Opknappen van hexbeam

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Opknappen van hexbeam

#1 Bericht door pc9t »

Ik wil mijn oude Hexbeam van SP7IDX weer opknappen en nieuw leven inblazen.

Daarvoor wil ik de Stauff schaalklemmen vernieuwen, de mastbuis van rond 35 mm en de buisklemmen vernieuwen.

Verder van de glasfiberstokken zie je bij sommige het glasvezel erdoor komen, dit wil ik in principe met een blanke UV lak weer beschermen.
Of beter met een goede buitenverf weer netjes wit maken?

Geen idee of iemand dit al eens heeft gedaan, niet dat het straks allemaal tevergeefs is geweest.

Die Stauff klemmen heb ik vermoedelijk al gevonden, de klemmen die de buis vasthouden die op de voetplaat zitten nog niet, krijg de imbusbouten nog niet los.
Staan nu in de WD40 en hoop dat ze alsnog loskomen maar beter is vernieuwen.
IMG_6504.JPG
Verder wil het het stukje kevlar in de huidige bedrading ook vernieuwen.

Ik lees dat er ook Hexbeam bouwers zijn die hem geheel zelf hebben gemaakt, misschien dat die nog tips hebben waar de materialen zoal te krijgen zijn.

Heb nl. veel minder problemen gehad met de oude SP7IDX Hexbeam dan de huidige SP6CYN terwijl dit eigenlijk de verbeterde versie moet zijn.
Qua centerpole klopt dit wel, maar ben zeker niet tevreden met het SWR venster vergeleken met die van de SP7IDX.

En het is ook wel weer een project om wat afleiding te hebben.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opknappen van hexbeam

#2 Bericht door PA9X »

Ik heb recent een SP7IDX hexbeam voor een bevriende amateur gereviseerd.

De pijpklem die je op de foto toont is erg moeilijk verkrijgbaar. Ik heb deze beide klemmen vervangen door twee 33,7mm vierkante voetplaten:
https://www.steigerbuis-online.nl/buisk ... aat-33-7mm

Daar een 33,7mm verzinkte stalen buis doorheen gestoken en daarop de vierkante koker op gemonteerd waaraan de elementen zijn bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik adviseer je om geen rvs bouten te gebruiken. In combinatie met aluminium krijg je galvanische corrosie waarbij de rvs bouten muurvast komen te zitten in het aluminium. Gebruik staal verzinkt, die kun je prima beschermen tegen corrosie met wat zuurvrije vaseline.

Het enige waar we tegenaan liepen is dat bij een recente storm die 33,7mm buis was gaan draaien binnen die voetplaten. Dus je kunt die voetplaten met de mastbuis er doorheen voor de zekerheid nog doorboren en de hub t.o.v. de mastbuis borgen door er dan M8 bouten doorheen te steken.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Opknappen van hexbeam

#3 Bericht door ON5RKN »

pc9t schreef: 13 feb 2024, 14:49 Ik wil mijn oude Hexbeam van SP7IDX weer opknappen en nieuw leven inblazen.

Daarvoor wil ik de Stauff schaalklemmen vernieuwen, de mastbuis van rond 35 mm en de buisklemmen vernieuwen.

Verder van de glasfiberstokken zie je bij sommige het glasvezel erdoor komen, dit wil ik in principe met een blanke UV lak weer beschermen.
Of beter met een goede buitenverf weer netjes wit maken?

Geen idee of iemand dit al eens heeft gedaan, niet dat het straks allemaal tevergeefs is geweest.

Die Stauff klemmen heb ik vermoedelijk al gevonden, de klemmen die de buis vasthouden die op de voetplaat zitten nog niet, krijg de imbusbouten nog niet los.
Staan nu in de WD40 en hoop dat ze alsnog loskomen maar beter is vernieuwen.

IMG_6504.JPG

Verder wil het het stukje kevlar in de huidige bedrading ook vernieuwen.

Ik lees dat er ook Hexbeam bouwers zijn die hem geheel zelf hebben gemaakt, misschien dat die nog tips hebben waar de materialen zoal te krijgen zijn.

Heb nl. veel minder problemen gehad met de oude SP7IDX Hexbeam dan de huidige SP6CYN terwijl dit eigenlijk de verbeterde versie moet zijn.
Qua centerpole klopt dit wel, maar ben zeker niet tevreden met het SWR venster vergeleken met die van de SP7IDX.

En het is ook wel weer een project om wat afleiding te hebben.
Oei, is dit maar een buisje van 35mm? Dan ben ik blij dat ik destijds voor MW0JZE heb gekozen die is er 50mm toch beduidend een stuk steviger

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opknappen van hexbeam

#4 Bericht door PA9X »

ON5RKN schreef: 13 feb 2024, 20:42 Oei, is dit maar een buisje van 35mm? Dan ben ik blij dat ik destijds voor MW0JZE heb gekozen die is er 50mm toch beduidend een stuk steviger
De stevigheid van die buis is het probleem niet. Het is de constructie die de aluminium spreiderplaat met de buis verbindt die niet zo betrouwbaar is.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Opknappen van hexbeam

#5 Bericht door ON5RKN »

PA9X schreef: 14 feb 2024, 15:22
ON5RKN schreef: 13 feb 2024, 20:42 Oei, is dit maar een buisje van 35mm? Dan ben ik blij dat ik destijds voor MW0JZE heb gekozen die is er 50mm toch beduidend een stuk steviger
De stevigheid van die buis is het probleem niet. Het is de constructie die de aluminium spreiderplaat met de buis verbindt die niet zo betrouwbaar is.
Hoe groter de diameter van de steigerbuis, hoe groter het draagvlak voor de centerpole.... of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opknappen van hexbeam

#6 Bericht door PA9X »

ON5RKN schreef: 14 feb 2024, 19:16
PA9X schreef: 14 feb 2024, 15:22
ON5RKN schreef: 13 feb 2024, 20:42 Oei, is dit maar een buisje van 35mm? Dan ben ik blij dat ik destijds voor MW0JZE heb gekozen die is er 50mm toch beduidend een stuk steviger
De stevigheid van die buis is het probleem niet. Het is de constructie die de aluminium spreiderplaat met de buis verbindt die niet zo betrouwbaar is.
Hoe groter de diameter van de steigerbuis, hoe groter het draagvlak voor de centerpole.... of zie ik dat verkeerd?
Het is slechts één M10 stelschroef per voetplaat die de mastbuis t.o.v. spreiderplaat borgt. Probleem is dat de spreiderplaat met voetplaat t.o.v. de mastbuis draait bij sterke storm. Een 15 mm extra diameter zal wellicht wat verschil maken. Maar met een flinke bout of pen dwars door de voetplaat en mastbuis weet je zeker dat de twee t.o.v. elkaar niet kunnen draaien.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Opknappen van hexbeam

#7 Bericht door ON5RKN »

PA9X schreef: 14 feb 2024, 20:19
ON5RKN schreef: 14 feb 2024, 19:16
PA9X schreef: 14 feb 2024, 15:22
ON5RKN schreef: 13 feb 2024, 20:42 Oei, is dit maar een buisje van 35mm? Dan ben ik blij dat ik destijds voor MW0JZE heb gekozen die is er 50mm toch beduidend een stuk steviger
De stevigheid van die buis is het probleem niet. Het is de constructie die de aluminium spreiderplaat met de buis verbindt die niet zo betrouwbaar is.
Hoe groter de diameter van de steigerbuis, hoe groter het draagvlak voor de centerpole.... of zie ik dat verkeerd?
Het is slechts één M10 stelschroef per voetplaat die de mastbuis t.o.v. spreiderplaat borgt. Probleem is dat de spreiderplaat met voetplaat t.o.v. de mastbuis draait bij sterke storm. Een 15 mm extra diameter zal wellicht wat verschil maken. Maar met een flinke bout of pen dwars door de voetplaat en mastbuis weet je zeker dat de twee t.o.v. elkaar niet kunnen draaien.
Bij de vernieuwde versie van de centerpole heeft Anthony dat probleem aangepast
https://www.youtube.com/watch?v=_MiTu275m0E&t=55s
Toch wel een stuk steviger
Hier kun je misschien een idee opdoen

Oja mocht het compatible zijn met uw versie hij verkoopt ook spareparts

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Opknappen van hexbeam

#8 Bericht door pc9t »

We gaan binnenkort zodra het weer het toelaat aan de mast beginnen.

Ga toch proberen om de draden van de oude SP7IDX te wisselen met de huidige Hexbeam om te kijken of ik dan een beter SWR venster heb.

Verder ga ik een 6 meter beam onder de Hexbeam plaatsen en zit eraan te denken om dan de 6 meter draad uit de Hexbeam eruit te laten, weet niet of dit überhaupt zomaar kan.

En wat voor afstand zou je moeten toepassen, een halve golf van 3 meter gaat niet lukken.

Verder gaan we de zijwaartse bevestiging die PE5TT heeft ook toepassen zodat ik boven de hexbeam nog een 2/70cm rondstraler kunnen plaatsen.

Tevens vervangen we de Alfa Spid rotor voor een nieuw exemplaar en gebruiken we nu rotor platforms met steunlager.

De steigerpijp die ik nu hier heb staan is 50 mm waar de antennes op en aankomen, is dat sterk genoeg of moet dit minimaal 60 mm zijn.

Als alles weer in de lucht staat ga ik verder met de oude Hexbeam op te knappen , waaronder het glasfiber delen weer te schilderen met eerst een primer en dan bootlak ?
IMG_6559.jpeg
IMG_6561.jpeg
Nog tips of dingen die ik niet overzie?
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Opknappen van hexbeam

#9 Bericht door PA4WK »

Hallo OM,
even een paar tips:
Schilderen van de glasvezel delen, hiervoor primer gebruiken die geschikt is voor polyester, te koop in de automaterialen zaak.
Als je daar toch bent neem dan gelijk een spuitbus autolak in de gewenste kleur mee, 2 a 3 lagen dun aanbrengen autolak is echt sterker dan een goedkoop busje van de Axion.
kijk uit met de vezels van de glasvezelstokken, handschoenen zijn aan te raden.
Bootlak zou ik niet doen, kans op barsten en dan vocht er tussen, beter is om na het goed uitharden van de laatste laag een waslaag aan te brengen van auto was, ik heb volgens mij toen Turtle Wax gebruikt. (likje van de buurman gekregen)
Ik heb op deze manier ooit eens zo'n witte stok voor 2 en 70 gereviseerd, werkte erg goed.
Vastzittende bouten kun je vaak nog los krijgen door de brander er op te zetten en er een paar flinke klappen op te geven, als het echt niet wil blijft er niets anders over dan uit boren.
De Stauff klemmen koop ik altijd hier: https://www.nexaparts.nl/buisklemmen-le ... -pp-04-028 alle maten, 4 - 133mm, niet te duur en per stuk leverbaar
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Opknappen van hexbeam

#10 Bericht door pc9t »

Wim,

Duidelijk was ook niet van plan om verf van de action te gebruiken, maar we hebben pas onze boot geschilderd met Epifanes bootverf. En die wou ik dus gaan gebruiken.

Wax hebben we ook genoeg staan dus dat is allemaal geen probleem.

Dank in ieder geval voor de info.

Maar project wordt ook weer anders, heb gisteren een 2 elements Ultrabeam gekocht die de Hexbeam moet gaan vervangen.

Hopelijk krijg ik geen gezeur met de buren want die is niet altijd boven eigen tuin te hebben.

Tevens komt daar een 4 elements beam bij , alleen de vraag is moet die boven of onder de Ultrabeam geplaatst worden en bovenaan een diamond X200.

Dit alles op een dikwandige gegalvaniseerde buisvan 50 mm dikker past er niet in de Alfa Spid rotor.
Denk zelf aan iets van 1,5 meter boven het steunlager, dus komt alles wel redelijk krap bij elkaar te staan, hopelijk beïnvloed de boel elkaar niet.

Maar tips hierover zijn uiteraard zeer welkom.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1246
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Opknappen van hexbeam

#11 Bericht door PA4WK »

Beïnvloeding is toch niet te voorkomen, dan zou elke antenne minstens een halve golflengte van de ander vandaan moeten zitten, wat je wel kan doen is de antennes haaks ten opzichte van elkaar monteren, maar dat heeft weer als nadeel dat je van je rotor uitlezing altijd 90 gr. af moet trekken of bij tellen.
Met dikwandig staal 50mm doorsnede (maatje steigerpijp) kun je echt wel naar 3 meter boven je toplager gaan hoor.
Dat de beam boven de tuin van je buren draait is vervelend, hoe vervelend hangt van de verstandhouding met je buren af.
Je zou als gewoonte kunnen houden dat de beam, als die niet gebruikt wordt altijd boven je eigen tuin staat, dat zal vermoedelijk al veel gezeur schelen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Opknappen van hexbeam

#12 Bericht door pc9t »

Wim ,

Inderdaad de park stand word boven eigen tuin.

En als je die tuin ziet daar staat over een maand het onkruid in de hele tuin 1 meter hoog het is net een vuilnisbelt.

Ik weet dat het niet te vergelijken is maar ze kunnen mij niet wijs maken dat daar geen heerlijk paradijs is voor ongedierte.

We gaan het wel zien hen voorheen ook een FB 33 gehad en een Mosley Ta 53 M alleen toen woonde die buren er nog niet.

We gaan wel zien als alle spullen binnen zijn en we de mast kunnen gaan aanpassen.

De afstand tussen de rotorplatforms is naar ik nu schat meer 1 meter dus wil boven de steunlager ook niet te lang maken.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Opknappen van hexbeam

#13 Bericht door PA7JWC »

Heej Maurice,

Gefeliciteerd met de Ultra Beam welkom bij de club..;)
Ik zou de beam er boven plaatsen, zolang de ultra beam ingeschoven staat heeft hij geen invloed op de ander antennes in mast.
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Opknappen van hexbeam

#14 Bericht door pc9t »

Toch maar even wezen babbelen met 1 van de buren, of ze er een probleem mee zouden hebben.

Eerst was het geheel niet duidelijk, er was de gedachte de er constant van alles boven de tuin zou hangen en dat er meer in de mast bij zou komen en de Hexbeam erbij zou blijven staan.

Maar nadat ik uitgelegd had dat als ik niks gebruik dat alles boven onze eigen tuin zou blijven, was het geen probleem, het is meer de schrik van blikseminslag en soms het bonken van de mast op de muur bij harde wind.

Tja blikseminslag kan ik niet garanderen dat dat nooit zal gebeuren, gelukkig staat de kerktoren hier niet zo heel ver vandaan denk hemelsbreed 150 meter maximaal.

En misschien dat ik een bediening moet laten maken binnen in de shack om de mast te laten zakken en uitschuiven om dat bij harde wind weg te halen.

Twijfel nog om de andere kant te gaan informeren, heb weliswaar toestemming van de woningbouwvereniging voor de mast maarja ik mag geen overlast bij buren veroorzaken.

Helaas is de tuin die daar ligt al meer dan 5 jaar een rimboe van onkruid en broedplaats van ongedierten woekert daar alles door klimop. En het is ook verplicht om je tuin op orde te hebben en te houden.
Mijn vrouw denkt dat hij niet akkoord gaat.

Denk dat ik tussen de 2,5 tot 3 meter over de tuin en huis ga :?

Zo gauw de beam niet meer richting Noord staat gaat hij over tuinen heen :shock:

Dus blijft het dilemma of ik bij deze man toch even moet gaan babbelen.

Buiten het werk om eventueel weer de antenne te moeten verwijderen is het ook weer eventueel de frustratie van, ik moet dan wel met zijn rimboe leven waar ik last van heb.

Mijn vrouw heeft ook nog geen voorstelling hoe het eruit ziet , misschien even bij Jan Willem gaan kijken zodat ze weet wat er gaat komen.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Plaats reactie