Antenneinstallatie aarden?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Edwin Edeling
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2006, 09:45
Locatie: Den Haag

Antenneinstallatie aarden?

#1 Bericht door Edwin Edeling »

Beste mensen,

Heeft het zin om je antennemast te aarden?

Mijn situatie: een groot, plat dak waar twee van die zogenaamde "tegelvoeten" staan (zoals vaak in gebruik voor satellietschotels), als basis voor mijn antennemastje.

Op dit moment hangen er alleen een paar VHF/UHF antennes in. Sinds april ben ik novice-amateur, heb nog helemaal niks met de hobby gedaan, maar de eeste stap wordt de aanpassing van mijn antennes. De mast wordt een metertje langer, bovenin komt in ieder geval een Diamond dual-bander voor 2m/70cm.

Op de andere antennevoet wil ik terzijnertijd iets voor HF gaan plaatsen, maar ik weet nog niet wat.

Nou lees ik (met HF heb ik totaal geen ervaring) dat voor HF een goede aarde eigenlijk wel essentieel is. Daarnaast wil ik bij een paar antennes van die "bliksembeveiligingsconnectoren" in de antenneleiding opnemen. Ook daar schijnt goede aarde essentieel te zijn.

Om het geheel te aarden, kan ik een draad vanuit het aardpunt in de meterkast naar het dak leiden. Een alternatief is in de tuin een aardpen te (laten) slaan en de aardleiding langs de buitengevel naar het dak te leiden.

Wat is het beste?

Groetjes,
Ed

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: Antenneinstallatie aarden?

#2 Bericht door Theo Postma »

Edwin Edeling schreef: Een alternatief is in de tuin een aardpen te (laten) slaan en de aardleiding langs de buitengevel naar het dak te leiden.
Ed
Dat zou de eerste en enige optie zijn.
Je "aarde van het net" is geen goede HF aarde, en veel antennes voor de korte golf hebben geen aardnet nodig, denk aan dipolen ed.
Een vertikaal voor de korte golf, daar kun je op een plat dak zelf een mooi radialen net werk voor uitleggen.

Maar voor bliksem, daar is een geslagen aardpen en ditto dikke koper afvoer leiding de enigste oplossing.
Neem de rest v/h dak dan ook mee, want je weet het, de bliksem slaat altijd in op het punt wat het dichts bij aarde zit.


Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Even een paar hints van mij:

#1 NOOIT maar dan ook NOOIT mag je de aardpin van je lichtnet gebruiken als aardpen voor bliksemafleiding.
Reken op belachelijk veel schade en een hele boze woningstichting of buurtbewoners wanneer ze erachter komen dat jou foute insteek een heel huizenblok electriciteitslam heeft gezet

relatieve analogie: je laat een tijgerslang toch ook niet in je vinger bijten omdat een bijt in je voet pijnlijk lopen is?

oja, bij een installatie van een bliksemafleider die niet door een gecertificeerde installateur gedaan is, KAN de schade ontstaan op de doe-het-zelver verhaald worden.

#2 ik heb nog nooit een antenne electrisch moeten aarden om deze te laten werken. Niet voor EHF, VHF, UHF of HF.

#3 aarden van je antennemast is goed voor 1 ding. WANNEER de bliksem in slaat, neemt ie bijna altijd de minste weerstand route. Dus ipv de coax alle electrische apparaten in huis gaat ie via de mast en of aardleiding naar de grond, waar daarnaartoe gaat ie het liefst.

aarden betekent ook dat je antennemast leuker gevonden wordt door de bliksem. (wat volgens mij niet bepaalt of ie inslaat, dat doet de aanwezigheid van de desbetreffende wolk boven de antenne) by the weg, ik heb bij andere mensen niet echt positieve ervaringen gehoord over coax-bliksempluggen. Maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn als mensen die een dwarsleasie of nierproblemen hebben opgelopen na gebruik van een autogordel in een ongeval. De andere mensen die wel overleefden dankzij de gordel, die hoor je niet.

dat de bliksem altijd op het hoogste punt in slaat is vreemd, want bij de laatste blikseminslag bij de kerk hier verderop sloeg de bliksem in de bliksemafleider op +/- 5m hoogte, niet op de kerkhaan op, wat zal het zijn, 40m hoogte? en ik kijk toch regelmatig naar onweer en behoorlijk wat percentage slaat niet in op het hoogste punt.

oja, wat wetenschappelijke foto's...
Hier een link naar een foto welke dat wel bewijst...
http://wvlightning.com/images/pa-72495a-1.jpg

de bliksem had dus in de lantaarnpalen moeten inslaan, ipv op het asfalt 15m verderop. Maar dat is ook wel logisch, de onweersflits onstaat op 8km of meer hoogte... Die laatste paar meter, zal na 8km echt niet meer boeien.
Laatst gewijzigd door angelo op 11 jul 2006, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Er is bij (naderend) onweer maar een goede oplossing, stekkers uit de 230, antenne's los en kabels en stekkers daarvan zover mogelijk verwijderd van je apparatuur en wandcontactdozen in een vensterbank neerleggen, het mooiste is een koppeldoos buiten waar je de kabels naar binnen kunt losgooien, deze box via professionele aarding naar de massa van de aarde.
Daarbij moeten bij coax ook de binnen kernen naar massa geschakeld zijn.

De aarde voor H.F. hier is heel kort, in de vette zeeklei 3 aardpennen geslagen van ruim 3 meter, met origineel aardedraad de ster doorverbonden en via de dikke aardedraad van nog geen 2 meter lang naar de eindtrap en rest van de apparatuur.

Ik gebruik voor het voeden van mijn station geen randaarde aangezien dat de bovengenoemde resultaten oplevert en ook dat een randaarde vervuild is met schakelsignalen uit het lichtnet.

73,
Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

PA5COR schreef:Ik gebruik voor het voeden van mijn station geen randaarde aangezien dat de bovengenoemde resultaten oplevert en ook dat een randaarde vervuild is met schakelsignalen uit het lichtnet.

73,
Cor
Altijd leuk wanneer de buren KABELinternet hebben en hun kabelmodem in de meterkast hebben liggen naast de aardpen :wink:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

:D

Ik kan hier dag en nacht 1200 watt P.E.P. maken op elke frequentie op de FD-4 of de Imax 2000 voor 20-10 zonder dat er ook maar iets gestoord wordt in de buurt.

De FD-4 heeft op de amatuerbanden inclusief de WARC banden een goede swr, alleen op 160 meter is ie 1: 2.2.

De Imax 2000 is met groundradialen voorzien en een paar draden als langere ground voor 20meter.

Daaronder is de effectiviteit eingenlijk weg, maar voor de hogere banden is het best wel grappig te kunnen kiezen tussen horizontaal of vertikale afstraling.

73, ;)

Cor

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#7 Bericht door Theo Postma »

PA5COR schreef: een goede oplossing, stekkers uit de 230, antenne's los en kabels en stekkers 73,
Cor
Maar wat doe je dan tegen de inductie spaning?
Want een direkte inslag, duidelijk, spul in de brand of in iedergeval zichtbare brandschade.
Maar de meeste zaken gaan stuk door de induktie, en daar zie je niets van.

Zelf haal ik nooit iets los, doen ze bij de toren van Smilde bv, ook niet.
En ik woon redelijk op het platteland en heb hier toch al regelmatig in de buurt inslagen gehad.
Maar op mijn hoog geaard punt nog niet, sloeg altijd wat verder in op een hekje of zo....
Potentiaal verschillen is ook een "killer" .

Onweer, wat te doen? Prachtig onderwerp.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Als de apparatuur op geen enkele wijze is verbonden aan een antenne of 230, zal dat met de inductie wel meevallen, immers de metalen kast is dicht, en je hebt geen ingang voor de puls.

Anders zouden alle auto's met electronica, allemaal dus tegenwoordig, ook in een grote straal om een inslag heen kapotte electronica meten hebben.

73,
Cor

PA1JVS
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2005, 22:31
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

#9 Bericht door PA1JVS »

Al heb je alles los gekoppeld dan nog kan het verkeerd gaan. Ik heb eens gehad dat het 1 km verderop was ingeslagen in een huis. Door deze inslag was de voeding van een pc kapot, vier andere die nog goed waren(nieuw niet gebruikt) waren ook kapot.
Ook heb ik wel tv's ter reparatie aangeboden die vreemd deden.
Alle ic's werden ontzettend heet. De voeding was goed. Maar de tv bleef vreemd doen. Dit bleek ook te verklaren door blikseminslag een stuk verderop.
mvg PA1JVS

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

hoe vaak ben je thuis als het onweert? :?
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#11 Bericht door PA5COR »

Ach, als het toch fout gaat dan bellen we de verzekering toch?

Ben voor nieuw waarde verzekerd, betaal flink aan premie, maar in geval van pech, heb je ook wat :)

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#12 Bericht door angelo »

Gelukkig heb jij meer geluk met verzekeringen dan ik hoor ik wel :wink:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

kooi van faraday bouwen om alles in te zetten
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Antenneinstallatie aarden?

#14 Bericht door pe2kp »

Edwin Edeling schreef:Beste mensen,

Groetjes,
Ed
Altijd een eigen aardpen laten slaan. En zeker niet de huisaarding gebruiken. Alles moet je buiten het huis houden bij een inslag, en niet nog even het huis invoeren.

De betere installatiebedrijven kunnen dat zo voor je doen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Plaats reactie