geen trapverliezen enz. heeft maar gewoon full size is.

groetjes vanuit GP city Oss
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

Jij hebt 20m antenne verticaal ? :shock:
No good deed goes unpunished.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#7 Bericht door pa2et »

't Staat er echt 1/4 golf voor 80m, vertikaal ... :shock:
(Slik!)
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Ik lees een volle kwart golf voor 20 meter....
is 5 meter
:D

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#9 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Angelo en or en de rest

Ja er staat een GP voor 2 mtr en 70cm .
Ja er staat 1 GP voor 20 mtr .
Ja er staat 1 golf vertical voor 80 mtr.

Alles zelfbouw en die voor 80 mtr is 20.70 mtr lang omdat het ding op 3550 gepiekt is.
Alleen zijn de GP voor 20mtr en de GP voor 2mtr en 70 cm van plaats verwisseld

Overigens is de GP voor 2 mtr zo slank en dun dat deze antenne op de foto zo goed als onzichtbaar is en eigenlijk alleen de buis te zien is waar het ding op staat.
Bijlagen
antennes-in-tuin.jpg
fototje van de 3 antennes momenteel in gebruik
(42.47 KiB) 2429 keer gedownload
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#10 Bericht door Jos pa7wwo »

hoi allen

Ik moet wel zeggen dat er voorheen ook nog een 5 elements Yagi voor 10 en 15 mtr stond onder de vertical voor 20 mtr en dat het GP'tje voor 2 mtr een heel stuk lager stond onder de beam voor 10 en 15 mtr. en net boven de beam voor 10 en 15 stond een 10 elements horizontale Yagi voor 2 mtr. net daar boven weer een kleine vertikale 4 elements Yagi voor 2 mtr

Ook hing er aan het buisje aan de schoorsteen waar het 2 mtr GP'tje op stond nog een FD4 als inverted-V over het dak heen gespannen maar vanwege de goede resultaten met de kwartgolf voor 80 en 20 mtr en de slechte condities op 10 en 15 mtr heb ik deze antennes tijdelijk op zolder opgeslagen.

Ook heb ik een tijdje de kwartgolf voor 20 vervangen door een kwartgolf voor 40 mtr. die ook werkte als halve golf voor 20 mtr en als 3/4 golf GP voor 15 mtr. Maar vanwege beinvloeding van het stralingsdiagram van de kwartgolf van 80 mtr die ook werkt met schakelbare aanpassing als halve golf voor 40 mtr. en de beinvloeding van de 2 mtr P ben ik teruggekeerd naar de GP voor 20 mtr.

Alle antennes waren zelfbouw en ontwerp behalve de FD4.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#11 Bericht door pa2et »

Ben toch wel benieuwd naar constructie details voor die 1/4 golf voor 80 Jos! Dat wil ik ook in mijn tuin. (De buren gaan moord en brand gillen, maar dat gaat wel over :D )

73 de Eat, pa2et
73
Eat



ham4ever!

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#12 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Eat

Ik heb er geen tekeningen van van die vertical maar je bent altijd welkom om het ding een keer tekomen bekijken.
Ook heb ik nog een paar zelfbouwertjes voor 20 en 40 mtr liggen.

Verder hoef je niet veel constructie kennis te hebben om een vertical voor 40mtr. te maken.

voor 80 mtr is het wat anders maar het feit alleen al dat ik er nooit geen tekening van gemaakt heb en dat ik het geheel zo uit m'n hoofd heb gebouwd zegt al dat dat voor een beetje lasser ook geen probleem mag zijn

Verder succes en houdoe

jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#13 Bericht door pa2et »

Hoi Jos,
Kan je iets over de gebruikte materialen vertellen? En hoe heb je getuid, en heb je geprobeerd de antenne volledig multiband te krijgen?

73 de Eat pa2et
73
Eat



ham4ever!

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#14 Bericht door Jos pa7wwo »

Hallo Eat

De antenne is niet getuid,maar constructief is het eigenlijk een kantelmast met het kantelpunt op 2.50 mtr.
De drager is een stalen buis van 80 mm x 5mm en de straler (kanteldeel) is van aluminium en loopt 2 meter parallel aan de drager en hangt er aan vast met 2 grote klemmen die geisoleerd zijn van de straler met grote ronde kunstof bussen.
De dragerbuis staat op een voetplaat gelast van 500 bij 500 mm en staat met driehoekigeschetsplaten op 4 hoeken verstevigt.
de voetplaat op zijn beurt is vastgeschroefd met op de hoeken M24 draadeinden die met een stalen constructie in een kuub beton in de grond zit.

Omdat de antenne geen enkele trap heeft is het ook niet meer nuttig om hem op banden hoger als 30 meter te gebruiken omdat de straler dan langer is als 5/8 golf gaan er meer opstraal lobben ontstaan die extra lobben hebben dan een zodanige hoge opstraal hoek dat deze lobben als verlies mogen worden beschouwd.

Een multiband antenne bestaat niet echt een vertical is effectief zolang deze in lengte varieert van 1/5 tot 5/8 golflengte korter als 1/6 golf heb je te weing rendement en langer als 5/8 golf heb je te veel lobben met verlies.

Verder geldt dat ook vaak voor een dipool te lang en je stralingsdiagram heeft zo een rare vorm dat je het vermogen wel in de antenne kunt krijgen maar dat het vermogen te raar gebundelt of de verkeerde kant op uitgestraald wordt.

Wat dat betreft vind ik vaak dat amateurs te vaak de nadruk met hun antenne leggen op veel banden en te weing aandacht besteden aan het stralingsdiagram met de opstraal hoeken en de effectieve rendementen van de antenne die zo overblijven.

Verder is een Vertical op 80/40 een pracht van een DX antenne en absoluut niet voor dichtbij op 80 mtr.

Op 80 mtr ben je in nederland een van de zwakkere vaak en pas op een 700 tal KM afstand ga je gelijk spelen tegen een draaddipool op echt lange afstand op meer dan 2000 km en intercontinentale verbindingen ga je echter vaak enorm veel verdienen door de lage opstraalhoek die de antenne heeft.

Wil je echt effectief gaan winnen op 40 mtr geld daar nog een 50% aan de genoemde afstanden toevoegen.
Maar hier is gebleken uit diverse testen dat de GP voor 40 mtr. op een hoogte van het voedingspunt van een 5 tal mtrs bijvoorbeeld een verbinding naar de VS of zuid-amerika vaak een 6 dB meer signaal geeft dan een draaddipool van 2 keer 10 mtr op een hoogte van een 15 mtr.

In testen met een GP voor 20 mtr bleek dat een volle kwartgolf GP op 20 mtr op een vijftal meters van de grond voor een dipool in intercontinentaal verkeer niet vaak meer is in te halen.

Ook hebben we de volle 20 mtr GP getest tegen een Daimond CP6.
Conclusie na 2 testen van de CP6 wordt gehakt gemaakt op 20 mtr en zelfs op 40 mtr.

Ook getest tegen een GP30 daar was het verschil aanmerkelijk kleiner maar ook daar winst voor de volle GP. op 20 mtr.

Verder heb ik ook nog een magnetic loop gebuwd die 1,10 mtr doorsnede is en ook vertikaal gepolariseerd is en dat ding doet het echt leuk op 20 mtr. binnen europa maar richting VS en intercontinentaal (Japan Australie Afrika enz.) is ook hier de GP beduidend sterker alhoewel de loop wel erg lekker rustig is op ontvangst.

Dus wil je op 20 mtr relatief goedkoop goed werken dan is een omgebouwde GPA 27 1/2 tot 1/4 GP voor 20 mtr een erg goedkoop en werkzaam alternatief.

groetjes en succes
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#15 Bericht door pa2et »

Jos, bedankt voor je leerzame uitleg. Ik dacht de vertikaal als een soort Zepp antenne te gebruiken dus voeden met openlijn en een tuner. Beter van niet dus vanwege de opstraling op de hogere banden.

Ik heb hier nog een 1/2 golf 11m spriet staan, die ga ik zeker ombouwen naar GP voor 20m. Ik heb hier niet veel ruimte in mijn tuin, dan maar de hoogte in.


73 de Eat pa2et
73
Eat



ham4ever!

Plaats reactie