Mogelijkheden met een spiderbeam mast

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#1 Bericht door pc9t »

Onlangs een spiderbeam 12 meter mast overgenomen, en dacht daar even een G5RV full size aan te hangen maar alles boog flink door, puur omdat de mast niet in een rechte lijn onder de 2 eindpunten kan staan.

Ik weet dat dit eigenlijk niet bedoeld is voor een permanente opstelling volgens mij.

Nu wil ik kijken wat ik met die mast wel kan doen, misschien een inverted L. De lengte tussen de 2 eindpunten is 18 meter, dit is de schoorsteen tot achter in de tuin.

Is dit voldoende om iets te maken voor 30,40,80 meter, en moet je dan weer met een radialen netwerk maken, of is een aardingspin in de vette kleigrond ook voldoende.

Om iets in het midden van de 2 eindpunten is helaas niet mogelijk door vaste bebouwing tegen de tuin van de buren.

Met een vertical moet ik een radialennetwerk neer leggen en dit is een redelijk probleem , dus kies ik hier liever niet voor. Dus zat dan meer een een inverted L te denken of een Endfed.

Soms blijven die tuinen toch wel een probleem voor onze hobby :cry: , de huidige 40 meter dipole heb ik ook al een stuk terug moeten laten lopen, en dat gaat redelijk dicht over het dak met gevolg dat de SWR ergens 1op 7,5 zit.

Was tijdens de PACC goed mee te werken maar dat lag ook meer een de cdx denk ik en de short skip.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#2 Bericht door DC4CP »

Een ZS6BKW met 300 Ohm kippendraad moet lukken en dan kan je met een tuner van 10 tot 80 gebruiken, de 17 en 12 meter krijg ik hier ook nog goed, 30 en 60 meter niet.

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 229
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#3 Bericht door PE4WJ »

Een draad antenne helemaal in het topje vastgemaakt leidt idd tot doorbuigen. Je kan er ook voor kiezen om de dunste delen eruit te halen en de antenne vast te maken aan een iets dikker deel, dan buigt ie minder. Anders een tuikrans en tuidraden gebruiken.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#4 Bericht door PF1JM »

Bovenste 2-3 delen niet gebruiken. Dan buigt hij nauwelijks nog door.
Dat doorbuigen is geen probleem voor de mast overigens. Die kan daar prima tegen.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#5 Bericht door Cor - PA4Q »

Mijn 12 meter Spiderpole staat al 7 jaar buiten. Ik gebruik de onderste 8 secties maar zonder tuien en éénzijdig belast door een 20 meter endfed buigt hij nauwelijks door.
Door temperatuurveranderingen en regen en wind zakt hij af en toe gedeeltelijk in elkaar. Onder het onderste deel heb ik een tennisbal geklemd dus de mast overleeft dat schadevrij.
Maar voor echt permanent gebruik buiten zou ik toch aanraden zo'n set met slangklemmen te gebruiken, je hebt er dan verder geen omkijken naar.
De Spiderpole is uitwendig gecoat en daardoor ongevoelig voor UV.
Aan het andere eind van de endfed gebruik ik een opsteekhengel van 7 meter, die buigt wel door maar lijdt daar niet onder. Deze is niet gecoat en is aan de zonzijde duidelijk door UV aangetast maar heeft toch zijn sterkte nog.

73, Cor - PA4Q

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#6 Bericht door pe1br »

Ik gebruik de bovenste 2 delen niet met de ZS6BKW en dan gaat het inderdaad prima zoals hierboven ook genoemd:
Bijlagen
20230802_212842.jpg

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 379
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Mogelijkheden met een spiderbeam mast

#7 Bericht door pc9t »

We gaan eens kijk wat er gebeurt als ik de 2 bovenste segmenten weg laat.

Had inderdaad van die klemmen gezien en dat zou bij een permanente opstelling zeker een betere optie zijn.

Of er dan de G5RV in komt of de huidige 40 meter Kelemen dipole moet ik dan nog bekijken , maar hopelijk kan die dan beter als inverted V worden opgesteld.

En anders een keer kijken met een Hyendfed antenne. en dan de Spiderbeam mast achter in de tuin te zetten maar dan loopt de Hyendfed meer horizontaal dan slopend.

Vond op zolder ook nog een diamond KV2 vertical voor 40 en 80 meter, maar weet niet of die het op 40 meter op kan nemen tegen de Kelemen dipole, en die kan maar iets van 250 watt hebben, nu staat de SPE hier bijna nooit aan dus is dat nu niet zo'n heel groot probleem.

Maar eerst even coax bestellen zodat ik kan schakelen tussen de Kelemen en de Diamond om te zien wat het verschil is.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Plaats reactie