PKW-BAZOOKA

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

PKW-BAZOOKA

#1 Bericht door pa3gju »

Hallo.
Bij deze heeft er iemand ervaring met de PKW-bazooka antenne?
Is voor alle banden te gebruiken schijnbaar, maar de resultaten ?
Met vrg... :?:

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#2 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Karel

PA1LAL heeft er een tijdje mee gewerkt.
op 20 best redelijk tot goed op 80 niet best, we hebben dat ding toen alleen op 20 en 80 getest maar op 20 was het best redelijk.

73
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#3 Bericht door pa3gju »

Schijnt niet veel reacties op te komen, maar ja de antenne is nog vrij nieuw dacht ik.
er zullen niet veel van deze antennes bij amateurs in werking te zijn.
beetje jammer ik was toch nieuwsgierig.
we weten al iets jos.
met vrg...

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: PKW-BAZOOKA

#4 Bericht door pe2kp »

pa3gju schreef:Hallo.
Bij deze heeft er iemand ervaring met de PKW-bazooka antenne?
Is voor alle banden te gebruiken schijnbaar, maar de resultaten ?
Met vrg... :?:
Ik heb er in Electron 2004 een heel stuk over deze antenne geschreven, ik zal het hier even nog weer geven:

PKW Bazooka een wonderstokje?
Adriaan, PE2KP

Het is een bijzondere vreemde antenne. Immers men probeert lange golven te proppen in een zeer verkorte antenne, zonder radialen, in de hoop dat deze ook nog eens zal stralen. En de vraag is dan ook heel erg snel: wat kun je nog werken met een dergelijke antenne die eruitziet als een dummyload? Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat de prestaties beperkt zijn in vergelijking met een 8 meter lange verticaal met radialen.
De PKW Bazooka is een sterk verkorte verticale 'helical' antenne, verkrijgbaar in twee lengten. Het eerste type heeft een lengte van 1,80 meter (5,5 kg) en is te gebruiken van 3,5 t/m 30 MHz. Het tweede type heeft een lengte van 3 meter (6,6 kg) en is te gebruiken van 1,8 t/m 30 MHz. Het prijsverschil tussen deze twee antennes is 55 euro, en dat voor slechts één band extra en misschien een iets betere afstraling.
De voeding van de antenne geschiedt via een breedbandig aanpassingsnetwerk dat verborgen zit in een PVC omhulling. Je moet gebruikmaken van een antennetuner met een ruim aanpassingsbereik. Het liefst een automatische tuner omdat je nog wel eens moet bijstellen als je van frequentie verandert. Het met de hand bijstellen ga je dan snel als lastig ervaren.
De antenne heeft ook een goede aarding nodig anders krijg je deze niet in afstemming op 3,5 en 7 MHz. De opstelling bij mij thuis was gewoon in de tuin op een mastje van 3 meter lengte. Als aarding was er een pijpje van 1,50 meter in de grond gedreven. Dat bleek genoeg te zijn op mijn locatie in Apeldoorn, maar kan sterk verschillend zijn per locatie. Ook als je deze antenne op een dak zet, moet je voor goede aarding zorgen. De aarding natuurlijk niet het huis binnenbrengen, ook al lijken de CV-buizen een aardige aarding te bezitten. Je zult toch een andere oplossing moeten vinden, voor je eigen veiligheid.

In dit gebruikersverhaal zal ik het hebben over het type van 1,80 meter. Als set werd gebruikt een Kenwood TS2000 met een ingebouwde tuner en een vermogen van 100 watt. Daarmee stemt de installatie af op de opgegeven banden. Maar ook op 6 meter is de antenne te gebruiken.
Op 10 en 12 meter voldoet de antenne goed. Je kan als de band open is met gemak Sint Maarten werken maar ook Brazilië, Oman en Pakistan kon ik met deze antenne werken. Het tegenstation beschikte wel over een 3-elements beam. De antenne is op deze banden net zo goed als een laaghangende dipool.
Op 15 meter doet de Bazooka een stuk minder goed. De tuner moet veel meer werk verrichten dan op de twee hogere banden. Het verwijderen van de aarding maakt de antenne ineens een stuk beter afstembaar. Toch kon ik op deze band ook leuke verbindingen maken, al ging het soms wat moeizaam.
Op 17 en 20 meter is het geen probleem om verbindingen te maken. Ook hier weer een aantal leuke DX-verbindingen hoewel op 17 meter de QRM een beetje hoog is; maar dat ligt meer aan de omgeving dan aan de antenne.
Op 40 meter is het niet echt meer DX-en met deze antenne. Europa is geen enkel probleem, dat lukt bijna altijd wel, maar buiten Europa is het mij nog niet gelukt op deze band. Dan 80 meter. Hier stemt de antenne over de gehele band gewoon af en je kan dan ook wel lokaal een verbinding maken. Alleen buiten ons land wordt een probleem, daar moet je wel wat moeite voor doen.

Deze antenne is dus heel goed geschikt voor mensen die geen grote beam-antenne kunnen plaatsen. Je kan zo toch nog DX-verbindingen maken op de HF-banden, al zal je er wel wat moeite voor moeten doen. Je moet ook niet verwachten dat je je door een vette pile-up heen kunt drukken. Je moet dan even de rustige momenten afwachten. Ook is het wel prettig als het tegenstation over een goede beam beschikt, hoewel ik ook stations gewerkt heb die met een eenvoudige dipool actief waren. Condities spelen altijd wel wat mee. En natuurlijk geduldig zijn als een VHF-amateur, die met een 55/57 ook tevreden is.
Concluderend: De PKW Bazooka is zeker geen wonderstokje, maar tussen geen antenne en wel een antenne is dit een leuke oplossing om toch op de HF-banden uit te kunnen komen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Hans
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2006, 18:34
Locatie: oberschlettenbach duitsland
Contacteer:

bijna het zelfde

#5 Bericht door Hans »

hi ik heb dus hier wat gebaut ,wat er op lijkt maar niet hetzelfde is,2,60 lang 2 delen met binnen en buiten spoelen voor alle banden van 10 tot 80.
wat de qso aangaat even lesen op mijn site.
http://www.multiband-kw-mobilantenne.de

groetjes hans

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#6 Bericht door PA3FS »

Heb je daar ook een bouw beshrijving van ,want die ben ik niet tegen gekomen op je site. 8) 73 PA3FS Frank

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#7 Bericht door vk2gwk »

Het ziet er indrukwekkend uit - zo'n bazooka antenne. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Als je toch al over een automatische antenne tuner beschikt (liefst extern en niet in de transceiver) dan ben je onder alle omstandigheden en op alle banden veel beter af met gewoon een stuk draad als "long wire".

Hans
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2006, 18:34
Locatie: oberschlettenbach duitsland
Contacteer:

hallo frank

#8 Bericht door Hans »

Nee ik heb geen schema van deze antennes,ik heb 2 jaar nodig gehad tot het zover was.
ze worden nu bij een vriend van mij verkocht(ik produceer ze noch zelf) inc btw etc en natuurlijk met garantie en dat noch onder 90,- dus in vergelijk voor noch niet eens de halve prijs van een soortgelijk artikel uit duitsland.

73 hans dg7pe /pe1roi

Plaats reactie