12 volt over coax

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

12 volt over coax

#1 Bericht door pa3gws »

hi
ik wil via mijn coax kabel van mijn hf antenne 12 volt naar het dak transporteren voor een wifi acces point
heeft iemmand een schema of een idee hoe dit te doen?
het zend vermogen van mijn kenwood ts 850 mag natuurlijk geen invloed op het wifi gebeuren hebben

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Normaal gesproken voeg je onder d.c. toe via een smoorspoel op de kern, ontkoppeld dit voor de frequenties die op de kabel komen, en op de andere kant tap je de d.c. weer af op dezelfde wijze, smoorspoeltje vanaf de kern en daarna c'tjes voor de ontkoppeling.

Probleem is dat je 100 watt+? over de coax stuurt, maar bij een goede keuze smoorspoel, en c's met voldoende doorslagspanning zal het geen probleem zijn.

Omdat je al een massa boven hebt, is het geen betere keus een aparte + draad naar boven te voeren?

De retour kan de buitenkant van de coaxkabel(s) zijn.

73,

Cor.

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

12 volt over coax

#3 Bericht door pa3gws »

hi Cor

het vermogen is inderdaad het probleem
een aparte + draad lukt niet meer
ik heb indertijd al problemen genoeg gehad om de antenne kabel op het dak te krijgen ( bewoners die het niet wilden )
enig idee van de waarden van de c en de spoel of een website waar ik het een en ander kan vinden

73
albert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Hallo ;)

Persoonlijk denk ik aan 150 micro Henry op zijn mist, gezien 160 meter tot en met 10.

Als c aan de koude kant 4.7 nF als laagste, maar misschien meer naar de 22 nF kant, maak eens een proef opstelling hiermee.

Met 100 watt kun je voor de c met 500 volt volstaan, maar als je net als ik wat meer hebt met een Heathkit SB 1000, dan worden er wat hogere eisen gesteld aan het geheel........

Dit zal je dan 2 keer moeten doen, onder en boven.

Kijk anders eens op het schema van een Yaesu FT 847, die kan van de fabriek af 12 volt naar boven voeren voor een voorversterker op 2/70.

Pas de smoorspoel en c's voor de frequentie aan i.e. 1.8 tot en met 30/50 mHz.

Een en ander kun je krijgen via Barend Hendriksen, of de betere electronica boer, of op de radio markten.

Vergeet geen zekering op te nemen in het DC circuit ;)

73,

Cor

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1032
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#5 Bericht door PD5DJ »

Hier een linkje naar mijn website van een eigenbouw Bias Tee..

http://www.erazotropa.com/homebrew.htm

Onderaan de pagina staan wat foto's en een schema.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#6 Bericht door angelo »

gewoon via de UTP kabel doen...

Externe WIFI AP's worden standaard via de UTP kabel gevoedt, en deze kan 300m lang zijn zonder problemen.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie