eerste ervaringen met de HS 1800/pro

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

eerste ervaringen met de HS 1800/pro

#1 Bericht door Theo Postma »

Hoi,
Voor het mobile werken, en eigelijk is dit voor mij geen goede omschrijving, want ik sta gewoon stil :oops:
Nee, het gaat om portable werken van af de camping.

Ik ben begonnen met een dipool, hamer en touw, en dit de boom ingooien.
Maar hier ben je zeer afhankelijk van een camping met bomen.
Ik wilde eigelijk iets anders, een simpel spriet die snel op te zetten is en ook niet opvalt.

Een v/d eisen die ik aan het ding stel is dat het een breedband RX zou moeten kunnen. Zenden vind ik eigelijk niet zo belangrijk.
Het is mee genomen dat het kan.

En nog een bekentenis: ik vind er niets aan om zelf een antenne te maken voor de korte golf.
Voor een aantal jaren geleden ben ik uit gekomen bij de HV 7 van diamond.
Een antenne die van 40 meter tot en met 70 cm resoneerd.
Daar ben ik dus jaren mee op stap geweest, en tot volle tevredenheid.

En zo op eens wilde ik eigelijk ook op 80 wat kunnen doen.
Weer op zoek en ben uit gekomen bij de high sierra 1800/pro.
Af gelopen week voor het eerst op stap geweest, en deze antenne uit geprobeert.

Voldoet het? Ja, veertig meter ging als een speer!
Voor het eerst heb ik het gevoel gekregen dat dat gene wat ik hoor, het ook kan werken.
De band breedte op veertig is +- 120 KHz breed.
Wel komt het instellen zeer presies, een klein beetje draaien aan de spoel, en je resonatie punt is zo verschoven.

Op 80 meter heb ik een dip gevonden van +- 30 KHz breed.
Ook deze is mooi te verschuiven naar de plek die wilt.

Boven de veertig heb ik wel gekeken of ik daar resonantie punten gevonden heb, maar heb me daar niet echt druk om gemaakt of die ook binnen de banden vielen waar we mogen uit zenden.

Daar ga ik me dan deze zomer wel op storten en dan toch maar het vademecum mee nemen om te zien waar die banden liggen.
Ik ben niet zo een korte golf man en weet eigelijk de lage banden redelijk uit het hoofd :oops:

Maar of deze antenne het beter doet dan de diamond? Ja in mijn geval wel, en ben me er bewust van dat het ook afhangt v/d eisen die je er aan stelt.
Een verbinding maken op veertig ging gemakkelijker, kreeg uit europa nette raporten van gemiddeld 5/8 en wat op viel was dat de meeste aanroepen direkt werden beantwoord.
Dat was bij de diamond wel anders, daar moest ik toch regelmatig een doorgang herhalen.

Tot nu toe ben ik tevreden met de aanschaf, ook ontvangst op de midden golf is goed.
Wel het spoeltje los maken bij de voet v/d antenne, wordt hij mooi breedbandig van.

Ik wilde deze ervaring met jullie delen, en heb geen belangen in de genoemde merken.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Dus niet echt "compromis-slecht" ?
Ik was altijd 'geleerd' dat als je iets (ver)maakt voor iets waar het eigenlijk niet voor bedoeld was, dat je 'beide' niet zult krijgen.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Ik heb gewoon een eigenbouw FD-4 mee op vakantie, FT 100 en de MFJ 993-B, 100 meter draad, en rotzooi daar mee op vakantie, met 60 meter coax vindt ik meestal wel een stekje om de FD-4 kwijt te raken, en anders spelen we met een draad antenne van de klos draad ;)

73,

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Dus jij hangt de waslijn voor de hele camping op :wink:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#5 Bericht door PA5COR »

Never nooit niet op een camping :)

We huren altijd een huisje liefst in de middle of nowhere, nu in de Dordogne met 18000 vierkante meter grond eromheen.

Kan ik de 42 meter draad vast wel kwijt :)

73
Cor

Hoe meer draad in de lucht, hoe beter :D

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

Aha... dus DAAR neem je je hamset voor mee... in the middle of nowhere kun je dan nog een MYD sturen :wink:
Lijkt me ook zo leuk in Australie...
Als ik ooit geld teveel heb, dan wil ik wel eens met een leuke dikke jeep door Australie crossen van links naar rechts en van boven naar onder.
Wel met een dikke hamset en zo'n buitenantenne op de koeienvanger 8)
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#7 Bericht door Theo Postma »

MMM, mijn verhaal ging uit van af de, jawel de camping.
Een huisje huren, ik rij in het ding! :oops:
Het zuiden van europa trekt mij niet zo, weet niet.

Voor ruimte kan ik dan wel thuis blijven, heb ik al.

Groeten
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#8 Bericht door PA5COR »

Heb een bus, H200 van Hundai, erover nagedacht om hem tot minicamper om te bouwen, maar niet gedaan, vandaar het huisje huren.

Geen probleem dat je op een camping staat, ieder zijn plezier toch?

Schoonouders reizen elk jaar 7 maanden met de Hymer door west europa, komen ff een dag naar ons waar we dan zitten.

Nederland is leuk, Frankrijk is ook fijn, zeker met de bergen en omgeving, ik hoef niet zonodig tussen de nederlanders te zitten op vakantie, beiden spreken we de nodige talen, en vermaken ons prima in de bush bush ;)

Veel cultuur, leuke dorpjes en steden, lekker eten/drinken, meestal zon en warm.

Net wat je wilt, gelukkig willen we niet allemaal hetzelfde, want dan werd het op een plaats wel errug druk ;)

veel plezier met jullie vakantie(s)

73

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#9 Bericht door angelo »

het zal dit jaar voor mij de eerste vakantie in 5 jaar zijn.
na 2 verhuizingen, en heeeeeel veel werken zal ik blij zijn er 'effe' uit te kunnen fietsen... maarja, nu heb ik ook huisdieren.. dus lang zal het niet zijn. en ik weiger ze te chippen als een koe/varken... Een van mijn klanten maar RFIDs.. en het is gebleken dat ze binnen 1 jaar niet meer op die plek zitten waar ze zouden moeten zitten.. lijkt me toch best lullig als je ineens zo'n rfid op je hartspier hebt zitten. achja, gelukkig maken ze ook automatische externe defibs.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

We hebben 4 katten, 3 opgevangen uit de buurt, en 1 die we zelf wilden.

Als we geen goede oppas kunnen vinden, gaan we niet op vakantie.
Gelukkig hebben we een paar goede kennissen dichtbij, en de straat bestaat uit goede mensen die graag oppassen, en wij doen dat ook als hun weggaan.

Zie dat jullie erg aan vakantie toe zijn, ben tot mijn w.a.o ook altijd erg aktief geweest met standaard 80 uren in een werkweek en zo, vaak extra doorwerken in weekenden etc...

Ben daar nu wel van genezen, we leven maar 1 maal, en bij werk hoort ook ontspanning.

Take care

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#11 Bericht door angelo »

Tja, ik ben 'eigen baas'... dus als ik klaar ben met 80 uur werken, moet ik nog de administratie doen, de facturatie de deur uit doen, bellen met de accountant.. Nieuwe klanten zoeken, bestaande bezoeken.. Toen nog verplicht verhuizen vanwege wijkrenovatie...Daarbij kwamen nog problemen met de zus van de wederhelft (huis uitgezet als alleenstaande moeder) dus dat heeft een HOOP geld en tijd gekost... daarna bleek mijn vader vasculaire dementie te hebben en dat heeft ook een hoop tijd gekost... want die wonen toch een uurtje rijden verderop... daarna bleek mijn moeder het niet echt meer te trekken om te babysitten op mijn vader, dus wederom veel tijd daarin gestoken... Ik heb dan maar drie katten (prettig gestoord, nouja, SOMS prettig) maar ook daar gaat tijd in zitten.. Nu kunnen ze wel met elkaar spelen (half vermoorden maar ze vinden het leuk schijnbaar) en ik heb een ruimte vol met kartonnen dozen waar ze zichzelf lekker kunnen uitleven... maar ook met de katten doe ik veel tijd doorbrengen... soms zijn het net kinderen... ze hebben ook aandacht nodig...

Mijn interne batterijtje staat nu op 'warning' :(
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#12 Bericht door PA5COR »

Niet echt veel tijd over voor ontspanning zie ik....

Mijn goede kennis heeft ook zijn eigen bedrijf, en een paar jaar geleden hem en zijn vrouw door de N machtiging geholpen, nu bezig beide voor de F.

Ook hier weinig tijd voor hemzelf, herken dit van mijzelf, met mijn werk als 1e monteur/pijpfitter/lasser veel in het buitenland aan het werk en dan 52 weken per jaar werken ook, stuurde mijn vrouw en onze zoon op vakantie maar ging zelf door met werken...

Na 13 jaar besloot mijn lichaam dat het wel mooi genoeg was, na een jaar afkicken van het werk en de pijnstillers ben ik toch wel tot de conclusie gekomen dat er meer op de wereld is als werken alleen.

Zorg ook voor mijn nu wat dementerende moeder etc, maar heb daar nu meer de tijd voor.

Hoop dat je het allemaal wat kunt redden daar, maar let a.u.b. op je gezondheid.

73,

Co

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#13 Bericht door Theo Postma »

Zo, even op vakantie geweest.
En heb nu de antenne goed uit geprobeert. Ik heb de antenne niet meer vast op de bus maar heb hem op een statief gezet.
Met, zo als in de gebruiks aanwijzing stond, vier radialen.

En met groot succes, mag ik wel zeggen. Wat een perfekte antenne!
Ben hier heel blij mee, eindelijk iets wat gewoon werkt.
De band breedte op 80 is 70 KHz, op 40 190 Khz, en hoger wordt de bandbreedte alleen maar groter.
Makkelijk afstemmen, en dan is het gewoon: wat je hoord, kun je werken!
Van uit LX kon ik makkelijk het net volgen op 80, en inmelden en werken was ook geen probleem.
Kreeg goede signaal rapporten op 80 meter.
En dacht als het op 80 al goed werkt, dan moeten de hogere banden al helemaal goed gaan.
En dat was ook zo, perfect zo.

En ook de breedband ontvangst is goed, ik was goed in staat om te luisteren op de middengolf.

Ben er zeer tevreden over, en vergeten wat voor prijskaartje er aan gehongen heeft.
Was het gewoon waard.

Foto

Afbeelding

Dit geeft wel een goed beeld hoe ik op de campings "gewerkt" heb :D

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#14 Bericht door angelo »

Ik neem aan dat je hem zonder Xbox en zonder Bullseye hebt...
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#15 Bericht door Theo Postma »

angelo schreef:Ik neem aan dat je hem zonder Xbox en zonder Bullseye hebt...
Ik heb gewoon het standaard bedien kastje, op of neer.
En aan de uit einden gaat er een lampje branden.

In het begin dacht ik dat je een uit gebreidere bedien systeem zou moeten hebben voor het afstemmen.
Maar dat is nu totaal niet meer nodig, het afstemmen is een fluitje van een cent.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Plaats reactie