FD en 80m ontvangst.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

FD en 80m ontvangst.

#1 Bericht door PE1KL »

L.s,


Ik heb hier de beschikking over een verkorte G5RV ( welke dus niet voor 80m geschikt is ) en een FD 4 antenne. Het hoogste punt van beide antenne's is circa 7m boven het maaiveld. De G5RV is als een inverted V gespannen en de FD4 hangt ook als een inverted V maar zit er een bocht in het lange been van ongeveer 120 graden in het horizontale vlak gezien. Dit ivm de beschikbare ruimte.
Op 80m heb ik een goede ontvangst met de G5RV, en tot mijn verbazing een heel slechte ontvangst met de FD4 deze antenne, kan ik wel getuned krijgen met de automatische antenne tuner. De G5RV uiteraard niet op 80m.
Het is zelfs zo dat ik met QSO's op 80m moet luisteren met de verkorte G5RV en zenden met de FD4. Een vreemde manier van werken.
Het komt er dus op neer dat ik een FD4 hebt welke op 80m niet ontvangt en een verkorte G5RV welke op 80m wel goed ontvangt.
Uiteraard heb ik de kabel aansluitingen gecontroleerd op verwisselen van antenne en de draadlengte's.

Wie heeft een verklaring voor dit fenomeen.

Best '73 Kees
PE1KL

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: FD en 80m ontvangst.

#2 Bericht door Theo Postma »

PE1KL schreef:L.s,

Wie heeft een verklaring voor dit fenomeen.

Best '73 Kees
PE1KL
Ik ga een poging doen :D
Als je beide antennes gelijktijdig in de lucht hebt hangen, dan kan het zo maar zijn dat ze elkaar beinvloeden.
De gr5 is daar gevoelig voor, en de FD 4 wil graag vrij en gestrekt op gehangen worden.
Wel een beetje op hoogte, de uiteinden mogen best wel op 7 meter uitkomen, maar het ophang punt zou ik echt hoger proberen te maken.
En als je de antennes een voor een op hangt en uitprobeert, wat doen ze dan?

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#3 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Kees

Ik heb in het verleden ook een FD4 gehad en die hin als inverted-V van 10 mtr. naar 2 mtr en met een rare knik in de lange poot en de SWR was nog best OK net als de RX en TX op 40 en 80.
verder sluit ik me aan bij vorige spreker, de antenne moet eigenlijk een stuk hoger.
Verder een vraag over de SWR is die OK?
Het kan ook zomaar zijn dat de BALUN van 1 op 6 kapot is.

groetjes en succes
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

De FD-4 hier thuis hangt het voedingspunt op 12 meter hoog, het lange deel daarvan naar een blok woningen tot op 9 meter hoog, het korte eind naar een rij bomen bij het water tot op 7 meter hoog, geen probleem met swr van 80 tm 6 meter, op 160 meter 1:2;5 met uitbreidings spoel en draad best goed nog.

Eigenbouw FD-4 op vakantie vorig jaar voedingspunt 5 meter hoog op een steile helling en de korte en lange eind terug naar 2 meter boven de grond, lange eind in een knik.

Werkte heel europa zonder problemen, goede swr op alle banden inclusief 50 mHz.

Check de balun 1:6 en je mantelstroomfilter 1:1.

Cor
Laatst gewijzigd door PA5COR op 09 dec 2006, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

#5 Bericht door PE1KL »

Heren,

Bedankt voor jullie reacties, De antenne's hangen inderdaad op sommige punten dicht bij elkaar, volgende week zal ik ze uit elkaar gaan plaatsen. Dan komen zij hemelsbreed 12m van elkaar te hangen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Besr '73

Kees

PE1KL

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

FD4

#6 Bericht door ON3PCO »

Hallo beste Kees,

de FD4 is een prima antenne en ook al wordt die deels gevouwen en/of hangt die niet helemaal 'vrij' - natuurlijk niet ideaal - dan blijven de resultaten zonder meer goed.

Succes met het verplaatsen en ik hoor graag hoe de resultaten dan zijn.

73,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium


PS : zoals je waarschijnlijk weet is de antenne heel makkelijk uit te breiden voor de 15m-band; zie hiervoor diverse andere berichten op dit forum en/of op mijn site.
... ik ben niet, maar ik word ...

Gebruikersavatar
PE1KL
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 nov 2005, 19:43
Locatie: Waspik

#7 Bericht door PE1KL »

Heren,

De antenne heb ik verplaatst maar zonder positief resultaat, in het voorjaar wordt de antenne situatie drastisch veranderd, hopelijk met een positief resultaat.

Best '73

Kees

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Succes in het voorjaar dan maar, hou ons op de hoogte, ik ben benieuwd...

Cor

Plaats reactie