Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

#1 Bericht door PD5NL »

Ik ben voor een SRD RSP1B een passende antenne aan het zoeken.
Daarbij hou ik in gedachten dat er ook wellicht mee ga zenden (als ik ooit een 2m/70 cm set ga kopen)

Dus in mijn zoektocht kom ik alle smaken en tig merken tegen. b.v. de Diamond serie d130/d150/d190 en de siro serie SD2000/3000.

Maakt het nog veel uit qua kwaliteit/werking nog veel uit, of is het gewoon kijken welke specs (afmetingen/vermogen/freq etc) er bij jou situatie beste past?

Rekening houden met prijs heb ik bewust even los gelaten. Gaat mij in eerste instantie meer om een goede werking en kwaliteit.

Hoor graag jullie ervaringen.

73 Marco
Yaesu FT-710

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

#2 Bericht door PE2AAB »

Er vanuitgaande dat de opbouw en het principe van die antennes gelijkend zal zijn is het de vraag welke de meest kwalitatieve materialen toepast en de slimste opbouw heeft.

Diamond antennes; leuke dingen maar als je naar de rondstralers kijkt; die schuimpjes die erin zitten krimpen na verloop van tijd. De straler in het midden gaat rammelen en feit wil dat het leuke antennes zijn maar eigenlijk niet gemaakt voor (grote) hoogte. Dan kom je al snel uit bij concepten die helemaal in de radome zijn gefixeerd en waarbij de radome ook dikker el meer solide is uitgevoerd. Denk aan de Procom en Kathrein sprieten.

Hoe dat bij de discones zit durf ik niet met zekerheid te zeggen maar kijken naar de door jouw genoemde uitvoeringen lijkt mij de Sirio ''beter'' gebouwd.
Slechts een aanname overigens.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

#3 Bericht door pe1cmo »

Kijk eens naar de Procom breedband antennes. CXL series zo uit mijn hoofd.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

#4 Bericht door _PD2CW_ »

Ik ben geneigd om te zeggen “ hoe meer radialen, hoe beter” Dit benaderd de discone in zijn oervorm immers het meest. Verder: altijd N- uitvoering. Maar dat wist je zws al. En de schroefdraad van de radialen borgen met loctite. Anders liggen ze in je dakgoot..

Ik heb zelf een moonraker. Ben er niet heel enthousiast over. Wel qua kwaliteit maar niet qua prestaties. Gebruik hem alleen voor RX. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

PD5NL
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:53
Locatie: Schoonhoven

Re: Zit er veel kwaliteit verschil tussen de discone antennes?

#5 Bericht door PD5NL »

Dank voor alle reacties!

73 Marco
Yaesu FT-710

Plaats reactie