Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#16 Bericht door PD8ME - Martijn »

Je hebt gelijk Cor! Mijn gedachten onder woorden brengen en daarnaast ook nog op schrift zodat een ander mijn gedachten/benaderingen en ideeën begrijpt is voor mij een uitdaging. Ik was in de veronderstelling dat het wel aardig gelukt was. Maar nu kom jij met dezelfde vraag en dan terug gebracht in 78 tekens. Maar dat is wel de vraag in de kern :D
Life to short for QRP? it's a mindset!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#17 Bericht door PA3HIJ »

hallo Martijn,

Tim,G5tm, komt met een theoretische oplossing voor het 10m hele golf en 20m halve golf (gecombineerd met 40m trap. Zodanig dat de antenne op 40m
ook een halve golf is.?)

Maar wat ik mij nu afvraag of G5TM dit nu ook daadwerkelijk heeft uitgeprobeerd. In onderstaande reakties op youtube zie ik er niets over dat het werkt.

Dus trek je conclusie.......

Mvg. Jan

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#18 Bericht door PD8ME - Martijn »

Hallo Jan,

G5TM komt een (theoretische) oplossing om de nadelen van een hele golf voor 10m bij een EFHW weg te nemen en toch een 1/2λ tegebruiken op 10m door dus die spoel te plaatsen daarmee wordt je 20m element iets korter (-2dbi) zoals hij berekend maar dat weegt niet op tegen de voordelen 1/2λ voor 10m.

volgens heeft hij hemgebouwd voor de 10 en 15 variant en dan niet met een spoel maar met een coaxtrap.zie dit filmpje.


youtu.be/zKWKs-ivh2g

Daarnaast heeft PA3HHO er één gebouwd dikke 12 jaar geleden al en die werkte naar behoren zo valt in zijn blog te lezen.
En dat is de HAM vraag, waar gaat het in mijn constructie fout?
Life to short for QRP? it's a mindset!

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#19 Bericht door PA4WK »

Als ik moet gokken op basis van de gegeven info gok ik er op dat de waarde van de spoel niet hoog genoeg is waardoor hij niet spert.
Je kan ook een HWEF maken met traps, de PVC buisjes van de traps kun je dan mooi over de hengel heen schuiven, op die manier kun je elke band maken van 7 - 30MHz. Om traps te maken zijn op het www genoeg rekentooltjes voor handen. Zag nu pas dat dat in het filmpje hierboven de amateur ook een trap gebruikt heeft en geen spoel.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#20 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Martijn,

Yep. Duidelijk, (hoop ik :oops: ). Dit is nogal frustrerend, juist wanneer het bij de ander blijkbaar wel lukt.

De unun werkt. De spoelen meten goed. Draadlengtes goed.

Ik neem aan dat je een choke in de coax hebt. En ook bij de set? Kabelbreuk, kan tijdens experimenteren wel eens gebeuren. Door solderen kan de draad broos worden.
En hoe is de opstelling? Metalen delen in nabije omgeving?

Mvg. Jan

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#21 Bericht door PD8ME - Martijn »

Ik denk dat ik me aansluit bij de conclusie van PA4WK
op basis van de gegeven info gok ik er op dat de waarde van de spoel niet hoog genoeg is waardoor hij niet spert.
en inderdaad, een trap is ook nog een optie. zit dan om het compact te houden ze niet te maken van RG58, maar van RG174. zal me er eens in verdiepen of dat mogelijk is, zal eigenlijk niet weten waarom niet.

Het gaat mij erom waar het fout gaat en dan kijken naar alternatieven. en inderdaad denk ik dat de waarde van de spoel te laag is. en denk dat ik ga sturen op impedantie i.p.v inductie.

Daarnaast ga ik kaal weer in de basis beginnen bij het principe waar PA3HHO ook mee werkt om zo de mogelijke fout te ontdekken, mogelijk dat de ferrietkern en of wikkelingen ook een oorzaak kan zijn. Ik ga dan ook gewoon met een 240-43 kern werken en 2-14 wikkeling en dan vervolgens aanpassen naar eigen wens en kijken waar het dan mis gaat.

@Jan, PA3HIJ
De UnUn werkt idd, maar mijn ervaring is dat hij niet met alle configuraties overweg kan zoals invert-L en invert-V bijv wil hij wel eens raar doen. maar gewoon vertical of sloper geen enkel probleem.
Ik gebruik een choke en verder geen obstakels in de omgeving.
Life to short for QRP? it's a mindset!

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#22 Bericht door PA3HIJ »

Hallo Martijn,

Ja leuk dit, maar je hebt jammer genoeg nog geen werkzame antenne.

Wat mij toch maar weer bezig blijft houden is het feit dat er plenty calculators online te vinden zijn, maar....enkel voor verkorte 1/4 golf antennes.
En die hebben dan weer een set radialen nodig om te kunnen werken.

Het zou schitterend zijn om dmv een spoel een bijv. 40m antenne te ontwerpen van zegge 7.5m die de werking heeft van een full-size 1/2 golf voor die band.
Geen gezeur meer met radialen en een hoop draad. Zo op te zetten en evt voor meerdere banden uit te breiden.
Mocht je dit nog willen inkijken: een matchbox voor halve golf antennes. https://m0ukd.com/homebrew/baluns-and-u ... pler-efhw/
Werkt hier perfekt. Maar ja, dan wel weer monoband.

Mijn kruit is op Martijn. Succes met bouwen en mni DX!

73 PA3HIJ

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#23 Bericht door PD8ME - Martijn »

Hallo Jan,

Zeker heb ik wel een werkzame antenne! Gebruik de EFHW nu gewoon als volledige halve golf op de gewenste banden. alleen het idee is hem te verkorten naar acceptabele werkzaambare lengtes zodat hij met een lichtere / kleine lichte mast te gebruiken is.

Ik blijf er mee experimenteren en ik laat het weten mocht het mij lukken.

Ik gebruik nu ook vaak een kwartgolf antenne, ook één van mijn favorieten. Ik maak laatste tijd veel gebruik van een farady cloth van ca. 2x1m als radialen en dat werkt nog verdomd goed, boven verwachting.
DSCN4476.JPG
DSCN4474.JPG
Maar ben het helemaal met je eens:
Het zou schitterend zijn om dmv een spoel een bijv. 40m antenne te ontwerpen van zegge 7.5m die de werking heeft van een full-size 1/2 golf voor die band.
Geen gezeur meer met radialen en een hoop draad. Zo op te zetten en evt voor meerdere banden uit te breiden.
Dat motiveert mij ook er mee door te gaan. Intussen weer een nieuwe spoel gedraaid, het weer is nu wat minder om te kijken hoe dat uitpakt. Maar ik hou je op de hoogte.

73, Martijn
Life to short for QRP? it's a mindset!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#24 Bericht door PA3DJS »

PD8ME - Martijn schreef: 22 mar 2024, 12:35 Hallo Jan,

Zeker heb ik wel een werkzame antenne! Gebruik de EFHW nu gewoon als volledige halve golf op de gewenste banden. alleen het idee is hem te verkorten naar acceptabele werkzaambare lengtes zodat hij met een lichtere / kleine lichte mast te gebruiken is.

Ik blijf er mee experimenteren en ik laat het weten mocht het mij lukken.

Ik gebruik nu ook vaak een kwartgolf antenne, ook één van mijn favorieten. Ik maak laatste tijd veel gebruik van een farady cloth van ca. 2x1m als radialen en dat werkt nog verdomd goed, boven verwachting.

DSCN4476.JPGDSCN4474.JPG

Maar ben het helemaal met je eens:
Het zou schitterend zijn om dmv een spoel een bijv. 40m antenne te ontwerpen van zegge 7.5m die de werking heeft van een full-size 1/2 golf voor die band.
Geen gezeur meer met radialen en een hoop draad. Zo op te zetten en evt voor meerdere banden uit te breiden.
Dat motiveert mij ook er mee door te gaan. Intussen weer een nieuwe spoel gedraaid, het weer is nu wat minder om te kijken hoe dat uitpakt. Maar ik hou je op de hoogte.

73, Martijn
Theoretisch kun je een eindgevoede halve golf resonante antenne inkorten met een spoel in de buurt van het midden. Als je echter een goed rendement wilt behouden, moet die spoel een hoge Q-factor hebben. Dat betekent relatief grote diameter en windingen niet tegen elkaar hebben liggen. Die spoel kun je praktisch gezien wel maken met voldoende hoge Q-factor.

Nu de maar: De impedantie bij voeden aan het eind (dus EFHW bedrijf) gaat fors omhoog. Bij van 20 m naar 10 m draadlengte (even uitgaande van 40 m band) ga je ongeveer een factor 4 omhoog (als je de verliezen weet te beperken). Dus waar je bijvoorbeeld 3 kOhm verwacht, gaat het richting 12 kOhm. Een soortgelijk effect krijg je als je de hele vishengel/mast bewikkelt met draad om halve golfresonantie te krijgen. Waar de impedantie bij center fed omlaag gaat, gaat hij bij end fed omhoog. Als het je lukt om een efficiente verkorte straler te maken, moet je dus ook een andere aanpasisng maken.

Waarom gaat het dan goed met een kwartgolfdraad (bijv 10m lengte voor 40 m band) met spoel met extra staartje?
De extra spoel met staartje staat in serieresonantie waardoor je het eind van de antennedraad kortsluit. Vanwege de kwartgolflengte van de draad, krijg je dan een hoge ingangsimpedantie waardoor de eisen aan je tegencapaciteit niet zo "streng" meer zijn.

De gebruikte spoelen (dun pijpje met windingen tegen elkaar) hebben een relatief lage Q-factor, waardoor een deel van je vermogen in de spoel gaat zitten (verlies dus). Dat verlies verlaagt de eindgevoede impedantie. Meestal hangen dit soort eindgevoede antennes redelijk evenwijdig aan het aardoppervlak, waardoor je ook wat extra verlies krijgt en de end-fed impedantie verder omlaag gaat. Je trafo zit dan niet meer in 12 kOhm te kijken, maar bijvoorbeeld in 3 kOhm.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#25 Bericht door PA0BAK »

PD8ME - Martijn schreef: 22 mar 2024, 12:35 Ik blijf er mee experimenteren en ik laat het weten mocht het mij lukken.
Om te experimenteren heb je de vergunning gekregen, van experimenten leer je.
Het ons laten weten, daar leren wij ook van, en mogelijk krijg je dan meer tips ter verbetering en/of uitleg.

Wat ik heb ervaren is, dat het grondwater niveau ook een rol kan spelen, wanneer de antenne een geringe hoogte heeft.

Martijn, succes, ik ben benieuwd :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#26 Bericht door PD8ME - Martijn »

@PA3DJS, Dank voor de info en heldere uitleg. ga het zeker meenemen
Life to short for QRP? it's a mindset!

Gebruikersavatar
PD8ME - Martijn
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2023, 14:06
Roepletters: PD8ME
Locatie: JO33mb

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#27 Bericht door PD8ME - Martijn »

PA0BAK schreef: 22 mar 2024, 14:03Wat ik heb ervaren is, dat het grondwater niveau ook een rol kan spelen, wanneer de antenne een geringe hoogte heeft.
Die ervaring heb ik ook! ik zit hier vaak met de EFHW in een natuurgebied, waar de grondwaterpeil zeer hoog staat. daar staat ook een uitkijktoren met fantastisch uitzicht daar op ca 7m hoog monteer ik altijd de efhw in een sloper naar ca 50cm boven de grond, en heb het idee dat ik daar altijd heel leuke verbindingen maak met minimale opstelling.

Ik blijf er mee stoeien en blijf het hier posten.

Mooi om te mee te experimenteren, leren hoe het functioneert en uitpakt.

zendamateur zijn, zijn hobby's in een hobby :roll:
Life to short for QRP? it's a mindset!

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#28 Bericht door PA3HHO »

Zonder analyser blijft het koffiedik kijken vrees ik...
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

HB9FXF
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 apr 2008, 12:09
Roepletters: HB9FXF

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#29 Bericht door HB9FXF »

Op daverveld.eu wordt een verkorte endfed omschreven met coax traps, de antenne is ongeveer 9 meter lang.

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Portable EFHW voorzien van spoelen ::UITDAGING::

#30 Bericht door PA3HHO »

Mijn bedoeling aanvankelijk was een compacte antenne te maken voor 10 en 20 meter door de bekende 12m lange EFHW te halveren (qua lengte en de spoel qua inductie). Omdat die ong. 6m lang zou worden en mijn mastje 10m, had ik bedacht om het kunstje nog een keer uit te halen en op die manier ook 40m te krijgen.

Dit was mijn eerste poging (2012):
https://pa3hho.wordpress.com/end-fed-an ... d-v1-2012/
Deze had een 9 uH spoel van een Sagant inverted V draadantenne. De spoel zat ong. op 1/4 golf van 10m afstand. Mijn conclusie was dat de spoel als een trap werkte c.q. de inductie van de spoel hoog genoeg zou zijn om als choke voor 28 MHz te werken en het stuk draad dat er na kwam elektrisch af te koppelen. De tweede spoel was ong. 50 uH en zou als choke voor 14 MHz moeten werken. Bij de bekende 12m lange EFHW is dat 34 uH. Ik denk dat ik destijds wat meer inductie heb gebruikt om met de SRF (self resonant frequency) in de buurt van 14 MHz te komen. Merk op dat de 9 uH spoel ook als loading coil (electrisch verlengend, fysiek verkortend) werkt op 20m én 40m en de 50 uH spoel als loading coil (idem) op 40m. Totale lengte ong. 7m en prestaties waren, gezien de geringe afmetingen, helemaal niet slecht.

En dit was mijn tweede versie (2013):
https://pa3hho.wordpress.com/end-fed-an ... y-end-fed/
Bij V1 had de draadlengte na de 9 uH spoel invloed op de SWR op 10m. Dat zou eigenlijk niet moeten. Mijn conclusie was dat de spoel iets te weinig inductie had, zou eigenlijk de helft van 34 uH moeten zijn dus rond de 17 uH. Ook kon ik wel iets meer lengte dan 7m kwijt op het mastje dus wilde een versie met wat minder spoel en wat meer draadlengte (uiteindelijke lengte ong. 8m). Ik heb de eerste spoel, choke voor 10m, vervangen door eigen spoel met iets meer inductie; 15 uH, iets minder dan de helft van de bekende 34 uH spoel die als choke voor 20m wordt gebruikt. De tweede spoel inderdaad rond de 34 uH. Jammergenoeg heb ik er geen metingen aan gedaan met de analyser, althans, ik heb er geen plaatjes meer van. In mijn herinnering werkte het heel aardig, SWR was op alle banden prima.

Toen ik eenmaal een 12m spiderbeam mastje had, heb ik deze antennes eigenlijk niet vaak meer gebruikt maar dat zal ook de tijd geweest zijn dat de kids wat groter waren en ik bijna geen radioactiviteiten meer ondernam tijdens vakanties. Ik heb later nog wel een EFHW gemaakt voor 10m/15m/20m (aanvankelijk 10/20) met L/C traps i.p.v. spoelen met relatief weinig inductie en veel draadlengte. Met een FT240-52 ringkern en een 2:14 en later 3:21 wikkelverhouding werkte dat zeer goed. Uiteindelijk ook nog een L/C trap voor 15m in gemaakt. Dat was een flinke antenne die boven op de dakkapel heeft gestaan, zat 'm wel te knijpen als het hard waaide HI. Deze versie werkte echt heel erg goed.
https://pa3hho.wordpress.com/end-fed-an ... ical-hwef/

Waarom de 40/20/10 versie van PD8ME niet wil werken is mij een raadsel maar zoals ik al schreef; zonder antenne analyzer is moeilijk in te schatten wat er precies mis gaat. Is de antenne wel resonant (X=0) en zoja; op welke frequenties. Precies 50 Ohm op alle banden dat krijg je niet voor elkaar maar zolang het binnen de perken blijft, is het wel te tunen. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik bij V2 wel netjes in de buurt van X=0 kwam op alle banden, maar de R variëerde, volgens mij op 40m lager dan 50 Ohm, op 20m rond de 50 Ohm, op 10m hoger dan 50 Ohm. Afhankelijk van wat je favoriete band is, kun je met de secundaire wikkelingen spelen; eentje meer of minder.

Hang er eens een analyzer aan, die dingen zijn op Ali niet zo duur meer toch? Ik gebruik(te) een RigExpert AA-54, de AA-35 Zoom koop je tegenwoordig al voor €200 en is eigenlijk wel onmisbaar bij dit soort experimenten.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie